Annons

lite kontrastlösa bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
När jag tar mina bilder och får in dem i CS så tycker jag att de är lite kontrastlösa. Slänger man på lite kontrast så blir det jättefint.

Kan man göra någon inställning för detta direkt i kameran?
 
Det här känner jag oxå från min 10D.
Har ökat på lite på parametrarna i kameran, känner dock inte nån större skillnad.
Men det blir som sakt mycket bra med lätt finputsning i photoshop, så jag bryr mig inte så mkt om det.
 
För att få rätt sting krävs främst två saker:

- att svart- och vitpunkten är justerad (under levels/nivåer)

- att kurvan får en svag s-forming med hjälp av två punkter (under kurvor/curves)

Sen gäller det också att bildbehandlingsprogrammet använder samma färgsystem som kameran, dvs Adobe RGB eller sRGB.
 
Forslund skrev:
När jag tar mina bilder och får in dem i CS så tycker jag att de är lite kontrastlösa. Slänger man på lite kontrast så blir det jättefint.

Kan man göra någon inställning för detta direkt i kameran?
Använder du RAW? Photoshop har som standard ganska låg kontrast för att undvika över- och underexponering. I tidigare versioner av Camera RAW-pluginen så var kontrasten högre.
 
Men vad ska man fota i adobe RGB eller standard, spelar det någon roll när man fotar RAW?
 
Jag tror inte vald färgrymd har så stor betydelse om du fotograferar i RAW-format eftersom bilden inte är "framkallad" till en RGB-fil. Däremot kanske RAW-programmen kan läsa av inställningen och välja rätt format direkt.

Du borde ju enkelt kunna testa att fota med sRGB och AdobeRGB och se om det gör skillnad för RAW.
 
Om du använder de helautomatiska motivprogrammen (gröna rutan, landskap etc) på 300D så behöver du installera den hackade firmwaren för att kunna ändra på kontrasten i kameran. På 350D går det inte att ändra kontrasten om du använder motivprogrammen. På detta är alltså 350D sämre än (en hackad) 300D!

S-kurvor i PSCS fungerar ju också bra. Något som du kan prova som omväxling är att använda filtret unsharp mask med mängd=10 radie=50 och tröskel 0. Det ger riktigt bra kontrast på många bilder.
 
Plåtar man rå så spelar det inte roll vilken färgrymd man ställt in i kameran. Det ä ju i konverteringsprogrammet som bildfilen skapas och då bestämmer man också färgrymd.

Adobe RGB är bäst men då gäller det också att köra det i alla led tills man ska ha ut bilden på webben för då måste man konvertera till sRGB.

Man bör undvika att skärpa bilder soom man ska arkivera. Vid utskrift eller webbpublicering skärper man en kopia. Det är nämligen olika skärpning för olika bildstorlekar.

Fördelen med att ändra kontrast i Photoshop istället för i kameran är att man har större kontroll i datorn. Hög kontrast i kameran innebär sämre dynamiskt omfång, alltså förmågan att återge alla toner. Man riskerar att de ljusste eller mörkaste tonerna tappar teckning. Utfrätta ljusa partier är inte snyggt.
 
Fotar du i Adobe RGB och får upp dem i sRGB så blir de definitivt trista och tråkiga. Isåfall, se till att flödet helt igenom följer samma färgrymd. (enda trista är att om man sparar bilder för webben måste man pilla i bilderna ändå, för "spara för webben..." sparar i sRGB som har en mindre färgrymd).
 
CyberPet skrev:
(enda trista är att om man sparar bilder för webben måste man pilla i bilderna ändå, för "spara för webben..." sparar i sRGB som har en mindre färgrymd).

Inte riktigt rätt. "Spara för webb" ändrar inte till sRGB vilket är ett problem dessutom tar det bort EXIF-informationen i filen.

Webbilder bör därför konverteras till sRGB, skalas ner och skärpas och sist sparas med vanliga "spara som".
 
Forslund skrev:
Hur vet jag vad jag fotar i för färger? Jag får upp bilderna i RGB när jag kör in dem i datorn

Står i bruksanvisningen,

Det finns flera varianter av RGB.De flesta kompakter plåtar bara i sRGB, Alla kameror har sRGB som standard. De mest avancerade kompakterna och ny systemkameror kan ställas in i AdobeRGB som ger större färgrymd.

Den större färgrymden gör att alla färgerna inte får plats när bilden ska visas på webben (som bara kan visa sRGB). Då "trycks" färgerna ihop och blir grådaskiga om man inte konverterar till sRGB först.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.