ANNONS
Annons

Lite råd om Nikon f80

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska köpa en kamera snart hade jag tänkt.Jag vill ha en kamera som jag kan växa i under årens lopp därför funderar jag på att köpa nikon F80 är det någon som har den som kan ge lite råd och synpunkter eller finns det en liknade kamera hos canon?

Hej

det finns flera tidigare trådar om ämnet - sök så finner du!

Valde själv mellan Nikon o Canon för ett år sedan. Jag hade inget som pekade på vare sig det ena eller det andra märket eftersom jag köpte helt nytt system från grunden. Jag valde Nikon, trots att det initialt lutade åt Canon. Det jag föll för var den solida konstruktionen hos F100 framför Canon EOS3 något mer plastiga känsla, samt att Nikon verkade vara mer funktionellt orienterad än Canons hightech profil. Mitt val har jag inte ångrat på något sätt. Mitt råd, du kan inte avgöra valet baserat på andra tyckande, bege dig iväg till affärn, känn, tryck och diskutera form & funktion med en initierad försäljare.

Mvh
Johan

Lycka till.

Jag köpte en F80 för ungefär ett år sedan, och den motsvarade mina förväntningar mer än väl fram till för några veckor sedan då jag bestämde mig för att jag ville ha ett batterigrepp (avtryck när man håller kameran vertikalt).

Det fanns bara ett batteripack, som förvisso ger kameran mer tyngd och större stabilitet, men den varken boostar fps eller ger vertikalt avtryck.

Så egentligen skulle jag råda dig att köpa F90x, även om nypriset är det dubbla. Motsvarande F80 hos Canon kan väl vara EOS 30 eller 33.

Vidare saknar jag ett blixtsynkuttag på min F80, men det verkar vara glest med sådana på småbildshus.

Nikon F80?

Hej! Jag skulle nyligen köpa systemkamera, efter att ha sålt av det mesta jag hade innan. När jag tittade på förhållandet pris/prestanda så fastnade jag snart för Minolta 800si. Den är på utgång, men innehåller det mesta man kan behöva. Jag vet att de flesta föredrar Canon eller Nikon, men det finns annat. Minolta har en fantastisk bra blixthantering och fina (de flesta) objektiv. Däremot är 800si:s autofokus snäppet långsammare. Hus, grepp (riktigt, med batterier och avtryck mm) samt 28-80 får man för ca 5200 kr. Lycka till vad du än väljer, men det viktigaste är att du fysiskt känner på kameran, tror jag.:D

fotoveronica -

Jag har en Nikon F80. Såvidare man inte har en samling gamla manuella objektiv man vill hänga på F80n så finns det inte mycket att klaga på. Jag är väldigt nöjd med mitt köp. Föredrar min nya F80 före min pappas F90x faktiskt.

Är det något du särskillt du undrar över F80n är det bara att fråga... Du kommer inte ångra dig om du köper den. Det kan jag nästan garantera.

Läs gärna recensionerna här på fotosidan.se om du inte redan har gjort det...

/Robert

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar