Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liveview på Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag har sedan snart fyra år en Nikon D3, och tänkte nu för första gången försöka använda Liveview på den (jag har köpt ett Samyang 85/1,4 och det är inte helt lätt att sätta skärpan perfekt i sökaren).

Problemet är att inget händer när jag valt LV och trycker på avtryckaren (har ställt in stativläge i inställningarna för LV). Jag gissar att det är någon annan inställning som krockar eller så, men jag lyckas inte hitta det ...

Någon som har något förslag?

Jag har sedan snart fyra år en Nikon D3, och tänkte nu för första gången försöka använda Liveview på den (jag har köpt ett Samyang 85/1,4 och det är inte helt lätt att sätta skärpan perfekt i sökaren).

Problemet är att inget händer när jag valt LV och trycker på avtryckaren (har ställt in stativläge i inställningarna för LV). Jag gissar att det är någon annan inställning som krockar eller så, men jag lyckas inte hitta det ...

Använder det extremt sällan själv på min D3, men jag kan inte komma på vad den funktionen skulle kunna krocka med. Har du provat en reset (de två gröna plupparna)?

Hej, du skall trycka snabbt två gånger på avtrycket, inte bara en gång.

Mvh

Har inte ägnat mig åt detta på några veckor, men ringde Nikons support och efter att jag nollställt anpassade inställningarna fungerade det. I och med det hittade jag också felet som visade sig vara att jag ställt in kameran att använda bländarringen i stället för pekfingerratten. Väljer man att använda bländarringen fungerar inte LV av någon outgrundlig anledning.

Problemet löst (fast konstigt)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar