Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Live view
- Trådstartare Lars1000
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Ludix skrev:
men vad är poängen med EVF i systemarna? Den vanliga optiska numera måste väl vara bättre på alla sätt?
Jo, men om vi nöjer oss med en EVF kan ju spegeln och dess mekanism monteras bort, vilket spar pengar och felkällor.
Men det dröjer nog innan den blir lika bra, det är också min åsikt.
Per.
ondjultomte
Aktiv medlem
Ludix skrev:
men vad är poängen med EVF i systemarna? Den vanliga optiska numera måste väl vara bättre på alla sätt?
Ja OVF har mycket högre kvalite .. idag! Men elektronik utvecklingen rusar frammåt så man kan bara fråga sig om när den ersätts...
Thunderbird
Aktiv medlem
Nu när stridsröken precis lagt sig angående film eller digitalt, så kommer kriget om liveview vs. rent optisk sökare.
Ser fram mot detta...
/ E
Ser fram mot detta...
/ E
ondjultomte
Aktiv medlem
Thunderbird skrev:
Nu när stridsröken precis lagt sig angående film eller digitalt, så kommer kriget om liveview vs. rent optisk sökare.
Ser fram mot detta...
/ E
Det kommer nog dröja ett litet tag iaf så du hinner andas ut.
dafre
Aktiv medlem
Ang. live view :Framtidens kamera har redan varit på besök:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11213
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11213
KGS
Aktiv medlem
Marknaden har häpet undrat varför inte LV varit möjlig i alla år, men eftersom tillverkarna lurat i oss "att det inte går" och skyllt på någon gammal relik som kallas "spegel" i systemet, så har vi accepterat och köpt det som bjudits ut. Så ock jag.PMD skrev:
Marknaden är förstås en stor faktor i sammanhanget. Utan en marknad som efterfrågar LV så bygger ingen en ESR med LV. Olympus gjorde ett halvhjärtat försök med E-330, men det var väl knappast någon hit direkt. Däremot sådde den ett frö.
Givetvis har det hela tiden varit fullt möjligt. Men på det här viset så får tillverkarna en chans att locka oss att byta ut alla, för övrigt utmärkta, inköpta DSLR kameror.
Lagom till vi gjort det så kommer EVF och så kör vi ett varv till. Bara megapixel och hastighet räcker inte, eftersom allt som tillverkas idag är tillräckligt snabbt och högupplöst för de allra flesta.
Fullgoda EVF finns redan. Gud vet var. Men redan på medeltiden (2004 eller nåt) hade KM en EVF som inte står sökaren i min D7D långt efter. Något har de säkert hunnit med på fyra år...
PMD
Aktiv medlem
För att vi ska tro på det behövs nog något lite mer substantiellt än en ihärdigt upprepande.HDFS) (KGS skrev:
Givetvis har det hela tiden varit fullt möjligt.
PMD
Aktiv medlem
KM A2 hade den bästa EVF:en jag någonsin sett, helt klart mycket bättre än alla konkurrenter, men trots det var den helt underlägsen en spegelreflexsökare. (För att inte tala om hur underlägsen den var en välgjord genomsiktsökare).HDFS) (KGS skrev:
Fullgoda EVF finns redan. Gud vet var. Men redan på medeltiden (2004 eller nåt) hade KM en EVF som inte står sökaren i min D7D långt efter. Något har de säkert hunnit med på fyra år...
afe
Aktiv medlem
bandola83 skrev:
Sensorn för LV sitter uppe i sökar'n. Inget dam hittar dit, hoppas jag.
Umm... det sitter ingen sensor i sökaren. Det är samma sensor som används för LV som sedan tar bilden.
ondjultomte
Aktiv medlem
AFE skrev:
Umm... det sitter ingen sensor i sökaren. Det är samma sensor som används för LV som sedan tar bilden.
Nej, gissa varför SONY kan använda vanliga AF för att fokusera i LV läget
ondjultomte
Aktiv medlem
Re: Hur är det?
Ja A300 samt A350 använder den vanliga AF sensorn, dvs utan att fälla upp spegeln .. det blir som att använda kameran som vanligt.
Tonyeagle skrev:
Kan Sony eller Olympus fokusera i liveview-läge utan att fälla upp spegeln? DEt är lite iriterande på Canon när det blir mörkt vid fokusering.
Ja A300 samt A350 använder den vanliga AF sensorn, dvs utan att fälla upp spegeln .. det blir som att använda kameran som vanligt.
KGS
Aktiv medlem
PMD skrev:
KM A2 hade den bästa EVF:en jag någonsin sett, helt klart mycket bättre än alla konkurrenter, men trots det var den helt underlägsen en spegelreflexsökare. (För att inte tala om hur underlägsen den var en välgjord genomsiktsökare).
D7D anses ha en bra sökare. Jag skulle byta den mot en A2-EVF utan att tveka en sekund om det gick. Återigen; A2-sökaren är idag fyra år gammal...