Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljus och filter vid biograf filmer

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv använder jag en G4 dubbelpropp ocg FinalCutPro när jag klipper video.
Den maskinen kostade nog mer än så på sin tid.
Har jag gjort bort mig?

Massvis med digital efterbehandling

Jag vet inte exakt vilka kameror dom använt för LOTR, men det är 35mm analogt iafl.

Efterbehandlingen är dock till största delen ansvarig för känslan i filmerna. Allt är lite oskarpt, gräset grönare och himlen blåare. Discreets mjukvaror (Inferno och Flame) vet jag har använts, men säkert annan också.

Processen är sådan att negativen scannas in, och därefter stannar den analoga delen tills det är dags att distribuera den färdiga filmen, då den printas till analog-film igen.

Hårdvaran som användes är Silicon Graphics Onyx2 (http://www.sgi.com/products/remarketed/onyx2/)för redigering, och säkerligen (inte helt säker här) några Origin 3000 med diskkabinetter för storage..
Storage är viktigt i filmer som detta, eftersom en 209 minuter lång film (LOTR 1, Extended version) ger dig behov för 720*576*3*24*60*209=374GB utrymme bara för den slutgiltliga kopian.. Och arbetsmaterialet är långt mer än slutresultatet..

Mvh,
James

Re: Massvis med digital efterbehandling

slowcoder skrev:
Storage är viktigt i filmer som detta, eftersom en 209 minuter lång film (LOTR 1, Extended version) ger dig behov för 720*576*3*24*60*209=374GB utrymme bara för den slutgiltliga kopian.. Och arbetsmaterialet är långt mer än slutresultatet..

Mvh,
James

[SKRYT]
Ah, då skulle jag få plats med LOTR 1 fem gånger om...:D
[/SKRYT]

Biofilm körs som standard med 24 bilder per sekund. Tevesändningar i Europa med 25 bilder per sekund och i USA och Japan med 30 bilder per sekund. Elnätets frekvens i Europa är 50 Hz och det i USA är 60 Hz. Kan finnas ett samband där för synkroniseringen.

När en biograffilm visas i teve i Sverige vevas den igenom skannrarna med 25 bilder per sekund vilket förkortar speltiden med en sådär en sju minuter.

Tevesystemet är sedan byggt så den kör med 50 halvbilder i sekunden vilket ger 25 hela bilder. Då tevebilden är uppbyggd av horisontella linjer ritar den först upp de udda linjenumren och börjar sedan i nästa halvbild om med de jämna linjerna. Detta för att undvika flimmer. Tevesystemet har sina rötter i teknik från 1930-talet.

berga skrev:
Det var detta jag menade med att jag inte fattade efterproduktionen. De betalade enorma pengar för att förstöra den tekniska kvaliteten på filmen.

Det bästa alternativet hade varit Canopus realtidskort, mellan 7 000 och 17 000 kronor plus en normal hemdator för cirka 25 000 kronor.
Redigera hela altet i Premier och få den bästa kvaliteten.

Vad gjorde de för att "förstöra" kvaliteten? Jag fattar inte vad du menar?

berga skrev:
De använder negativ 35mm film, samma som 135 film för småbild. Kodak, och Fuji, har en uppsjö av olika filmer att välja från.

Det där är ju en sanning med modifikation idag då det finns långt mer bild-format än den Europeiska vidfilmen på marknaden.
Ett vanligare format idag är ju "Cinemascope" med en massa liknande "kopior" världen över, även Svenska AGA tog fram sitt "Aga-scope" på 60-talet.

När tv:n kom och Cinemascope såg dagens ljus filmade man med en 65mm:s filmremsa i kameran och förde sedan över den färdiga filmen efter klippning/ljudläggning till en 70mm:s visningskopia.
Snart kom "Panavision" fram med ett anamorphiskt objektiv-system som medgav att kameran kunde köras med 35mm-film och ändå behålla "Cinemascope"-formatet (2,35:1).

På 90-talet kom "Super-35" som innebär att de annars så tunga anamorphiska objektiven inte längre behövs. En mycket välupplöst 35mm-film används vid tagningarna men med det tänkta formatet i åtanke som utnyttjat bild-utsnitt. I labbet, efter klippningen, scannas filmen genom ett anamorphiskt objektiv för visning.

Detta är nu skrivet väldigt kort och snabbt, så jag reserverar mig för omedvetna felskrivningar och faktafel.

Du kanske, men inte ordentliga studios

All digital behandling av film ovanför "amatör" nivån sker med okomprimerade RGB filer av varje frame (inte field faktiskt). Dvs, du hade säkert fått plats med 5 kopior om du komprimerat med MPEG2 eller liknande, men kvalitetsförlust är inte acceptablet i sådana produktioner.

Vidare, så via att spara varje frame som en .rgb eller .tga så är hela materialet kompatiblelt mellan olika platformar och mjukvaror. T.ex så har Maya (vanligt använt till CGI effekter) inte stöd för att använda .avi eller liknande som "backdrop" till sina scener.

Dvs, materialet har aldrig komprimerats om du ser det på bio.
Ser du materialet på DVD, så har det endast blivit komprimerat en gång, och det vid DVD mastringen.

/James

Miltex skrev:
Dock om jag inte har helt fel så visas varje bildruta 3 ggr för att undvika flimmer, dvs 72bps. Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Ja, de visas två gånger per sekund, sålunda 48 bps.

Angående digital redigering så är Linux på frammarsch hos filmbolagen, speciellt när det gäller animerad film.

Frammarsch kanske, men inte inom redigering..

Tyvärr så finns det inte många (om några) professionella redigering-program för Linux idag..

Linux är dock på frammarsch inom de olika studios som håller på mycket med CGI, och då som rendering maskiner, oftast flera hundra av dem.

Pixar och ILM som är ledande inom området använder följade setup:
SGI Octane2 som arbetsstationer. (Dessa byts snart ut mot SGI Tezro maskiner)
Linux kluster som renderings-farmer.
SGI InfiniteStorage system som storage.

Linux har sin frammarch av två anledningar:
* Intel-baserad hårdvara är snabb på matte, och billiga
* Linux är gratis, och enkelt att utveckla till, samt att RenderMan och Maya finns tillgängliga där.

Men att folk använder det till redigering, det låter inte helt rimligt.. SGI Onyx2 system med Discreets Fire är däremot den vanliga setupen för digital redigering.

/James

Re: Re: Re: Massvis med digital efterbehandling

jonas18z skrev:
vilket himla skitsnack

Var la ett bra onödigt påhopp?
Ett hårdiskrack med 10 platser och stoppa i 250Gb diskar i det. Tada så har du 2,5TB. Kostar en del med inte mycket mer än vad folk lägger på fotoutrustning här.
Inget konstigt med det så varför ljuga om det.

Daniel.l skrev:
Vad gjorde de för att "förstöra" kvaliteten? Jag fattar inte vad du menar?

1. Kopiera DVCAM till DigitalBeta band. En generation uppkompremering och avkomprimering.

2. De redigerade inte i DigiBeta format utan okomprimerat, ännu en cykel.

3. Det bästa sättet att redigera DV/DVCAM/DVCPRO är att föra över videofilerna till hårddisken för att sedan i de delar där det behövs effekter blåsa upp den sekvenserna till en bättre färgrymd. Alla effekter måste, oberoende av system, göras okomprimerat så där vinner man inget.

Re: Du kanske, men inte ordentliga studios

slowcoder skrev:
All digital behandling av film ovanför "amatör" nivån sker med okomprimerade RGB filer av varje frame (inte field faktiskt).

Jag som har haft för mig att att Avid Film Composer var ett verktyg för proffs! (Vilket jag också har trott att Synfoni och DS|HS är). Man lär sig varje dag.

Jag har också för mig att FFI kan hantera olika format, däremot vet jag inte hur de sparar arbetsfilerna.

Slutliget kan vi nu slå fast att "Hem ljuva hem", världens första långfilm som filmades på Sonys HDCAM och redigerades på Final Cut, är en amatör produkt (vilket kanske en stor del av svensk filmproduktion är, fast det är en annan frågeställning).

Däremot är det riktigt att film inspelad på film helst sparas i RGB med en upplösnig på 2000 eller 4000 horisontella pixlar, kallas 2k och 4k.

Video skall däremot med fördel hållas i sin egna färgrymd på YUV, det villsäga en svartvit kanal och två färgkanaler. Detta för att behålla kvaliteten.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Massvis med digital efterbehandling

martinh skrev:
Var la ett bra onödigt påhopp?
Ett hårdiskrack med 10 platser och stoppa i 250Gb diskar i det. Tada så har du 2,5TB. Kostar en del med inte mycket mer än vad folk lägger på fotoutrustning här.
Inget konstigt med det så varför ljuga om det.

Jag skall inte lägga mig in i diskussionen om ärekränkning, men den försata uträkningen var fel.

Spelfilmer av Sagan om Ringen dignitet lagras i formatet 4k, cirka 4000 x 2000 pixlar per ruta. Detta innebär att bara filmen tar upp cirka 7,5TB och med RAID, du vill väl inte förlora filmen pga av hårddiskkrash, så hamnar vi på mellan 10 och 15 TB.

Sedan duger inte vanliga 7500 rpm diskar utan du måste ha 15000 rpm diskar och en sjuhälsike överföreing mellan disklåda och dator. Slutsumman blir troligen lågt räknat mellan 800 000 kr och 1,5 miljon bara för diskarna.

Tän också på att du kommer föra över 600MB (=6000Mb) data i sekunden, en hel de.

Senast ändrad:
berga skrev:
1. Kopiera DVCAM till DigitalBeta band. En generation uppkompremering och avkomprimering.

2. De redigerade inte i DigiBeta format utan okomprimerat, ännu en cykel.

3. Det bästa sättet att redigera DV/DVCAM/DVCPRO är att föra över videofilerna till hårddisken för att sedan i de delar där det behövs effekter blåsa upp den sekvenserna till en bättre färgrymd. Alla effekter måste, oberoende av system, göras okomprimerat så där vinner man inget.

Ok då förstår jag vad du menar. Men vi är nog av olika åsikt bara. Visst Digibeta har en viss typ av komprimenring, men jag ser det faktiskt inte som något problem, jag vågar påstå att du inte tappar nått på att göra denna kopiering om du använder dig av SDI.
Sen tror jag att det är så enkelt att dessa personer som arbetade med denna film ville använda pro-utrustning, och denna typ av utrutning använder inte DVCAM. Det är fortfarande mycket svårt att få leverera ett DVCAM band som master, digibetan gäller fortfarande som masterformat innom TV. Inte bara för kvaliten utan även för att man kan lita på dessa band och bandspelare.

Jag tror helt enkelt att dom ville lämna DV-världen så fort som möjligt, vilket jag förstår för DV går inte att lita på.

Sen tror jag inte att det finns ett bra system som folk äger nu som kan använda DVCAM och okomprimerad video på samma timeline, eller??

Jag anser att jag har ganska mycket erfarenhet av DV som videoredigerare och jag ser dess fördelar i pris, men jag litar inte på formatet.

Re: Re: Du kanske, men inte ordentliga studios

berga skrev:
Jag som har haft för mig att att Avid Film Composer var ett verktyg för proffs! (Vilket jag också har trott att Synfoni och DS|HS är). Man lär sig varje dag.

Jag har också för mig att FFI kan hantera olika format, däremot vet jag inte hur de sparar arbetsfilerna.

Ni blandar ihop två saker. Man kan förredigera film på vad som helst, men då som video för det är billigare att jobba så. Men när man jobbar med slutredigering och effekter så jobbar man i full uppläsning och i hela frames inte filds. Avid Film Composer t.ex. är en videoredigering, det som är bra med den är att den kan räkna med 24 frames i sek, istället för 25.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto