ANNONS
Annons

lith-framkallare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Linn!
Om lithframkallning har det skrivits en del genom åren. Men tyvärr kanske inte så mycket nytt dom sista 15 åren.Det som andra har lämnat som länkar är en bra väg att få info. Jag vill ge dig tips på två böcker som skriver om lith.
- Michael Langford, Mörkrumshandboken, ISBN 91-37-07892-5, denna är från 1982 finns på biblioteken i Värmland.
- Pär Lundqvist,Mörkrumsteknik,ISBN 91-7136-295-9. Denna är från 1990.En klassiker,finns också på biblioteken.Sök på www.bibliotek.se
Pär Lundqvist har också skrivit en bok som har namnet Fotografik om grafiska bilder och naturligtvis om lith.

Mvh
Rolf

Ps
Dina bilder på huset är så bra bara !
Ds

The Master Photographer's Lith Printing Course av Tim Rudman

The World of Lith Printing av (samme) Tim Rudman.

MYCKET läsvärda böcker, både som handböcker och inspiration.

Ang. framkallarens livslängd:

Igår kopierade jag på Forte Fortezo (24x30 cm) i Maco Superlith blandad 1 + 1 + 20 (45 ml + 45 ml + 900 ml). Det första fyra-fem kopiorna var en besvikelse, med låg djupsvärta och inte mycket lith-look. Efter dem (och en kaffepaus) blev framkallaren "mogen" och jag fick bra resultat. Jag fick tre kopior som var riktigt fina (sweet spot, precis innan framkallaren tröttnade), och två som var lite mesiga (innan sweet spot). Den sista kopian började bli mycket kornig och jag fick också lite "pepper fogging". Tonaliteten var OK iofs.

Om man vill få lite "finare" kopior redan från start kan det vara ett bra trick att blanda i en del gammal lithframkallare s k old brown. Det kan dock påverka framkallarens livslängd. Man får testa sig fram.

Så, Anna, nu har du inga ursäkter: spring och köp lithframkallare genast! ;-)

TEKNIKEN är den samma även om TIM RUDMAN givit ut två böcker på engelska. Som för övrigt kostar 264:- resp 196:- via tex adlibris.com.

När det gäller böckerna: ja, de kostar lite grann. Båda har dock info och uppdaterade beskrivningar av material och teknik, och kommer faktiskt med NY kunskap om lithkopiering. Dessutom är det fina böcker att titta i. Om medlen och intresset för lithkopiering finns är det prisvärt tycker jag.

Annars finns: www.apug.org. Ett forum med 18000 medlemmar som sysslar med analogt fotografi. Tim Rudman själv svarar ofta på frågor, och där finns flera andra duktiga lithkopister.

Nä nu har jag väl inga ursäkter att inte prova lith mer än att det verkar lite godtyckligt vad man får för resultat (om framkallaren måste "mogna" osv). Men det är kanske en del av charmen... :)

Angående att man förlorar djupsvärta efter ett tag, är det något som kan kompenseras med t.ex. selentoning (den brukar ju "trycka till" svärtan), eller är det inte att rekommendera i samband med lith?

Du vet inget ställe i Göteborg som säljer Superlith? Kameradoktorn verkade inte ha det bland sitt vanliga sortiment i webbshopen, det kanske är beställningsvara?

egaeci skrev:
Nä nu har jag väl inga ursäkter att inte prova lith mer än att det verkar lite godtyckligt vad man får för resultat (om framkallaren måste "mogna" osv). Men det är kanske en del av charmen... :)

Angående att man förlorar djupsvärta efter ett tag, är det något som kan kompenseras med t.ex. selentoning (den brukar ju "trycka till" svärtan), eller är det inte att rekommendera i samband med lith?

Du vet inget ställe i Göteborg som säljer Superlith? Kameradoktorn verkade inte ha det bland sitt vanliga sortiment i webbshopen, det kanske är beställningsvara?
Selén har inget med Lith att göra.

Selén omvandlar silvret i papperet till en mer stabil form oavsett hur du har framkallat bilden.

Så det går alldeles ypperligt att använda om man vill.

Att man inte vet vad man får är en mycket stor del av charmen. Det är en mycket analog känsla, skulle jag vilja påstå. När man väl fått kläm på det är inte så svårt att veta vad man kan förvänta sig.

Nej, det finns ingen i Gbg som säljer lithframkallare. Kameradoktorns webshop är världssämst, och jag föreslår att du ringer och beställer, trots deras långa telefonköer.

Om du inte har tillräcklig djupsvärta är det inte så mycket att göra, selen hjälper endast lite grann.

Lith kräver tålamod och experimentlusta. Det är lite mad scientist över det. Alla gillar det inte. Men man måste prova, annars vet man inte. Så nu tar du och ringer kameradoktorn och beställer. Ta med lite graderat fiberpapper också, t ex Forte Fortezo eller Kentmere Kentona. Forte Bromofort kan funka också men det kräver ännu mer tålamod.

Lycka till!

egaeci skrev:
Kameradoktorn verkade inte ha det bland sitt vanliga sortiment i webbshopen, det kanske är beställningsvara?
Kameradoktorns webbshop är lika usel som Kameradoktorn i verkligheten är bra. Ring dom i stället, så kan dom nog ordna fram det åt dig.

-- MW

edit: Och det hade ju Henning redan skrivit. Pucko-Magnus, läs först, skriv sen. Mummel.

På förekommen anledning så gjorde jag en liten upprensning från de inlägg/kommentarer som inte rörde kärnämnet. Nu är tråden uppstyrd med bara intressanta inlägg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar