Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Lite bra fågelbilder att visa?
- Trådstartare Joakim A
- Start datum
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Senast ändrad:
cbr1000
Aktiv medlem
Tekniken?
Måste säga att det är fantastiska bilder som visas!
Jag skulle gärna vilja veta lite om vilken teknik ni vanligtvis använder.
- Stativ eller frihand?
- Bländare, tidsautomatik eller någon "mode"?
- ISO?
- Serietagningar eller tar ni enstaka bilder?
- Autofokus eller manuell?
- Stativ eller frihand?
- ISO?
IngemarO
Aktiv medlem
Re: Tekniken?
Jag använder både stativ och fotar frihand.
Alltid tidsautomatik.
Så lågt ISO som situationen tillåter, det får inte bli för långa slutartider. Då skakar jag för mycket om det är frihand, och fåglar har en tendens att aldrig sitta stilla när jag ska fota dom.
Alltid autofokus.
Mvh, Ingemar
cbr1000 skrev:
- Stativ eller frihand?
- ISO?
Alltid tidsautomatik.
Så lågt ISO som situationen tillåter, det får inte bli för långa slutartider. Då skakar jag för mycket om det är frihand, och fåglar har en tendens att aldrig sitta stilla när jag ska fota dom.
Alltid autofokus.
Mvh, Ingemar
bive
Aktiv medlem
Re: Tekniken?
- Ofta frihand (optik med bildstabilisering), ibland enbensstativ.
- Blandat mellan bländar- och tidsautomatik
- Så låg ISO som möjligt, men aldrig över 800.
- Brukar ta i serie om 3-5 bilder.
- Nästan alltid AF.
cbr1000 skrev:
- Stativ eller frihand?
- ISO?
- Ofta frihand (optik med bildstabilisering), ibland enbensstativ.
- Blandat mellan bländar- och tidsautomatik
- Så låg ISO som möjligt, men aldrig över 800.
- Brukar ta i serie om 3-5 bilder.
- Nästan alltid AF.
cbr1000
Aktiv medlem
Re: Re: Tekniken?
Jo, givetvis är det bäst med tidsautomatik i det här fallet, men vilka tider brukar du jobba med?
Lågt iso är ju också alltid bra men vad använder du här?
Om du hamnar i frågeställning kring bländare/tid/iso. Hur tänker du om du står med ett tele typ 70-200/2.8?
Mvh Anders
IngemarO skrev:
Alltid tidsautomatik.
Alltid autofokus.
Mvh, Ingemar
Jo, givetvis är det bäst med tidsautomatik i det här fallet, men vilka tider brukar du jobba med?
Om du hamnar i frågeställning kring bländare/tid/iso. Hur tänker du om du står med ett tele typ 70-200/2.8?
Mvh Anders
IngemarO
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Tekniken?
För mig när det gäller fåglar så är det i regel så kort tid som möjligt. Så det blir ofta största bländaren om jag inte är ute efter större skärpedjup. Men det blir ofta en kompromiss, vill man få skarpa bilder på fåglar så blir skärpedjupet lidande.
Med dagens digitalkameror så kan man köra med högt ISO och ändå få bra bildresultat, 400-800 ISO ger fantastiskt fint resultat och det går även att få fina bilder med 1600 ISO.
Och är bilden av ren dokumentation bara så använder jag gärna 3200.
Jag tycker inte att det alltid är objektivvalet som avgör skärdjup/tid/bländare osv. För mig är det motivet, ljuset eller situationsögonblicket. Och det är ju olika beroende på vad man fotar, fåglar, däggdjur, landskap.
Ett tips när det gäller fåglar och skärpan, lägg skärpan på fågelns öga om det går. Det är ofta dit blicken går när man kollar bilden.
Mvh, Ingemar
cbr1000 skrev:
Mvh Anders
För mig när det gäller fåglar så är det i regel så kort tid som möjligt. Så det blir ofta största bländaren om jag inte är ute efter större skärpedjup. Men det blir ofta en kompromiss, vill man få skarpa bilder på fåglar så blir skärpedjupet lidande.
Med dagens digitalkameror så kan man köra med högt ISO och ändå få bra bildresultat, 400-800 ISO ger fantastiskt fint resultat och det går även att få fina bilder med 1600 ISO.
Och är bilden av ren dokumentation bara så använder jag gärna 3200.
Jag tycker inte att det alltid är objektivvalet som avgör skärdjup/tid/bländare osv. För mig är det motivet, ljuset eller situationsögonblicket. Och det är ju olika beroende på vad man fotar, fåglar, däggdjur, landskap.
Ett tips när det gäller fåglar och skärpan, lägg skärpan på fågelns öga om det går. Det är ofta dit blicken går när man kollar bilden.
Mvh, Ingemar