Annons

Ljuset vid arbetsplatsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkan

Aktiv medlem
Har nu beställt kalibreringsverktyg för skärmen.
Betraktningsljuset vid arbetsplatsen bör ju ha minst lika stor betydelse? Har hört att man ska ha 5000k?
Hur har ni andra "fixat" med ljuset vid arbetsplatsen?

Mvh/Jari
 
Om du har så högt Kelvin så får du sitta med solglasögon. Det kommer att blänka ganska mycket och kännas obekvämt att arbeta i.
Använd instället en vanligt lysrör som har varmvitt ljus. Brukar stå i slutet av beteckningen 830 eller 827. Det rören är avpassade för kontorsbruk. Högre tal så blir det högre Kelvintal på röret.
 
Amadeus4 skrev:
Om du har så högt Kelvin så får du sitta med solglasögon. Det kommer att blänka ganska mycket och kännas obekvämt att arbeta i.
Använd instället en vanligt lysrör som har varmvitt ljus. Brukar stå i slutet av beteckningen 830 eller 827. Det rören är avpassade för kontorsbruk. Högre tal så blir det högre Kelvintal på röret.

Nej, nej, nej. Det är viktigt att man sitter vid 5000K och varför det skulle medföra att man får sitta med solglasögon förstår jag inte. Det är ju en färgtemperatur, inte en ljusstyrka.

De lysrör som ska användas enligt den ISO-standard har beteckningen 950. Det innebär att färgtemperaturen ska ligga på 5000K och att färgåtergivningsindexet ligger över 90.

Sedan bör du kolla hur hög ljusstyrkan i rummet är. Enligt samma standard ska du ha 32 candela/m2. Om du sätter upp ett vitt papper på din skärm och mäter mot den bör du mäta upp 1/4 sek bl 4 om du har 100ISO inställd på mätaren. har du högre ljusstyrka, sänk nivån genom att täcka över delar av lysröret.

Till sist är det också viktigt att du har rätt färg bakom skärmen. Om du går in i färgaffären och ber om lite NCS 3000, då får du rätt kulör.

MVH/Stefan
 
NCS 3000 - är inte det ungefär gråkortsgrått? Det är säkert bra för att ha koll på färgtemperaturerna, men vågar man verkligen måla grått hemma? :D
 
stefohl skrev:

Till sist är det också viktigt att du har rätt färg bakom skärmen. Om du går in i färgaffären och ber om lite NCS 3000, då får du rätt kulör.

nu när sambon tvingar mig att flytta arbetsplatsen till inomhusförådet kan jag ju å andra sidan ta mig friheten att måla lite grått och sätta upp lysrör... Jag tror att jag kommer att trivas i förrådet... :)

En annan fråga Stefan: Något bra alternativ till Eiza ColorEdge?
 
AFE skrev:
NCS 3000 - är inte det ungefär gråkortsgrått? Det är säkert bra för att ha koll på färgtemperaturerna, men vågar man verkligen måla grått hemma? :D

Den kulören reflekterar 70% av det ljus som faller på den. Gråkortet reflekterar bara 18%, så det är en betydligt mörkare grå färg.

Jag tycker NCS 3000 är en snygg färg, men så gillar jag ju svartvitt också ;-)

MVH/Stefan
 
froderberg skrev:
nu när sambon tvingar mig att flytta arbetsplatsen till inomhusförådet kan jag ju å andra sidan ta mig friheten att måla lite grått och sätta upp lysrör... Jag tror att jag kommer att trivas i förrådet... :)

En annan fråga Stefan: Något bra alternativ till Eiza ColorEdge?

Det blir alldeles utmärkt i förrådet, se bara till att inte ha för mycket dagsljus i rummet.

Vad har du emot Eizo? Jag misstänker priset, det enda som jag inte riktigt gillar. Välj en 19" skärm och ha en palettskärm vid sidan av. Blir billigare och mycket större skärmyta än en 21".

Men vid sidan av Eizo så är det nog bara Nec Spectraview som jag tycker känns riktigt bra av de som jag har testat.

MVH/Stefan
 
Tackar för hjälpen än en gång Stefan(och ni andra)!
Blir till att inhandla armatur+rör. Bra tips att man kan täcka över vissa delar av röret...funderade precis på om man var tvungen att skaffa dimmer till ljusrören(hört att det är dyrt).

Mvh/Jari
 
Hmm, jag slinker in här med en fråga om lysrör...

Ur tidigare inlägg ovan:
"De lysrör som ska användas enligt den ISO-standard har beteckningen 950. Det innebär att färgtemperaturen ska ligga på 5000K och att färgåtergivningsindexet ligger över 90."

Vad kostar dessa lysrör, är de svåra att få tag på? - om de inte är så mycket dyrare än vanliga lysrör så kan man ju enkelt och snabbt bygga ett eget ljusbord...det blir ju snorbilligt jämfört med de man köper. Lite trä till ram och botten, en glasskiva och en skiva som diffuserar ljuset, och ett eller två lysrör som håller 5000K. Det slänger man ju ihop på en halvtimme.
 
Tja, jag ska faktiskt göra en ordentligt upprensning och ommöblering av mitt arbetsrum i helgen, så lite slagskeppsgrått kanske skulle fungera. Det torde väl dessutom vara en hyfsat täckande kulör som inte är så känsligt för vad som är på väggarna innan?

Mitt arbetsrum har ett litet fönster som vetter mot öster, och där lyser solen mest när jag sover :) Det är alltså lysrör som ska användas för bästa resultat?

/Anders
 
jandk skrev:


Vad kostar dessa lysrör, är de svåra att få tag på?

Du kan nog beställa dem från en vanlig lampaffär, finns både från Osram och Phillips. Själv har jag rör från ett tyskt företag som heter Just, som tillverkar betraktningsskåp med mera. Jag köpte den hos min yrkesfotohandlare.


MVH/Stefan
 
AFE skrev:
Mitt arbetsrum har ett litet fönster som vetter mot öster, och där lyser solen mest när jag sover :) Det är alltså lysrör som ska användas för bästa resultat?

Det är det som är det konstiga, börja med att stänga ute dagsljuset och simulera sedan dagsljus i rummet med hjälp av lysrör är den bästa lösningen.

MVH/Stefan
 
Vikten av nersänkt omgivningsljus, helst i samma kelvintal som skärmen är kalibrerad i och att det inte finns reflekterande starkt färgade föremål i rummet är A och O.

Bakgrundfärg , neutral grå och inga andra ljuskällor som har ett annan färgtemperatur borgar för en bra omgivning.

Skärma bort dagsljus så oavsett det är sommar eller vinter är omgivningsljuset detsamma.

Stefan kan berätta mer. Det finns även andra dagsljuskällor att tillgå

Mikael
 
Senast ändrad:
Det är ju inte så konstigt att vi blivit som vi är...
Sorry, kunde inte låta bli.

/AnWi
 
Förhoppningsvis tillbringar vi tillräckligt mycket tid utanför våra små grå rum för att ibland göra själva bilderna också. Annars ser vi snart ut som Gollum allihopa :)
 
Jerkan skrev:
Har nu beställt kalibreringsverktyg för skärmen.
Betraktningsljuset vid arbetsplatsen bör ju ha minst lika stor betydelse? Har hört att man ska ha 5000k?
Hur har ni andra "fixat" med ljuset vid arbetsplatsen?

Mvh/Jari

Jag har läst att betraktningsljuset är det _viktigaste_ för hur väl färgerna överensstämmer. Det finns även standard för detta!

Tillägg:
Jösses, finns redan flera bra svar.
Kan vi inte utse Stefan Ohlsson till fotosidans officiella färghanteringsauktoritet? :)
 
Senast ändrad:
stefohl skrev:
Det blir alldeles utmärkt i förrådet, se bara till att inte ha för mycket dagsljus i rummet.

Finns inte ett enda fönster... :)


Vad har du emot Eizo? Jag misstänker priset, det enda som jag inte riktigt gillar. Välj en 19" skärm och ha en palettskärm vid sidan av. Blir billigare och mycket större skärmyta än en 21".

Just det, priset. Hade tänkt mig 19 tum plus palettskärm.

Men vid sidan av Eizo så är det nog bara Nec Spectraview som jag tycker känns riktigt bra av de som jag har testat.

Ska kolla den också.
 
Glöm inte ventilationen. Den är viktig om man ska jobba länge i sitt fotorum.

Varför inte en röd upptagetlampa utanför dörren till rummet. Då minimeras risken att någon öppnar dörren och släpper in ljus med fel färgtemperatur. Alternativet är en ljussluss.

Arbetsställningen är viktig. Förr var det vanligt att man stod och jobbade. Nu mer sitter man ner. Då är en bra stol viktig.

Hur viktigt är det med en neutral färg på kläderna? Kan inte en chockrosa tröja reflekteras i skärmen.
 
AFE skrev:
Förhoppningsvis tillbringar vi tillräckligt mycket tid utanför våra små grå rum för att ibland göra själva bilderna också. Annars ser vi snart ut som Gollum allihopa :)

Tidigare tillbringade vi ju vår tid i mörka rum, så detta får väl ändå ses som ett steg framåt ;-)

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.