Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Live view

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars1000 skrev:
Det går nu ! Med SONY 300/350
Japp, även om det är två olika Live View vi talar om egentligen. I Sony 300/350, samt vid Olympus första försök, så är det (i princip) sökarbilden som visas, medan det för övriga implementationer är den faktiska bilden som visas.

Fördelen med Sonys system är framförallt att du kan använda den vanliga, snabba och mer säkra, AF-metoden. Dock utan att du ser rätt skärpedjup, hela färdiga bilden och får inte heller samma detaljrikedom. Det är troligen fullt tillräcklig kvalité, men det känns som om det nästan är två olika användningsområden vi talar om.

ja visst går det med vissa kameror, till exempel sonyn som länken gick till. Men vad Tony undrade så var det om detta är möjligt med Olympus systemare.

Så med Sony funkar det, och med Olympus inte.

Visst funkar Af:en med olympus med men, man får dras med en viss fördröjning på kanske en sekund med en släkt skärm medans Olympus kameran fäller ner spegeln för att fokusera.

Ludix skrev:
ja visst går det med vissa kameror, till exempel sonyn som länken gick till. Men vad Tony undrade så var det om detta är möjligt med Olympus systemare.

Så med Sony funkar det, och med Olympus inte.

Visst funkar Af:en med olympus med men, man får dras med en viss fördröjning på kanske en sekund med en släkt skärm medans Olympus kameran fäller ner spegeln för att fokusera.

Sonyn i länken är ingen systemkamera, men en hyfsat kompetent "kompakt" med relativt stor sensor.

HDFS) (KGS skrev:
Sonyn i länken är ingen systemkamera, men en hyfsat kompetent "kompakt" med relativt stor sensor.

Menar du min youtube länk? om ja så undrar jag vad du menar, är inte a350 en systemkamera? Eller har jag läst för snabbt igen :)

A350 är väl en systemkamera? Det står ju DSLR(Digital Spegelreflex) som rubrik, och så säger ju han som redovisar den att det är en spegelreflex.

Så A350 har alltså en LV som är oberoende av huvudsensorn? Det hade jag missat - därav mitt inlägg om dammet.

Men, försvinner inte mycket av poängen med LV om man inte på displayen ser exakt hur bilden kommer att bli?

Det är ju det som är saken med Sonys LW. Du ser exakt hur bilden blir, du slipper fördröjningen, o du kan vinkla skärmen osv:) Allt är precis som det ska vara;)

JohnWahlstrom skrev:
Det är ju det som är saken med Sonys LW. Du ser exakt hur bilden blir, du slipper fördröjningen, o du kan vinkla skärmen osv:) Allt är precis som det ska vara;)
Tyvärr så stämmer inte det. Det Sonys LV visar är det du brukar se i sökaren, och det är inte den exakta bilden. Här är en välskriven artikel i ämnet som belyser de för- och nackdelar som Sonys implementation har.

Det beror lite på vad man är ute efter vilket system man föredrar. Det jag vill ha är möjligheten till noggrann manuell fokusering och att få se exakt hur bilden blir med avseende på skärpedjup, exponering m.m. För det måste jag tyvärr kompromissa bort den snabbhet och smidighet man får av Sonys LV.

Senast ändrad:
men hur gör A300/350 när man växlar mellan den vanliga OVF och LW? Sitter inte sensorn ivägen, eller har den nån form av spegel som liksom ställer om ljuset så det träffar sensorn istället?

Ludix skrev:
men hur gör A300/350 när man växlar mellan den vanliga OVF och LW? Sitter inte sensorn ivägen, eller har den nån form av spegel som liksom ställer om ljuset så det träffar sensorn istället?

titta på bilderna som finns så ser du hur. Det är en spegel som vinklas.

ahaa, men dåså:) jäkligt smart..värkar ju inte så kompliserat, att inte de andra tillvärkarna ha tänkt på detta :O

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar