Annons

Live view

Produkter
(logga in för att koppla)
Live view är lite kul, men jag undrar om man inte snabbt får en väldigt dammig sensor om man använder det ofta.

SONY häller på att lansera nya produkter och är ute och visar upp dom för branchfolk.

Sensorn påverkas inte av Live view, dessutom finns damreduserande funktioner i kameran.

Live view-läget känndes likasnabbt som sökarläget med fokusering och exponering.

Kameran lär landa i butiker i början av march.

JohnWahlstrom skrev:
Woow:) Jag bara hoppas den finns i butik när jag kommer hem i mitten av mars. Oj vad jag vill ha liksom :p

Jag är nyfiken; varför vill man ha LV så mycket?

Ställer frågan för att jag faktiskt inte förstår, inte för att nedvärdera på något sätt.

bandola83 skrev:
Jag är nyfiken; varför vill man ha LV så mycket?

Ställer frågan för att jag faktiskt inte förstår, inte för att nedvärdera på något sätt.

Förstår inte heller? Kan ju inte underlätta så fruktansvärt mycket så länge man inte kan vinkla displayen på kameran (som ex.vis Olympus E-3 klarar).

gsol skrev:
Förstår inte heller? Kan ju inte underlätta så fruktansvärt mycket så länge man inte kan vinkla displayen på kameran (som ex.vis Olympus E-3 klarar).
Eller som med SONY a300 eller a350 ;-) (där man t.o.m. ska kunna förhansgranska skärpedjupet!)

sony-a300-a350.jpg

Man kan se sökaren i 90 grader uppifrån och 45 nedifrån på 300/350. Uppifrån måste vara helt suveränt i många fall, bl.a. macro

Jag har live view på min kamera.. men ärligt talat förstår jag inte heller vad det är bra för.. det går ju liksom inte fotografera med live view..

Danlo skrev:
Jag har live view på min kamera.. men ärligt talat förstår jag inte heller vad det är bra för.. det går ju liksom inte fotografera med live view..

Märkligt, dags o skicka in den till Nikon för reparation då? Denna bild tog iallfall jag med min Nikon D3 och liveview i tripodmode:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1224299.htm?set=mp

Jag använder LV då o då för o kolla exponering o skärpedjup, men visst förstår jag hur du menar Daniel, det är ju liksom inget supersnabbt läge direkt o risken att missa bilden är ju onekligen hög!

/Johan

Live view är så naturligt att vi alla (jag har redan gjort det i fem år) om några år kommer undra varför man i hela friden lät bli att bygga in det i systemkamerorna från dag ett.

Yrkesfotografer borde ha krävt det för längesen. Tänk när de står på presskonferensen o fotar över huvudena på varandra, eller vill fotografera ur andra udda vinklar.

Ingen som någonsin försökt fota makro i marknivå lär ifrågasätta nödvändigheten av LV. Kameror utan kommer att bli osäljbara.

HDFS) (KGS skrev:
Live view är så naturligt att vi alla (jag har redan gjort det i fem år) om några år kommer undra varför man i hela friden lät bli att bygga in det i systemkamerorna från dag ett.
Förmodligen prestandaproblem. Datorerna som sitter i dagens digitalkameror är snabbare än de för fem år sen. Och kanske andra tekniska problem med de sensortyper som sitter i ESR:er.

Jag har haft live-view i alla mina digitalkameror på 2000-talet, inte förrän jag bytte "upp" mig till systemkamera förlorade jag den möjligheten. Klart de har kunnat långt tidigare, men de skummar marknaden bit för bit. Snart kommer riktiga sökare (EVF), så byter vi alla igen *s*

HDFS) (KGS skrev:
Snart kommer riktiga sökare (EVF), så byter vi alla igen *s*

Finns det snabba och tydliga sådana? Jag har provat några långzoomare med elektronisk sökare, och tyckte att det var rent förfärligt! Långsamt och med dåligt upplösning. Vilken årgång det var på dessa modeller har jag ingen aning om, tekniken går väl framåt på den fronten också.

Per.

HDFS) (KGS skrev:
Klart de har kunnat långt tidigare,
Jag tror inte att det hade gått utan ganska rejäla fördyringar. Det är skillnad på de sensorer som sitter i kompaktkameror och de som sitter i ESR:er. Det har åtminstone varit stora skillnader.

Snart kommer riktiga sökare (EVF), så byter vi alla igen *s*
Ja, det vore trevligt, men jag vill inte ha en EVF förrän bilden är lika bra som i en spegelreflexsökare. Det kan nog dröja. Ska vi gissa ett årtal?

HDFS) (KGS skrev:
Klart de har kunnat långt tidigare, men de skummar marknaden bit för bit.
Marknaden är förstås en stor faktor i sammanhanget. Utan en marknad som efterfrågar LV så bygger ingen en ESR med LV. Olympus gjorde ett halvhjärtat försök med E-330, men det var väl knappast någon hit direkt. Däremot sådde den ett frö.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar