Ulf Landin
Aktiv medlem
Efter en runda i mörkrummet, ville jag bara "fundera högt" på Fotosidans forum.
Jag är en hängiven Rodinalframkallare. Jag kör det mesta i 1:25 och får då tider liknande D76 konc och ID-11. Idag har jag soppat tre olika filmslag: Photax +400 (premiär) 10 min., Ilford HP5 plus 10 min. och Fuji Neopan 400 prof. 8 min., allt med bra resultat. Framkallningens temp. är alltid 20-21 gr.C.
Min fundering är: Varifrån kommer +400-filmen? Här har man (inte jag) tidigare lagt fram att det skulle vara en Ilfordfilm, precis som Efke 400, men så är det inte. Viket killarna i Nybro instämmer i. Men de vägrar att tala om varifrån filmen kommer, bara att den är gjord speciellt för dem, vilket jag vägrar att tro på. Spillframkallaren är nämligen lik den som blir efter Kodakfilm: Violett! Så var det varken efter Fuji- eller Ilfordfilmerna. Jag har bara sett det hos Kodak, eller möjligen också Agfa. Framkallningstiden på 10 min. säger att det inte är en Tri-X som jag har soppat.
Min följdfundering är: Varför löser Rodinal ut denna violetta färg? Ligger den kvar i skiktet vid framkallning i andra framkallare? Blir skiktet (eller basen) klarare efter en Rodinalframkallning med Kodak- eller +400-filmerna? Jag har inte märkt något. Man säger om Rodinal är det gräver sig djupt ned i filmen när den arbetar. Hur är det?
Är det bara jag som har lite fotokemiska, och d materiella, funderingar? Jag tillhör väl numera det fåtal som vill hålla det gamla tekniken vid liv. Och så killarna på PHOTAX i Nybro förstås. Heder åt dem!
Sommarhälsningar från Uffe
Jag är en hängiven Rodinalframkallare. Jag kör det mesta i 1:25 och får då tider liknande D76 konc och ID-11. Idag har jag soppat tre olika filmslag: Photax +400 (premiär) 10 min., Ilford HP5 plus 10 min. och Fuji Neopan 400 prof. 8 min., allt med bra resultat. Framkallningens temp. är alltid 20-21 gr.C.
Min fundering är: Varifrån kommer +400-filmen? Här har man (inte jag) tidigare lagt fram att det skulle vara en Ilfordfilm, precis som Efke 400, men så är det inte. Viket killarna i Nybro instämmer i. Men de vägrar att tala om varifrån filmen kommer, bara att den är gjord speciellt för dem, vilket jag vägrar att tro på. Spillframkallaren är nämligen lik den som blir efter Kodakfilm: Violett! Så var det varken efter Fuji- eller Ilfordfilmerna. Jag har bara sett det hos Kodak, eller möjligen också Agfa. Framkallningstiden på 10 min. säger att det inte är en Tri-X som jag har soppat.
Min följdfundering är: Varför löser Rodinal ut denna violetta färg? Ligger den kvar i skiktet vid framkallning i andra framkallare? Blir skiktet (eller basen) klarare efter en Rodinalframkallning med Kodak- eller +400-filmerna? Jag har inte märkt något. Man säger om Rodinal är det gräver sig djupt ned i filmen när den arbetar. Hur är det?
Är det bara jag som har lite fotokemiska, och d materiella, funderingar? Jag tillhör väl numera det fåtal som vill hålla det gamla tekniken vid liv. Och så killarna på PHOTAX i Nybro förstås. Heder åt dem!
Sommarhälsningar från Uffe