Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Live view
- Trådstartare Lars1000
- Start datum
Lars1000
Medlem
Danlo skrev:
Jag har live view på min kamera.. men ärligt talat förstår jag inte heller vad det är bra för.. det går ju liksom inte fotografera med live view..
Det går nu ! Med SONY 300/350
StefanN
Aktiv medlem
Japp, även om det är två olika Live View vi talar om egentligen. I Sony 300/350, samt vid Olympus första försök, så är det (i princip) sökarbilden som visas, medan det för övriga implementationer är den faktiska bilden som visas.Lars1000 skrev:
Det går nu ! Med SONY 300/350
Fördelen med Sonys system är framförallt att du kan använda den vanliga, snabba och mer säkra, AF-metoden. Dock utan att du ser rätt skärpedjup, hela färdiga bilden och får inte heller samma detaljrikedom. Det är troligen fullt tillräcklig kvalité, men det känns som om det nästan är två olika användningsområden vi talar om.
Grelnixar
Avslutat medlemskap
Ludix skrev:
nej, bilden förvinner en stund medans spegeln är nere och den fokuserar.
Jodå, det funkar att fukusera i liveview läge.
youtube.com/watch?v=AbopzUJpEOo
Ludix
Aktiv medlem
ja visst går det med vissa kameror, till exempel sonyn som länken gick till. Men vad Tony undrade så var det om detta är möjligt med Olympus systemare.
Så med Sony funkar det, och med Olympus inte.
Visst funkar Af:en med olympus med men, man får dras med en viss fördröjning på kanske en sekund med en släkt skärm medans Olympus kameran fäller ner spegeln för att fokusera.
Visst funkar Af:en med olympus med men, man får dras med en viss fördröjning på kanske en sekund med en släkt skärm medans Olympus kameran fäller ner spegeln för att fokusera.
Grelnixar
Avslutat medlemskap
Ludix skrev:
ja visst går det med vissa kameror...
Aha, typiskt snabbläsar fel från min sida... sry
KGS
Aktiv medlem
Ludix skrev:
ja visst går det med vissa kameror, till exempel sonyn som länken gick till. Men vad Tony undrade så var det om detta är möjligt med Olympus systemare.
Sonyn i länken är ingen systemkamera, men en hyfsat kompetent "kompakt" med relativt stor sensor.
Grelnixar
Avslutat medlemskap
HDFS) (KGS skrev:
Sonyn i länken är ingen systemkamera, men en hyfsat kompetent "kompakt" med relativt stor sensor.
Menar du min youtube länk? om ja så undrar jag vad du menar, är inte a350 en systemkamera? Eller har jag läst för snabbt igen
KGS
Aktiv medlem
dafre skrev:
Ang. live view :Framtidens kamera har redan varit på besök:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11213
Sorry, det var den här länken jag tänkte på...
JohnWahlstrom
Aktiv medlem
Det är ju det som är saken med Sonys LW. Du ser exakt hur bilden blir, du slipper fördröjningen, o du kan vinkla skärmen osv Allt är precis som det ska vara
StefanN
Aktiv medlem
Tyvärr så stämmer inte det. Det Sonys LV visar är det du brukar se i sökaren, och det är inte den exakta bilden. Här är en välskriven artikel i ämnet som belyser de för- och nackdelar som Sonys implementation har.JohnWahlstrom skrev:
Det är ju det som är saken med Sonys LW. Du ser exakt hur bilden blir, du slipper fördröjningen, o du kan vinkla skärmen osv Allt är precis som det ska vara
Det beror lite på vad man är ute efter vilket system man föredrar. Det jag vill ha är möjligheten till noggrann manuell fokusering och att få se exakt hur bilden blir med avseende på skärpedjup, exponering m.m. För det måste jag tyvärr kompromissa bort den snabbhet och smidighet man får av Sonys LV.
Senast ändrad:
ondjultomte
Aktiv medlem
för exponeringen så fungerar live histogrammet bra ...
ondjultomte
Aktiv medlem
Ludix skrev:
men hur gör A300/350 när man växlar mellan den vanliga OVF och LW? Sitter inte sensorn ivägen, eller har den nån form av spegel som liksom ställer om ljuset så det träffar sensorn istället?
titta på bilderna som finns så ser du hur. Det är en spegel som vinklas.
Fogel70
Aktiv medlem
Sony R1 var knappast något nytt vad gäller live view, Olympus hade en snarlik kamera 5 år tidigare (E-10). Det är snarare så att R1 var den sista kameran av den här typen.dafre skrev:
Ang. live view :Framtidens kamera har redan varit på besök:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11213