ANNONS
Annons

Lite funderingar om vissa svart-vita filmer...

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Landin

Aktiv medlem
Efter en runda i mörkrummet, ville jag bara "fundera högt" på Fotosidans forum.
Jag är en hängiven Rodinalframkallare. Jag kör det mesta i 1:25 och får då tider liknande D76 konc och ID-11. Idag har jag soppat tre olika filmslag: Photax +400 (premiär) 10 min., Ilford HP5 plus 10 min. och Fuji Neopan 400 prof. 8 min., allt med bra resultat. Framkallningens temp. är alltid 20-21 gr.C.
Min fundering är: Varifrån kommer +400-filmen? Här har man (inte jag) tidigare lagt fram att det skulle vara en Ilfordfilm, precis som Efke 400, men så är det inte. Viket killarna i Nybro instämmer i. Men de vägrar att tala om varifrån filmen kommer, bara att den är gjord speciellt för dem, vilket jag vägrar att tro på. Spillframkallaren är nämligen lik den som blir efter Kodakfilm: Violett! Så var det varken efter Fuji- eller Ilfordfilmerna. Jag har bara sett det hos Kodak, eller möjligen också Agfa. Framkallningstiden på 10 min. säger att det inte är en Tri-X som jag har soppat.
Min följdfundering är: Varför löser Rodinal ut denna violetta färg? Ligger den kvar i skiktet vid framkallning i andra framkallare? Blir skiktet (eller basen) klarare efter en Rodinalframkallning med Kodak- eller +400-filmerna? Jag har inte märkt något. Man säger om Rodinal är det gräver sig djupt ned i filmen när den arbetar. Hur är det?
Är det bara jag som har lite fotokemiska, och d:eek: materiella, funderingar? Jag tillhör väl numera det fåtal som vill hålla det gamla tekniken vid liv. Och så killarna på PHOTAX i Nybro förstås. Heder åt dem!
Sommarhälsningar från Uffe
 
Intressanta funderingar. När det gäller ursprunget om 400 plus-filmen så måste det ju absolut inte vara Ilford, Kodak eller Agfa som är tillverkare. Nu är det ju så vanligt att företag här i Sverige handlar med Kina. Varför skulle det inte kunna handla om någon tillverkare där? Eller i Ryssland, måhända?
Vet ju inte vilka kunskaper om filmtillverkning i dessa länder som du besitter. Men generellt är vi nog rätt dåliga på länder österut, ett (svart)vitt fält.
 
Har oxå funderat lite var +400 filmen kommer ifrån. Men det viktigaste är ju att det är en bra film till ett bra pris :)
 
Ja, jag har i första hand tänkt på de traditionella tillverkarna (Kodak, Agfa, Fuji, Konica, Ilford, Efke, Ferrania, Forte), men det måste ju finnas fler, för oss ännu så länge okända tillverkare. Jag fick för c:a tio år sedan ett par ryska s/v-filmer i min hand, inköpta i det just "befriade" Lettland. Och de (100 ASA) var sannerligen inte dåliga. Och kineserna gör ju också film... Det är väl bara färgfilmerna, som av helt naturliga skäl, har en trängre tillverkarkrets. Står det ex.vis att den är gjord i Tyskland, är det till största sannolikhet Agfa, är det en japansk film är det Konica eller Fuji som ligger bakom. Kodak tror jag inte säljer sin film utanför den egna familjen. Men köper man en negativ färgfilm hos ex.vis Clas Olsson, ligger väl Konica och/eller Ferrania nära till hands. Det som förvånar mig är att man skäms för att visa upp den verkliga tillverkaren, detta gäller både Clas O, Photax, Polaroid och alla andra. Kan till sist konstatera arr 400+-filmen verkade vara alldeles utmärkt, det bara förbryllade mig att den blev "Kodak-violett" i den kasserade begagnade Rodinalframkallaren.
Sommarhälsningar från Uffe
 
Ulf Landin skrev:
Det som förvånar mig är att man skäms för att visa upp den verkliga tillverkaren.
De skäms säkert inte.
Tystnaden är säkert styrt genom ett avtal mellan köpare & tillverkare och troligtvis ett krav från tillverkaren som vill sälja sin film till ett högre pris.
 
Kanske är det så. Men varför kan man då inte säga det? För att undvika spekulationer liknande mina? Det är ärliga och mer acceptabelt att säga "att det här får jag inte säga, därför att...", istället för att gå ut med en lögn och säga "att det här vet jag inte." Det handlar om förtroende. Nu tycker jag ändå väldigt bra om grabbarna på Photax...
Hälsningar, Uffe
 
Erik har rätt. Photax får inte berätta allt om filmens bakgrund, pga avtal.

Det är inte helt otroligt att ett speciellt recept för emulsionen använts.

Papperet FinePrint är enbart framtaget för Photax av Fotokemika.

Det finns andra fotopapper som kallas "Fineprint" som säljs av Fotoimpex i Tyskland, men det är inte samma papper som Photax säljer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.