** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ljuga med bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Vi måste göra skillnad på PRESSfoto och annan fotografering / foto.
1. Pressfoto har alltid manipulerats mer eller mindre, möjligheterna är större nu.
Vad är manipulation?
Är en häftig beskärning manipulation?
Beskärning har använts i pressen för att "juga".
Jag tycker att jag ska kunna "lita" på en pressbild.

2. Övrigt foto kan manipuleras tycker jag, men bör helst anges att den är manipulerad om det inte tydligt syns eller är tex en utställning av ej dokumentär karaktär.

Man kan ju också tänka sig att även om man inte tar bort/lägger till något i bilden så kan man manipulera. Typ välja att fotografera på ett visst sätt. Om jag var ute efter att framställa ett ställe på ett visst sätt så kan jag fotografera på det viset så att det underbygger detta. Det är väl inte helt ovanligt kan jag tro. (Om det ens är möjligt att vara 100% objetiv)

ariadne skrev:
Man kan ju också tänka sig att även om man inte tar bort/lägger till något i bilden så kan man manipulera. Typ välja att fotografera på ett visst sätt. Om jag var ute efter att framställa ett ställe på ett visst sätt så kan jag fotografera på det viset så att det underbygger detta. Det är väl inte helt ovanligt kan jag tro. (Om det ens är möjligt att vara 100% objetiv)

Det är inte manipulation!?!

Bofoto skrev:
Det är inte manipulation!?!

Jag vet inte. Jag tycker man kan kalla det så. Maniupulation: påverka el. styra i önskad riktning

Men oavsett - Jag tycker man kan ställa typen av manipulation "la till en person i bilden" mot manipulationen (eller vad vi ska kalla det) " fotade en ledsen person, trots att alla andra var glada för att det passade artikeln "sorg i kristianstad"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar