Advertisement

Annons

Lite frågor om nybörjarutrustning för DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

dumbo

Aktiv medlem
Jag har ställ mig i kö för en D70 med kit-optik och förr eller senare så lär det väl dyka upp en åt mig (antagligen senare verkar det).
Nu känner jag ju att jag skulle vilja komplettera den med en telezoom. Då jag är ny på SLR-kameror i allmänhet så har jag antagligen inte så jättestora krav i början, varför en lite billigare zoom kan vara bra för att känna på vad jag gillar/behöver osv.

Som jag ser det så finns det några alternativ. Sigma, Tamron och Nikon har alla 70-300/4-5.6. Av dessa verkar Sigmat anses vara det bästa.
Sigma har ju även ett motsvarande 55-200 anpassat för DSLR. Detta har jag inte hittat så mycket information om. Är det någon som vet mer om detta?
Rent generellt brukar ju mindre zoom-omfång betyda mindre distortion.
Ett annat objektiv som först verkade lite lockande är Soligors 70-210/2.8-4. Vad jag läst mig till så är detta inte särskilt skarpt om man inte bländar ner till 4 eller högre, och då landar man i ungefär samma klass som de andras 70-300 på bländare 4. Då tycker man ju att vinsten med den högre ljusstyrkan inte är så stor.

En, som jag ser det, stor fördel är ju "halvmakro"-funktionen på Tamrons och Sigmas 70-300. Är det kanske rätt väg att gå med någon av dem trots allt?

En fråga som gäller alla ovanstående objektiv är:
Gör fokuseringen att linsen längst fram i objektivet snurrar. Detta är ju tämligen opraktiskt tillsammans med polfilter och därför vill jag helst inte att den gör det.

Ang. stativ:
Kan ett Manfrotto 728B eller 724B vara något att börja med? Det är väl inte världens allra stabilaste/bästa stativ, men de verkar rätt vettiga sett till priset tycker jag. Dessutom är de rätt små och lätta vilket jag ser som en fördel då jag kör motorcykel.
Någon som har något annat alternativ för ett liknande pris?

Jag undrar även om någon vet någon test/recension av CF-kort. Det "70x" osv som står på korten behöver ju inte betyda att det är snabbt. Olika tillverkare jämför ju med olika saker. Det vore bra att få reda på "äkta" hastighet.

Nu kommer säkerligen några att säga att "Det är lika bra att spara ihop till riktiga grejer med en gång bla bla bla..." och till viss del håller jag med. Men tanken jag har är att jag ska få ett någorlunda komplett paket för en överkomlig summa för att känna på lite vad jag vill ha och vad jag tycker mig behöva, så att jag vet vad jag ska satsa mer pengar på sedan.
 
dumbo skrev:
Ett annat objektiv som först verkade lite lockande är Soligors 70-210/2.8-4. Vad jag läst mig till så är detta inte särskilt skarpt om man inte bländar ner till 4 eller högre, och då landar man i ungefär samma klass som de andras 70-300 på bländare 4. Då tycker man ju att vinsten med den högre ljusstyrkan inte är så stor.

Beror lite på hur du främst tänkt använda det, har du tänkt köra mycket handhållet så kan ljusstyrkan vara viktigare än skärpan. Vid 300mm så behöver du oftast snabbare tider än 1/500 för att inte få allt för störande skakningsoskärpa, med 2,8 istället för 4,0 så kan du halvera slutartiden.

Med stativ så gäller givetvis det omvända, då är skärpan viktigare och då måste du fråga dig vilket som är skarpast nedbländat. Är de likvärdiga då så är ju 2,8:an att föredra eftersom den kan öppnas upp vid behov.

Öööhh... nu fick du väl ännu mer beslutsångest ;-)
 
Ja, beslutet är ju fortfarande inte helt solklart. :)

Idag fotar jag mestadels handhållet. Kanske till stor del för att jag inte behöver använda stativ särskilt ofta. Den digitalkompakt jag har nu ger ju motsvarande ca 105/4.8 som "längst". Då har jag inga problem att fota ner åt 1/50 utan att få oskärpa. Om det är jag som inte är särskilt kräsen eller om det verkligen ÄR bra ska jag låta vara osagt förstås. :)
Givetvis ger mer tele större svårigheter. Samtidigt kommer jag ju att kunna använda högre ljuskänslighet och fortfarande få låga brusnivåer till skillnad från nu.
Sen måste man ju inte alltid använda 300mm bara för att man har möjlighet till det.
 
Halvera måste han väl ändå mena? :)

Mer ljus ger ju kortare slutartid. 1/1000 är hälften av 1/500.
 
dumbo skrev:
Halvera måste han väl ändå mena? :)

Mer ljus ger ju kortare slutartid. 1/1000 är hälften av 1/500.

Jag kan bara skylla på tidig morgon och en hjärna i uppstartsfasen :). Det kändes logiskt när jag skrev det, men det var då det!

mvh

Bent
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.