Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljus och filter vid biograf filmer

Produkter
(logga in för att koppla)
Daniel.l skrev:
Det är fortfarande mycket svårt att få leverera ett DVCAM band som master, digibetan gäller fortfarande som masterformat innom TV. Inte bara för kvaliten utan även för att man kan lita på dessa band och bandspelare.
Har aldrig upplevt det som problem. Och de som jag känner som haft diskussion om formatet har kopierat DVCAM-bandet till DigiBeta och alla har varit nöjda.

Daniel.l skrev:
Ok då förstår jag vad du menar. Men vi är nog av olika åsikt bara. Visst Digibeta har en viss typ av komprimenring, men jag ser det faktiskt inte som något problem, jag vågar påstå att du inte tappar nått på att göra denna kopiering om du använder dig av SDI.

I och med att du avkodar en komprimerad bild för att komprimera om den i annat format förlorar du kvalitet. Du kan jämföra diskussionerna på Fotosidan om vaför man skall undvika redigera jpeg-bilder.

SDI har inget med kvaliteten att göra. Det är bara ett sätt att föra över data mellan olika videomaskiner. Det som bestämmer kvaliteten är dekodern och enkodern i maskinerna.

Daniel.l skrev:
Jag anser att jag har ganska mycket erfarenhet av DV som videoredigerare och jag ser dess fördelar i pris, men jag litar inte på formatet.

Vi har också stor erfarenhet av DVCAM sedan 1998 och har inte upptäckt att formatet är opålitligt. Vad är det för problem du har mött?

Re: Re: Re: Du kanske, men inte ordentliga studios

Daniel.l skrev:
Ni blandar ihop två saker. Man kan förredigera film på vad som helst, men då som video för det är billigare att jobba så. Men när man jobbar med slutredigering och effekter så jobbar man i full uppläsning och i hela frames inte filds. Avid Film Composer t.ex. är en videoredigering, det som är bra med den är att den kan räkna med 24 frames i sek, istället för 25.

OK då förstår jag. Det är frågan om definition. Proffsredigering är redigering innebär att varje bildruta är sprarad var för sig. Annars är det förredigering eller amatör?

Vilka andra redigeringar än Quantel använder detta format?

Hur var det sedan med Livvakterna, redigerades den inte på HD i Final Cut?

berga skrev:
Har aldrig upplevt det som problem. Och de som jag känner som haft diskussion om formatet har kopierat DVCAM-bandet till DigiBeta och alla har varit nöjda.

Ja, jag sa ju att det är bättre att kopiera det till digibeta innan leverans om man vill vara säker på att de större TV-kanalerna tar emot bandet. Vad bra att du håller med.

berga skrev:
I och med att du avkodar en komprimerad bild för att komprimera om den i annat format förlorar du kvalitet. Du kan jämföra diskussionerna på Fotosidan om vaför man skall undvika redigera jpeg-bilder.

SDI har inget med kvaliteten att göra. Det är bara ett sätt att föra över data mellan olika videomaskiner. Det som bestämmer kvaliteten är dekodern och enkodern i maskinerna.

Jag kan inte hålla med om att man kan jämnföra diskussionerna om redigering av jpeg med att spara material på digibeta, det är för stor skillnad i kvalité för att det ska vara någon jämnförelse, men jag förstår vad du menar med den generationsförlusten, men jag anser att den är otroligt liten, nära obefintlig så länge man använder en bra avkodare och för över signalen via ett vettigt format som t.ex. SDI.
Självklart har inte SDI någonting med kvalitén att göra, men den kommer heller inte att förstöra kvalitén på något sätt.

Varför jag tycker det är vettigare att jobba med okomprimerad video?
Så fort du gör nått med din DV-komprimerade video, renderar effekter, övergångar m.m. så spar du ju en ny komprimerad variant av din video, detta är mycket likt JPEG diskussionerna.

Jag ser ingen anledning att vi ska tjata på varandra om detta, det enda jag försöker säga är att dessa filmare ville nog komma till okomprimerad video (eller så nära dom kunde) så fort som möjligt, det ser jag som nått helt naturligt om man har pengarna.

Missförstå mig inte, jag tycker det är jätteroligt att DV och DVCAM m.m. har kommit, men jag ser det som ett sämre alternativ och använder det när jag måste.

berga skrev:
Pinnacle blue.

Jag skrev: "Sen tror jag inte att det finns ett bra system som folk äger nu som kan använda DVCAM och okomprimerad video på samma timeline, eller??"

Var i sverige kan man hyra detta system?

Jag vet att det finns, det finns fler, men jag personligen vet ingen som hyr ut ett. Jag har självklart fel i detta, men det skulle vara roligt att veta vem som gör det.

Sen förstår jag inte glädjen att använda detta system då du ändå måste rendera om DV materialet när du sedan ska leverera det någonstans, är inte detta en generationsförlust som du ser det?

berga skrev:
Vi har också stor erfarenhet av DVCAM sedan 1998 och har inte upptäckt att formatet är opålitligt. Vad är det för problem du har mött?

Jag tycker banden håller dåligt i kritiska miljöer vilket medför dropouts.
Vi har upplevt att band som förvarats länge tappar ljudsynk (vilket är helt fantastiskt).
Det finns fler saker som liknar dessa, men det är oviktigt, om du trivs med formatet ska du använda det. Jag vet att jag kommer att fortsätta att använda det när det är ett bra val för produktionen.

Som jag redan sagt, DV är ett mycket roligt format som har gett många möjligheten att göra video och film, jag klagar inte så, jag bara höll med dom som tycker att det känns bättre att jobba okomprimerat.

Re: Re: Re: Re: Du kanske, men inte ordentliga studios

berga skrev:
OK då förstår jag. Det är frågan om definition. Proffsredigering är redigering innebär att varje bildruta är sprarad var för sig. Annars är det förredigering eller amatör?

Nu börjar jag tröttna. Detta börjar bli fånigt, har du valt mig som din fiende nummer ett här eller? Läs vad jag skriver innan du börjar lägga ord i munnen på mig som jag inte har sagt.

Avid Film Composer är självklart en proffsredigering (om man tar betalt för det man gör), men den arbetar med vanlig video för att spara pengar, det är inget fel med detta! Varför skicka runt en massa datafiler i full upplösning i en dator när man inte behöver.
Nej jag tycker inte att "proffsredigering" är en redigering där varje bildruta är sprarad var för sig, varför skulle den vara det? Vad är det för tramsigt påstående, vad får dig att tro att jag tycker det?

Om du menar hela okomprimerade frames så kan du hitta mjukvara och system från, Avid, discreet m.m. m.m.

Jo vad jag förstår så använde dom bl.a. en Apple dator, Final Cut och videohårdvara för HD. Jag tror nog att dom använde en hel del av sin andra utrustning för att bearbeta bilden också.

Kan vi enas om att vara oeniga och lägga ner detta nu som vänner?
Min mening var inte att starta ett bråk bara säga min åsikt. Och jag vill tro att din avsikt var densamma.

MVH
Daniel

Nej, jag har inte valt dig till någon fiende. Jag blir bara så trött på uttryck som "Riktiga proffs..."

För mig ligger inte professionaliteten i verktygen, utan i det som kommer fran när man hanterar dem.

Ett professionellt arbete innebär man väljer de verktyg som passar uppgiften bäst ur både kvalitet och budget synpunkt.

Det är därför Den tredje vågen spelades in på video medan sagan om ringen spelades in på film.

Jag godtar förslaget till vapenvila ;-)

berga skrev:
Nej, jag har inte valt dig till någon fiende. Jag blir bara så trött på uttryck som "Riktiga proffs..."

För mig ligger inte professionaliteten i verktygen, utan i det som kommer fran när man hanterar dem.

Ett professionellt arbete innebär man väljer de verktyg som passar uppgiften bäst ur både kvalitet och budget synpunkt.

Det är därför Den tredje vågen spelades in på video medan sagan om ringen spelades in på film.

Jag godtar förslaget till vapenvila ;-)

Jag skulle aldrig säga nått om "riktiga proffs" och om du läser texten så ser du detta.

Jag håller med dig om allt du skriver ovan.

Det finns många som kan köpa dyra fina prylar men få som kan göra nått bra med dom.

Trevligt att vi är vänner :) Vem vet vi kanske jobbar ihop någon dag.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto