Walle
Aktiv medlem
berga skrev:
...en normal hemdator för cirka 25 000 kronor.
Det var många år sedan en normal hemdator kostade 25 000 kronor...
Numera får du en värsting för under 20 000 kronor. (Om du bygger själv, vilket jag gör).
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
berga skrev:
...en normal hemdator för cirka 25 000 kronor.
slowcoder skrev:
Storage är viktigt i filmer som detta, eftersom en 209 minuter lång film (LOTR 1, Extended version) ger dig behov för 720*576*3*24*60*209=374GB utrymme bara för den slutgiltliga kopian.. Och arbetsmaterialet är långt mer än slutresultatet..
Mvh,
James
Walle skrev:
[SKRYT]
Ah, då skulle jag få plats med LOTR 1 fem gånger om...
[/SKRYT]
jonas18z skrev:
vilket himla skitsnack
berga skrev:
Det var detta jag menade med att jag inte fattade efterproduktionen. De betalade enorma pengar för att förstöra den tekniska kvaliteten på filmen.
Det bästa alternativet hade varit Canopus realtidskort, mellan 7 000 och 17 000 kronor plus en normal hemdator för cirka 25 000 kronor.
Redigera hela altet i Premier och få den bästa kvaliteten.
Cj^ skrev:
också kickar besserwisser-nerven in... ;-)
*host*25fps*host*
berga skrev:
De använder negativ 35mm film, samma som 135 film för småbild. Kodak, och Fuji, har en uppsjö av olika filmer att välja från.
Ja, de visas två gånger per sekund, sålunda 48 bps.Miltex skrev:
Dock om jag inte har helt fel så visas varje bildruta 3 ggr för att undvika flimmer, dvs 72bps. Eller är jag helt ute och cyklar nu?
adl skrev:
Angående digital redigering så är Linux på frammarsch hos filmbolagen, speciellt när det gäller animerad film.
jonas18z skrev:
vilket himla skitsnack
Daniel.l skrev:
Vad gjorde de för att "förstöra" kvaliteten? Jag fattar inte vad du menar?
slowcoder skrev:
All digital behandling av film ovanför "amatör" nivån sker med okomprimerade RGB filer av varje frame (inte field faktiskt).
martinh skrev:
Var la ett bra onödigt påhopp?
Ett hårdiskrack med 10 platser och stoppa i 250Gb diskar i det. Tada så har du 2,5TB. Kostar en del med inte mycket mer än vad folk lägger på fotoutrustning här.
Inget konstigt med det så varför ljuga om det.
berga skrev:
1. Kopiera DVCAM till DigitalBeta band. En generation uppkompremering och avkomprimering.
2. De redigerade inte i DigiBeta format utan okomprimerat, ännu en cykel.
3. Det bästa sättet att redigera DV/DVCAM/DVCPRO är att föra över videofilerna till hårddisken för att sedan i de delar där det behövs effekter blåsa upp den sekvenserna till en bättre färgrymd. Alla effekter måste, oberoende av system, göras okomprimerat så där vinner man inget.
berga skrev:
Jag som har haft för mig att att Avid Film Composer var ett verktyg för proffs! (Vilket jag också har trott att Synfoni och DS|HS är). Man lär sig varje dag.
Jag har också för mig att FFI kan hantera olika format, däremot vet jag inte hur de sparar arbetsfilerna.