Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Live view

Produkter
(logga in för att koppla)
Fogel70 skrev:
Sony R1 var knappast något nytt vad gäller live view, Olympus hade en snarlik kamera 5 år tidigare (E-10). Det är snarare så att R1 var den sista kameran av den här typen.

Alla digitalkameror har väl haft live-view i alla tider, förutom de allra första som Canon-Ion och QuickTake. Och så förstås systemkamerorna då, som fått vänta till nu.

HDFS) (KGS skrev:
Alla digitalkameror har väl haft live-view i alla tider, förutom de allra första som Canon-Ion och QuickTake. Och så förstås systemkamerorna då, som fått vänta till nu.
Jo, men de kameror jag jämför är spegelreflexkameror som har optisk (TTL) sökare.

Edit: Nu ser jag att R1 har en elektronsik sökare, trodde den hade en optisk sökare. Så då blev den diskad. ;)

Senast ändrad:
Jo R1 hör till klassen riktiga digitalkameror. Nu vill jag ha Casios funktion med 60 bilder i sekunden och där man kan välja bild från en slowmotion presentation i efterhand... och så ISO hur mycket som helst... snart e jag nöjd... sa jag EVF?

StefanN skrev:
Det beror lite på vad man är ute efter vilket system man föredrar. Det jag vill ha är möjligheten till noggrann manuell fokusering och att få se exakt hur bilden blir med avseende på skärpedjup, exponering m.m. För det måste jag tyvärr kompromissa bort den snabbhet och smidighet man får av Sonys LV.

Om den enda poängen med LV (hos Sony A350 då) är att man kan titta på displayen ur alla möjliga vinklar kan man ju nästan lika gärna köpa en Zigview. Den funkar på alla möjliga kameror, och ger en ungerärlig uppskattning av hur den färdiga bilden kommer att se ut.

Det finns säkert en massa andra fördelar med Sonys lösning jämfört med Zigview, eller de lösningar som används av andra kameratillverkare som har LV, men det känns ändå lite som en "fusk-LV".

Stena mig gärna nu när jag svär i kyrkan ;)

Fogel70 skrev:
Det är snarare så att R1 var den sista kameran av den här typen.
Njae, Sony R1 var snarare den första, och hittills enda, av sitt slag. Det är den första icke-ESR med APS-C-stor bildsensor och elektronisk sökare.

Tyvärr tillverkas den inte längre, och ingen efterföljare syns till. Sony verkar satsa på ESR:er istället.

AFE skrev:
Om den enda poängen med LV (hos Sony A350 då) är att man kan titta på displayen ur alla möjliga vinklar kan man ju nästan lika gärna köpa en Zigview...

Wow, verkar ju riktigt cool, vill ha en genast, när kommer trådlös version :)

youtube.com/watch?v=R2oEVRJh4pY

AFE skrev:
Om den enda poängen med LV (hos Sony A350 då) är att man kan titta på displayen ur alla möjliga vinklar kan man ju nästan lika gärna köpa en Zigview. Den funkar på alla möjliga kameror, och ger en ungerärlig uppskattning av hur den färdiga bilden kommer att se ut.

Det finns säkert en massa andra fördelar med Sonys lösning jämfört med Zigview, eller de lösningar som används av andra kameratillverkare som har LV, men det känns ändå lite som en "fusk-LV".

Stena mig gärna nu när jag svär i kyrkan ;)

Det e väl det som är tanken... att kunna se bilden ur skumma vinklar. Klart bekvämare att ha det inbyggt från start och så lär det vara betydligt billigare än att hänga på en zig...

Zigview S2 har ju en ordentlig fördel jämfört med LV-displayer på kameror, nämligen att den kan kopplas med sladd, så att man kan titta på sökarbilden en bit från kameran. Det borde vara riktigt praktiskt vid makrofotografering i skumma vinklar och vrår.

Vilken kameratillverkare blir först med löstagbar display?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar