berga skrev:
I och med att du avkodar en komprimerad bild för att komprimera om den i annat format förlorar du kvalitet. Du kan jämföra diskussionerna på Fotosidan om vaför man skall undvika redigera jpeg-bilder.
SDI har inget med kvaliteten att göra. Det är bara ett sätt att föra över data mellan olika videomaskiner. Det som bestämmer kvaliteten är dekodern och enkodern i maskinerna.
Jag kan inte hålla med om att man kan jämnföra diskussionerna om redigering av jpeg med att spara material på digibeta, det är för stor skillnad i kvalité för att det ska vara någon jämnförelse, men jag förstår vad du menar med den generationsförlusten, men jag anser att den är otroligt liten, nära obefintlig så länge man använder en bra avkodare och för över signalen via ett vettigt format som t.ex. SDI.
Självklart har inte SDI någonting med kvalitén att göra, men den kommer heller inte att förstöra kvalitén på något sätt.
Varför jag tycker det är vettigare att jobba med okomprimerad video?
Så fort du gör nått med din DV-komprimerade video, renderar effekter, övergångar m.m. så spar du ju en ny komprimerad variant av din video, detta är mycket likt JPEG diskussionerna.
Jag ser ingen anledning att vi ska tjata på varandra om detta, det enda jag försöker säga är att dessa filmare ville nog komma till okomprimerad video (eller så nära dom kunde) så fort som möjligt, det ser jag som nått helt naturligt om man har pengarna.
Missförstå mig inte, jag tycker det är jätteroligt att DV och DVCAM m.m. har kommit, men jag ser det som ett sämre alternativ och använder det när jag måste.