Annons

Liten guide [Kommentera]

Produkter
(logga in för att koppla)

Anddje

Aktiv medlem
Jag skrev en liten guide till en kille på ett annat forum som hade lånat en digital systemkamera av sin bror, men han visste i stort sett ingenting om fotografering. Jag har hoppat över en del saker som Macro och ljusstyrka då jag inte var riktigt säker på det. Men somsagt, berätta gärna vad ni tycker om den och om jag gjort något fel. :)

Jag har för övrigt lärt mig allt i National Geographics "Den Stora Fotoguiden" och av min far.


Kameragrunder

Slutartid: Desto längre slutartiden är desto längre tid belyses filmen/CCD'n och med längre slutartid blir det känsligt för skakningar vilket resulterar i oskärpa. Kortare slutartid har då inte slutaren öppen lika länge och det kommer inte in lika mycket ljus på filmen/CCD'n och den är då inte lika känslig för skakningar då den förhoppningsvis inte hinner känna av dom.

Bländare: Bländaren är en öppning som ljuset kommer in igenom, större bländare släpper in mer ljus men ger kortare skärpedjup och en liten bländare släpper in mindre ljus men ger större skärpedjup, t.ex. bländare 2 är stor och bländare 22 är liten.

Slutare och Bländare: Slutartiden och Bländaren är beroende av varandra och t.ex. med en stor bländare kan man få en kort slutartid och därmed en "snabb bild" som fryser rörelser och klarar sig bra mot skakningsoskärpa. men ger som sagt en bild med kortare skärpedjup (kommer till det senare) medans en bild med bländare 22 kräver en lång slutartid och om det inte är mycket bra ljus så krävs stativ för att få en skarp bild men du får mycket bra skärpedjup.

Skärpedjup: Med "skärpedjupet" menas hur mycket av bilden som blir skarp, har du en stor bländare och fotar en blomma säger vi, så blir kanske blomman skarp men allt framför och allt bakom blir oskarpt (man kanske vill ha det så, så det är inte bara dåligt med kort skärpedjup) men om du har en stor bländare så kan det bli så skarpt att du inte ser någon skillnad i skärpan på blomman och ett träd längre bort t.ex.

Objektivet: Vi utgår från ett 28-200mm zoom, det betyder att du kan gå från 28mm vidvinkel till 200mm tele, med vidvinkel får du med mer på bilden och med 28mm bör det inte bli så jättemycket förvrängning i kanterna, om du ställer in den på ~50mm så får du en s.k. Normal, den ger en bild av i stort sett vad du ser utan förvrängningar, sen kan du skruva upp den i 200mm, då har du tele, du får en optisk förstoring som gör det möjligt att fota på långa avstånd (stativ är att rekommendera för telefotografering) men kan ge en lite "hoptryckt" förvrängning. Observera att objektiv med långt zoomomfång oftast inte är lika bra som kortare zoomar eller objektiv med fast brännvidd.

Övrigt: Jag brukar, när jag fotar med systemkamera på fri hand ute i staden en solig sommardag ha bländare 5.6 och kanske lite över, om det inte gäller något speciellt där jag särskilt vill ha stort skärpedjup eller en mycket snabb slutare för att frysa en plötslig händelse, det ger oftast ett acceptabelt skärpedjup och en tillräckligt snabb slutare. Om du är nybörjare rekommenderar jag att du ställer in kameran i autoläger (oftast visas ett A i displayen) så avgör kameran själv vad den tycker blir bra, och det duger oftast tills du lärt dig lite mer och vet vilka inställningar du vill använda.

Av: Anders Djerf
 
ANNONS