Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Micke!
Dina fågelbilder går utanpå det mesta man ser här i Forum. Fantastiska!
Dina 5 flugsnapparhistorier är både roliga och fint fotade. Många poänger här i en flugsnappares vardag.Här finns mycket att skratta åt - och beundra!
mvh Kerstin

Bug och bock!

Stormfågeln: Vilka färger! Kraften i havet, ändå så vilsam bild. Underbart.

Lunnefåglarna: Fantastiska! Gillar klippbilden bäst.

Mikaels "femma": Otroliga bilder! Här är mycket att inspireras av...

Drillsnäppa x5

Drillsnäppor. De finns överallt där det finns vatten. Så fort de ser en så börjar de "blippa" och bråka. Den här satte sig på det vita taket till kontrollbyggnaden för en kalkdoserare. Vitt tak och motljus gav ett annorlunda ljus. Vi kollar vad man kan göra med en aldeles vanlig drillsnäppa.

Fin pose. Lite tråkig kanske, och fötterna syns ju inte.

Bilagor

• _igp7109-400.jpg
    _igp7109-400.jpg
    49.7 KB · Visningar: 322
Drillsnäppa x5

"blipp!"

Blev genast lite bättre va? Men fötterna är fortfarande borta.

Bilagor

• _igp7110-400.jpg
    _igp7110-400.jpg
    47.4 KB · Visningar: 258
Drillsnäppa x5

Då drar vi lite i de olika nivåerna! Observera att det bara är enkla justeringar som gjorts på den här bilden.

Receptet:

Grundjustering och beskäring i cameraraw. Lämpligen tar man bort färgen redan här, men jag hade inte kommit på den idén så jag gjorde det senare.
Öppna i Photoshop
Konvertera till svartvit
Konvertera tilbaka till rgb
Skugga/högdager
Selektiv färgförändring. I det grå har jag justerat in grundtoningen, det svarta har jag bara förstärkt med mer svärta, det vita tonade jag en anings gult.
Bildstorlek
Oskarp mask
Spara för webben

Bilagor

• _igp7115b-400.jpg
    _igp7115b-400.jpg
    43.8 KB · Visningar: 258
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto