Annons

Liveview AF funkar inte med D7000 + Sigma 30 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

kahler

Aktiv medlem
Fick precis hem min D7000, när jag testar mitt Sigma 30mm/1.4 så funkar inte AF i Liveview läget. inget problem med mina övriga linser sigma/nikkor och vanliga läget funkar AF perfekt..
 
Fick precis hem min D7000, när jag testar mitt Sigma 30mm/1.4 så funkar inte AF i Liveview läget. inget problem med mina övriga linser sigma/nikkor och vanliga läget funkar AF perfekt..

Kollat att det inte är oxid på något kontaktstift på objektivet. Ibland är det ju rena skitsaker som ställer till ett elände.

Ber om ursäkt för att jag är så gammalmodig att jag använder uttrycket objektiv istället för lins. Lins är för mig en beståndsdel i ett objektiv eller annan optisk konstruktion.
 
Har för mig att det är känt problem att vissa sigma inte fungerar, kör någon google ökning så får du se. Skulle tro att det behövs någon uppgradering av mjukvara i objektivet
 
Kollat att det inte är oxid på något kontaktstift på objektivet. Ibland är det ju rena skitsaker som ställer till ett elände.

Ber om ursäkt för att jag är så gammalmodig att jag använder uttrycket objektiv istället för lins. Lins är för mig en beståndsdel i ett objektiv eller annan optisk konstruktion.

Provade rengöra lite lätt, samma sak. Får skylla på att man pratat/läst en del foto på engelska och därför går från lens till lins..

Glömde nämna att det funkar felfritt på min D90!

När man trycker ner halvt så flyttar den fokus närmre närgränsen ca 1/8 av hela skärp spektrat, sen stannar den och så upprepar den det varje gång man trycker ner tills den når närgränsen, oavsätt avstånd till objektet.

Liveview använder jag visserligen sällan, men det är bra för att jämföra fokus och vid video, oavsätt ska det funka!
 
Har hittat en då nätet nu, tydligen rätt vanligt problem, märkligt.
Speciellt som mina 10-20 och 70-200(även med x2TC) sigma funkar riktigt bra!
 
AF vid Live view funkar någorlunda bra med D5000. Men så fort det inte är solsken kan det bli problem... AF med Sigma 50/14 funkar lite bättre här.
 
Det finns väl en miljon anledningar att använda det läget, varför ifrågasätter du det?

Har provat det en eller två gångar, har aldrig haft behov av det läget, förstår uppriktigt sagt inte funktionen, är därför uppriktigt sagt nyfiken på hur det skall användas, Video var ett bra exempel! Är inte så flitig användare av video heller, har gjort några mindre försök. Är dock väldigt förtjust i Liveview vid inställning av manuell skärpa!
 
Har provat det en eller två gångar, har aldrig haft behov av det läget, förstår uppriktigt sagt inte funktionen, är därför uppriktigt sagt nyfiken på hur det skall användas, Video var ett bra exempel! Är inte så flitig användare av video heller, har gjort några mindre försök. Är dock väldigt förtjust i Liveview vid inställning av manuell skärpa!

Ok!

Det bästa med det för min del är att sätta kameran på stativet i lägsta läget, sedan kan man fokusera utan att behöva krypa ned så man ser genom sökaren utan kan sitta bakom och titta ned på skärmen. Det blir aldrig så snabbt och säkert som den vanliga autofokusen men till landskapsfoto fungerar det bra!

Som sagt är det bra vid video, även om det är bättre att använda MF då för det mesta.

I starkt solljus när man tar bilder med solen i bild är det bättre att använda LV än att titta i sökaren för att skydda ögonen, jag har till och med fotat en svetsare så.
 
Ok!

Det bästa med det för min del är att sätta kameran på stativet i lägsta läget, sedan kan man fokusera utan att behöva krypa ned så man ser genom sökaren utan kan sitta bakom och titta ned på skärmen. Det blir aldrig så snabbt och säkert som den vanliga autofokusen men till landskapsfoto fungerar det bra!

Som sagt är det bra vid video, även om det är bättre att använda MF då för det mesta.

I starkt solljus när man tar bilder med solen i bild är det bättre att använda LV än att titta i sökaren för att skydda ögonen, jag har till och med fotat en svetsare så.[/QU

En Svets den ställer jag fokus på innan den tänds...
Skall jag fotografera solen lär det nog vara oändligt och det kan jag ställa utan att använda AF...
Men det är väll så jag som har min fotografiska skolning på 80 talet har väll missat mycket.
Tror endå inte att jag orkar testa mina objektiv om de fungerar, lycka till du!
 
En Svets den ställer jag fokus på innan den tänds...
Skall jag fotografera solen lär det nog vara oändligt och det kan jag ställa utan att använda AF...

Tja, med LV slipper du fokusera och komponera innan svetsen tänds, du behöver inte heller rigga så allt ska se bra ut i förhand utan kan se hur bilden blir på skärmen. Till exempel vill man ha reflexen från svetsen i glaset på hjälmen och händerna på ett snyggt sätt.

Sedan menade jag inte att fota solen utan t.ex. en landskapsbild med solen i bilden. Det kan svida ordentligt i ögonen om man ser i sökaren utan solglasögon annars.

Fokusera manuellt är något jag bara gör i yttersta nödfall för övrigt, för mig funkar AF bättre i 99 % av fallen oavsett om jag använder LV eller sökaren.

Har du en kamera med LV tycker jag du ska testa det i lite fler situationer, det har flera fördelar jämfört med sökaren.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.