Märkligt, kvicksilver batterier bör vara bannlysta över hela världen, även i Tyskland.
Men, problemet är enkelt, att få exp. mätaren (cds-cell) att fungera igen, som det var tänkt från början, i gamla fina analoga kameror!
Då 1,35 volt i kvicksilver batterier, nu 1,5 volt i ALKALISKA och SILVEROXID batterier, där silveroxid batterier håller sin spänning jämnast, men faktiskt mot den fysiska teorin, att alkaliska inte skulle hålla så länge, - i praktiken håller de riktigt länge ändå, eftersom batteriet bara används när exp. mätaren är igång, det har jag upptäckt på mina tre Minolta SRT 101/303!
Det alkaliska batteriet har fungerat i nu snart tre år, med jämn 1,5 volt, till min förvåning!
Den något högre spänningen av 0,15 volt är ingen katastrof, vare sig på kamerans elektriska system eller på exponeringen, det skiljer mellan 0,5 -1,0 bländar steg, alltså nästan försumbart, om man inte har dia film i kameran, då justerar man med inställningen på ISO värdet på kameran.
Wein celler, akta, akta, bara helt värdelösa, - på ovansidan av dessa batterier tar du bort en liten försegling, då startar en kemisk process, med luftens syre, som ger spänningen av 1,4 volt, den pågår i högst en månad, oavsett om man använder kamerans exp. mätare eller inte!
Så en vacker dag, med ett trevligt motiv framför sig, upptäcker man att batteriet är stendött!
Sök i tidigare trådar, på FS Forum, där har vi tagit upp hur man bäst ersätter det tidigare vanliga kvicksilver batteriet.
Sök även på Google!