Annons

Litet (lågt) stativ för att filma fåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
Ja, lite som titeln säger. Jag söker ett stativ som är hyfsat stadigt och kan komma ner väldigt lågt. Det måste ju klara en vikt på sony 200-600 plus Sony A7III.

Jag cyklar ju i princip vart jag än ska så det vore ju bra om det var så pass ihopfällbart och smidigt att jag kan ha det på ryggsäcken.

Har jag för höga krav eller finns det något dugligt någonstans? :D

Om du söker efter Hi-hat och tripod eller för video så kommer du att få träffar på vad du söker efter.
Benro och Manfrotto har billigare medan de namntunga för cinemafotografin kostar rejält mycket.

Men jag tror att de kommer att kunna ge dig vad du söker.

Ja, lite som titeln säger. Jag söker ett stativ som är hyfsat stadigt och kan komma ner väldigt lågt. Det måste ju klara en vikt på sony 200-600 plus Sony A7III.

Jag cyklar ju i princip vart jag än ska så det vore ju bra om det var så pass ihopfällbart och smidigt att jag kan ha det på ryggsäcken.

Hur litet och lågt?

Jag har haft ett litet Moman mini stativ ett tag som jag är nöjd med. Det är ganska stöddigt byggt. De säger att den klarar 80 kg. Vet inte om jag skulle belasta den så hårt men kan inte tänka mig någon kamera den inte skulle klara av.

Har ingen aning om hur deras egna kulfäste är, jag hade redan ett sedan tidigare jag nyttjat till min.

Det där var intressant! Tack för tipset

några lösningar, Morten i Danmark har byggt en släde, fördelen med den är att den glider så man kan skjuta den fram. Tror mig sett att Brutus har en typ tallrik mot marken och på den sitter ett huvud. Annars går de flesta stativ som man kan fälla till spagat, jag har en Benro där maxhöjden är runt 60cm, helt nere så är det kanske 7cm + huvud. Har också ett Leofoto stativ, där jag faktiskt tyckte att det blev för högt med huvud så jag har satt Arcafästet direkt på stativet, i bilden är det en släde monterad men den behövs ju inte för fågelfoto. Jag är ju oftast ute lågt på sandstränder och där tycker jag det är jobbigt med stativ för det blir sand överallt, jag har funderat på tallrikslösningen, en i plåt och bara borra ett hål och så skruvar man dit huvudet

Bilagor

• IMG_5876.jpeg
    IMG_5876.jpeg
    116.1 KB · Visningar: 54
  • IMG_1849.jpeg
    IMG_1849.jpeg
    2.5 MB · Visningar: 48
Några som definitivt klarar vikten och har 75mm skål. Men de är större och tyngre.

Sedan finns Feisols lilla TT-15 som klarar 8kg. Kanske i gränslandet men liten, lätt och billig.
Jag har detta själv som kompakt alltid med mig stativ.

Leofoto har ett men den är allt för klen med 5 kg tycker jag.

några lösningar, Morten i Danmark har byggt en släde, fördelen med den är att den glider så man kan skjuta den fram. Tror mig sett att Brutus har en typ tallrik mot marken och på den sitter ett huvud. Annars går de flesta stativ som man kan fälla till spagat, jag har en Benro där maxhöjden är runt 60cm, helt nere så är det kanske 7cm + huvud. Har också ett Leofoto stativ, där jag faktiskt tyckte att det blev för högt med huvud så jag har satt Arcafästet direkt på stativet, i bilden är det en släde monterad men den behövs ju inte för fågelfoto. Jag är ju oftast ute lågt på sandstränder och där tycker jag det är jobbigt med stativ för det blir sand överallt, jag har funderat på tallrikslösningen, en i plåt och bara borra ett hål och så skruvar man dit huvudet

Ja jag har sett han snubben från australien, fotokillen, han kör också en tallrik. Lite osmidigt för mig att ha i en redan fullsmockad fotoväska dock. Men ditt stativ där från Leofoto ser ju lovande ut ändå! Hade ju varit najs med en variant som både kan gå ner jävligt lågt men även ha lite höjd så man får mångsidigheten. Vilket är det?

EDIT: Eller det kanske inte går att höja särskilt mycket? Var inne på dext.se och kikade lite. Ranger-serien?

Senast ändrad:
Ja jag har sett han snubben från australien, fotokillen, han kör också en tallrik. Lite osmidigt för mig att ha i en redan fullsmockad fotoväska dock. Men ditt stativ där från Leofoto ser ju lovande ut ändå! Hade ju varit najs med en variant som både kan gå ner jävligt lågt men även ha lite höjd så man får mångsidigheten. Vilket är det?

EDIT: Eller det kanske inte går att höja särskilt mycket? Var inne på dext.se och kikade lite. Ranger-serien?
Börja med att mäta hur lågt ner du måste komma, ibland vill jag så långt ner så att avståndet är i princip noll, då finns det ju ingen plats för varken stativ eller huvud. Kanske är det bättre med en bönpåse

Jag har mitt Benro som är ett typ resestativ, det är smidigt att ha med sig men jag tror att objektivet hamnar kanske 2dm från marken. Men vill du ha en kombo så titta på resestativ

Jag har stativ som jag kommer ner på någon decimeters höjd på men jag använder hellre en sk ground pod som är ännu lägre och mycket lättare att flytta när jag ligger och kryper.

Den finns bl.a. här:

Jag använder den med ett bra videohuvud när jag vet att jag ska filma och en låg gimbal när jag bara fotar.

Plattorna går att göra själv för någon hundring av plastfat, 3/8" bult, glasfiberspackel och en hockeypuck. Men ska du bara ha en så är det nästan smidigast att köpa en färdig.

Plattorna är supersmidiga att ta med sig och hänga på ryggan med en karbinhake så att man alltid kommer åt den utan att rota i ryggan (och väldigt stabila att filma med, kolla gärna in videofilmlänken på Duade Patton ovan)

Senast ändrad:
Jag har stativ som jag kommer ner på någon decimeters höjd på men jag använder hellre en sk ground pod som är ännu lägre och mycket lättare att flytta när jag ligger och kryper.

Den finns bl.a. här:

Jag använder den med ett bra videohuvud när jag vet att jag ska filma och en låg gimbal när jag bara fotar.

Plattorna går att göra själv för någon hundring av plastfat, 3/8" bult, glasfiberspackel och en hockeypuck. Men ska du bara ha en så är det nästan smidigast att köpa en färdig.

Plattorna är supersmidiga att ta med sig och hänga på ryggan med en karbinhake så att man alltid kommer åt den utan att rota i ryggan (och väldigt stabila att filma med, kolla gärna in videofilmlänken på Duade Patton ovan)

Det var Duade Patton jag såg använda en sån där platta!

Det kag skulle vilka ha är ett stativ som går ner lågt men som även går upp. Jag har ju något begränsat utrymme men även en viktfråga i längden. Väskan med all bråte väger ju redan flera kilo. Sen går jag runt en del generellt så kan jag få båda delarna i ett vore det ju kul!

Den finns bl.a. här:

jag får ta och pröva någon sådan platta någon gång. Det behöver väl inte vara så avancerad, undrar om en sådan här fungerar, det blir huvudet på bulten som gör att botten inte är plan men det spelar nog mindre roll ute i naturen, sällan man ligger på en väg

jag får ta och pröva någon sådan platta någon gång. Det behöver väl inte vara så avancerad, undrar om en sådan här fungerar, det blir huvudet på bulten som gör att botten inte är plan men det spelar nog mindre roll ute i naturen, sällan man ligger på en väg

Sätt fast en hockeypuck med epoxi(glas/fiberspackel på ovansidan och borra ett 12 mm hål genom hela härligheten som du sedan försänker ett ett större borr (från undersidan) så kan du få in bultens skalle och fylla igen med spackel så att bulten inte snurrar. Välj rätt längd på bulten efter hur tjock pannan + pucken är + så långt som du vill att den ska sticka ut (10 mm är lagom). Försänkningen från undersidan bör vara skallens höjd + 7-8 mm så att man får in tillräckligt med epoxi/spackel för att bulten ska sitta stadigt fast.

Sätt fast en hockeypuck med epoxi(glas/fiberspackel på ovansidan och borra ett 12 mm hål genom hela härligheten som du sedan försänker ett ett större borr (från undersidan) så kan du få in bultens skalle och fylla igen med spackel så att bulten inte snurrar. Välj rätt längd på bulten efter hur tjock pannan + pucken är + så långt som du vill att den ska sticka ut (10 mm är lagom). Försänkningen från undersidan bör vara skallens höjd + 7-8 mm så att man får in tillräckligt med epoxi/spackel för att bulten ska sitta stadigt fast.
Ser nu att jag använt en 10 mm borr för det genomgående hålet.

Säg att jag vill filma typ fåglar i träd eller en jagande kärrhök, hur bra kan det bli med enbensstativ? :p Det vore ju smidigt att få ner i sidan på ryggsäcken, sen köpa den där Moman ministativ från Amazon när man vill filma något på backen.

Absolut, men det är inte så smidigt med ben på 1 meter som sticker ut åt alla håll. :p

Att benen sticker ut ger god stabilitet. Bör nog gå att hitta varianter med kortare ben än så. Mitt Gitzo GT3533S Carbon Ser.3 har ca 60 cm långa ben. Fungerar utmärkt att hänga på sidan av min fotorygga. Annars är väl stekpanna ground-pods som redan nämnts en bra lösning

Kan man inte bara expoxylimma bulten direkt mot plattan? Håller det inte så kan man använda en puck
Det kan kanske fungera, men jag valde att sätta en puck, precis som på min köpepod (se bilden ovan), eftersom stativhuvudet låser fast så bra mot gummiytan och att man kommer upp ett par centimeter så att det blir lättare att komma åt huvudets reglage (pannans- eller fatets kanter sticker ju upp flera centimeter).

Brutus har en typ tallrik mot marken och på den sitter ett huvud.
En gammal stekpanna med en kulled på kan fungera bra. Borra ett hål och köp en stativskruv för att sätta fast kulleden. Storlek 1/4" med UNC-gänga. Standarden säger Whitworthgänga, men UNC-gänga är tillräckligt lika i den storleken och troligen lättare att få tag på.
Nackdelen är väl att en stekpanna är lite skrymmande. Den är dock lätt att flytta på. Den går att skjuta framför sig om man ligger ner.

Jag gjorde en liknade mojäng av en gammal plastskärbräda och några gummifötter för att fotografera genom takluckan på en minibuss. Fungerade utmärkt bra!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto