Annons

Lite av det roliga med SONY finns ej mer :(

Produkter
(logga in för att koppla)

MeTeX

Aktiv medlem
När jag köpte min första DSLR A100, var ett av argumenten att jag valde just SONY att utbudet av BEGAGNADE objektiv till rimliga pengar verkade vara riktigt bra.

Dom dagarna verkar vara förbi,:( kollade igenom traderas avslutade annonser på minolta AF objektiv idag:

50mm/1.7 1300-1800kr
50mm/1.4 3300kr! ett par hundra till får man ett NYTT!!!med garanti!
"beercan" 70-210/4 2000-2500kr det har mina 2 ex. inte kostat mig tillsammans ens!
35-70/4 "baby beercan" 800-1300kr! var nog det första jag köpte till min sony gav 150kr
Ja listan skulle kunna göras lång.

Men myntet har ju två sidor, enda som är bra är ju att dem objektiv man har skaffat sig har stigit rejält i värde.

Det som hänt är ju egentligen inte så konstigt, med SONYS försäljningsexplosion av instegskameror på marknaden och deras illa rimmande objektivpriser ledde till detta, när sonyägarna vill utöka sina system, antar jag.

Vart jag vill komma?,vet jag inte, skylla på nån annan går ju knappas man har ju själv starkt bidragit till det vill bara vädra tankarna.
Så för mig är valet av SONY inte lika självklart nästa gång!

Fynd i framtiden är har nog inte A-mont. utan M42:)
 
Det som styr priserna på begagnat är tillgång och efterfrågan och inte märkesspecifikt. Alla med a-mount på FS har spridit sin glädje över billiga och svinbra gluggar, typ beercan och liknande vilket gör att fler ska ha dem. Nu är marknaden begränsad med utbud av begagnade toppgluggar så priserna blir därefter. Ang. Sonys illa rimmande objektivpriser så ha det faktiskt skett en justering neråt i pris på en del objektiv. T ex. Sony 70-200/2,8 G SSM kostade runt 25 000 förut men är nu nere runt 19 000 vilket jag ser som ett steg i rätt riktning. Men sedan kan man ju diskutera om Sony AF 300/2,8 G SSM är värt 64 500 om man jämför med Nikons motsvarande som ligger på 45 000. Är då Sonys 20 000 kr bättre, ytterst tveksamt.

Sedan vad det gäller M42 objektiv så börjar folk få upp ögonen för dem och det är mycket lätt att få tag på adapterringar till olika system. Detta har gjort att även dessa priser börjar dra iväg i höjden Så M42 lär inte bli fynd i framtiden. Tillgång och efterfrågan styr priset - igen.

mvh/Ove
 
Jag tycker att priserna på Tradera brukar bli märkligt höga oavsett märke. Inte sällan bjuds det ju långt över det pris som samma pryl är annonserad för på blocket!

Per
 
Jag tycker att priserna på Tradera brukar bli märkligt höga oavsett märke. Inte sällan bjuds det ju långt över det pris som samma pryl är annonserad för på blocket!

Per

Stämmer! Även på FS är det klart billigare:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=92294
Tyvärr har jag ett redan...
I sommras köpte jag ett 80-200mm F2.8 för 5400kr på FS, det tycker jag är billigt. Nyss köpte jag ett 28mm F2.0 för 2900kr.
 
Japp, priserna har gått upp. Det verkar dock som om utbudet på Tradera blivit större också, häromdagen låg t.ex 3 st Beercan ute samtidigt. Tidigare brukade man inte hitta en enda...

Priserna kanske lägger sig en smula när folk upptäcker att allt inte är sällsynt längre?
 
Minolta har väl alltid haft höga priser också på begagnat, men det har jag också tolkat som att det är kvalitet det handlar om och inte bara efterfrågan eller utbud. Skönt i alla fall att Sonys nypriser börjat gå neråt, men 64 500 kr för ett objektiv skulle jag inte ge även om jag hade pengarna och 19 000 kr är fortfarande bra mycket mer än de 1900 kr jag gav för min ölburk. Jag tror jag gav runt 800 kr för min 50/1.7 och herr Ove tyckte nog att både den och ölburken var för lite för dyra när jag köpte dem, men jag tröstade mig med att de är i superfint nyskick.

Fast sedan jag började med mina manuella fasta objektiv så har jag faktiskt glömt bort mina AF en del, så därför tog jag med flit med mig mitt Sony 16-105 ut på senaste vändan och upptäckte att det går att köra manuellt med det också! ;o)
 
OT-varning, men:
Sushan, du som fotar manuellt, kör du med standard focus-skiva eller har du bytt ut den? Jag är lite halvsugen på att göra det..

Jag hade ner focusskivan för rengöring på min A100 och konstaterade att det var förvånansvärt enkelt att byta, vet ej om det är samma manöver på en A700.
 
OT-varning, men:
Sushan, du som fotar manuellt, kör du med standard focus-skiva eller har du bytt ut den? Jag är lite halvsugen på att göra det..

Jag hade ner focusskivan för rengöring på min A100 och konstaterade att det var förvånansvärt enkelt att byta, vet ej om det är samma manöver på en A700.
Jag blev varnad i ett annat forum för att själv försöka byta ut mattskivan till en Katz Eye just på A700 men det skulle komma en anpassad sådan längre fram så man skulle kunna byta ut själv. Vet inte varför det inte skulle gå i nuläget, eller om det bara var en skrämseltaktik från företaget så att man ska hålla sig till Katz Eye istället för billigare kopior. I nuläget kör jag med adapter med AF-bekräftelse och det funkar bra men som novis kan det ändå vara svårt att få till det önskade skärpedjupet ibland och då skulle en sån däringa mattskiva sitta fint.
 
Är det roliga slut? Knappast! Nu kommer Sony med stormsteg!

När jag köpte min första DSLR A100, var ett av argumenten att jag valde just SONY att utbudet av BEGAGNADE objektiv till rimliga pengar verkade vara riktigt bra.

Dom dagarna verkar vara förbi,:( kollade igenom traderas avslutade annonser på minolta AF objektiv idag:

50mm/1.7 1300-1800kr
50mm/1.4 3300kr! ett par hundra till får man ett NYTT!!!med garanti!
"beercan" 70-210/4 2000-2500kr det har mina 2 ex. inte kostat mig tillsammans ens!
35-70/4 "baby beercan" 800-1300kr! var nog det första jag köpte till min sony gav 150kr
Ja listan skulle kunna göras lång.

Men myntet har ju två sidor, enda som är bra är ju att dem objektiv man har skaffat sig har stigit rejält i värde.

Det som hänt är ju egentligen inte så konstigt, med SONYS försäljningsexplosion av instegskameror på marknaden och deras illa rimmande objektivpriser ledde till detta, när sonyägarna vill utöka sina system, antar jag.

Vart jag vill komma?,vet jag inte, skylla på nån annan går ju knappas man har ju själv starkt bidragit till det vill bara vädra tankarna.
Så för mig är valet av SONY inte lika självklart nästa gång!

Fynd i framtiden är har nog inte A-mont. utan M42:)

Det här var ett ganska förvirrat argument, att inte vilja fortsätta med ett speciellt märke, i detta fall SONY!
Om priserna går upp på begagnat av MINOLTA-KONICA/SONY produkter, kamerahus eller optik, visar ju bara, att produkterna har ett högt värde ute på marknaden, anses vara riktigt bra, t.om. perfekta, - måste väl vara ett gott tecken på att just välja SONY, va?

Nypriserna är en sak, för sig, de brukar sjunka, när efterfrågan ökar, populära produkter ökar ju volymerna, tids nog, kommer du att upptäcka detta!

Vem bryr sig om priserna har gått upp, en aning, när man får ett fint kamerahus eller optik, skit samma, - om man inte byter varje halvår!
 
Än går det att göra fynd, men visst har det ökande antalet Sonyanvändare gjort att fler hänger på i budgivningen. Jag har uppgraderat till bra glas i sommar och kommit undan hyfsat billigt hela vägen tycker jag. Vissa priser skenar, men ibland kan du hitta fasta gluggar till ruggiga priser, många nya användare verkar prioritera zoomar.

Manuell fokus och M42 har jag klurat på, men nu har jag nog allt jag behöver utom en kul vidvinkelzoom, men den kommer i början av 2009 (Tamrons 10-24) sen sitter jag nöjd. Ett tag.
 
Har inte haft Sony så länge och jag letar ständigt efter billiga/bra gluggar men det verkar ju som att priserna har gått upp det senaste.
Hur är priserna jämfört med NIKON/CANON/PENTAX m.m. objektiv på marknaden, jag vet inte om man kan jämföra, men ligger priserna på begagnat lika oavsett märke.
 
Jag slant på tangenterna i min iver att vinna en 50/1,7 auktion på ebay och bjöd 11000.- (1100 Euro). Sen fick jag nervöst sitta och följa budgivningen se sista skälvande minuterna. Det slutade på 120 Euro.

Å andra sidan sprang jag på ett nytt Minolta 24-105 i en fotobutik i Bournemouth för £150. Slog till direkt och den optiken har blivit min absoluta favorit tillsammans med beercanen.

Nu går jag och väntar på Sony 24-105/4G SSM som det ryktats lite löst om. Om och när den kommer blir det rockad i kameraväskan.
 
Efter att ha läst, hur intressant det kan vara, med några speciella gluggar bl.a. beercan, visst klassiker, - nej, jag faller inte för något stort samlande!
Har några fasta gluggar från Minolta, samt kitzoomen till Sony A200, det räcker.
Normalen 50mm AF används till 80% av alla motiv, den är kompakt och lätt, skarp.

Sony AF 300mm/2,8 G SSM skulle kosta 64500;-?
Nikons motsvarande skulle kosta 45000:-?

Om Sonys glugg är bättre, ja, vem vill köpa båda och testa?
Vill man slanta upp den mängden pengar, om man är en amatör vill säga, har man säkert ett brinnande intresse för att elda upp pengar, ha-ha!
 
När jag köpte min första DSLR A100, var ett av argumenten att jag valde just SONY att utbudet av BEGAGNADE objektiv till rimliga pengar verkade vara riktigt bra.

Dom dagarna verkar vara förbi,:( kollade igenom traderas avslutade annonser på minolta AF objektiv idag:

50mm/1.7 1300-1800kr
50mm/1.4 3300kr! ett par hundra till får man ett NYTT!!!med garanti!
"beercan" 70-210/4 2000-2500kr det har mina 2 ex. inte kostat mig tillsammans ens!
35-70/4 "baby beercan" 800-1300kr! var nog det första jag köpte till min sony gav 150kr
Ja listan skulle kunna göras lång.

Men myntet har ju två sidor, enda som är bra är ju att dem objektiv man har skaffat sig har stigit rejält i värde.

Det som hänt är ju egentligen inte så konstigt, med SONYS försäljningsexplosion av instegskameror på marknaden och deras illa rimmande objektivpriser ledde till detta, när sonyägarna vill utöka sina system, antar jag.

Vart jag vill komma?,vet jag inte, skylla på nån annan går ju knappas man har ju själv starkt bidragit till det vill bara vädra tankarna.
Så för mig är valet av SONY inte lika självklart nästa gång!

Fynd i framtiden är har nog inte A-mont. utan M42:)


Jag tror att det är fel att göra denna jämförelse av oss som köpte objektiv väldigt billigt när Minolta gick i graven och många toksålde sina Minolta-grejor och migrerade till andra märken i ovisshet om vad som skulle hända oss användare. Glöm inte att oklarheten kring detta var mycket stor i ett antal månader upp till ett halvår, eftersom Sony inte direkt dränkte marknaden i information. Resultatet blev att det just då fanns onormalt mycket Minolta-second hand ute på marknaden och priserna var mycket låga. Men det var ju det läget som var unikt och inte dagens. Jag blev erbjuden ett 7000-kamerahus tror jag det var, ett 35-70m om jag inte missminner mig, en beer can och ett 24mm/2,8 för 3000:-. Idag kan man nog nästan få betala 3000:- bara för 24mm objektivet om man inte ser upp. Jag köpte detta och en beer can för drygt 2000:-. En 50mm/1,7 i nyskick utan en skråma kostade 700:-, vilket då var lite i överkant, men det var som sagt i "mint condition". Med lite tur gick dessa 50mm annars för c:a 500 spänn. Jag har svårt att se det vettiga i att gräma sig för 200 spänn. Sämre kameraprylaffärer har jag inte svårt att erinra mig.

Det har väl egentligen bara skett en normalisering successivt och nu är det ytterligare saker som blåser upp priserna och det är att folk nu börjar förstå att det kommer att bli alltmer av Full Frame i framtiden och då ökar efterfrågan på gamla småbildsobjektiv från 80-talet. Det blir istället kanske ett lite svalare intresse för piratobjektiven anpassade till APS-C. Det är dessutom så att Sony inte rekommenderar annat än Minolta eller Sony-objektiv till A900 eftersom risken är mindre då att man får problem med mikrojusteringen av AF i A900. Sånt kan säkert också påverka.

Strängt taget ska vi väl inte klaga på att andrahandsvärdet på Minolta/Sony-prylar blir bättre. Det gör ju att man inte tar så stora ekonomiska risker längre vid ev. felköp eller systembyten. Det blir också lättare att sälja äldre utrustning.

Personligen har jag alltid tyckt att det varit lite konstigt när folk gnällt på att en beer can eller big beer can gått upp från en tusenlapp till 13-1400:-. Det är väl inga pengar för sådana objektiv eller hur? För mig var de värda det dubbla och jag hade inte gnällt över sådana priser då heller. Det är väl bara där det hamnat nu. Man får inte glömma att många av de objektiv som jag sett från 80-talet dessutom varit i näst intill nyskick, så det har ofta varit väldigt bra affärer att köpa t.o.m. de äldsta AF-objektiven ur generation 1. Minolta-objektiven har ju dessutom fördelen att de inte innehåller någon gammal optisk bildstabiliseringsteknik som gamla Canon-objektiv kan göra. De funkar alla lika precis lika bra med bildstabiliseringen i Minolta och Sony-husen efter drygt 20 år, vilket är direkt remarkabelt i sig.
 
Det är dessutom så att Sony inte rekommenderar annat än Minolta eller Sony-objektiv till A900 eftersom risken är mindre då att man får problem med mikrojusteringen av AF i A900.

Var har du sett att Sony gör denna rekommendation?

Det Sony skriver i instruktionsboken till A900 är att de inte kan garantera att justeringen fungerar med annat än Minolta och Sony-objektiv, men det är ju långt från en rekommendation att bara använda deras egna objektiv.
 
Var har du sett att Sony gör denna rekommendation?

Det Sony skriver i instruktionsboken till A900 är att de inte kan garantera att justeringen fungerar med annat än Minolta och Sony-objektiv, men det är ju långt från en rekommendation att bara använda deras egna objektiv.

Du får läsa mellan raderna och tolka budskapet som pastor Ekman tolkar sin heliga skrift ;-)

Imorgon ska jag låta mig frestas av spännande Minoltaoptik från 80-talet, får se om jag gör nåt fynd, en vit lins i väskan kunde vara snyggt vid högtidliga tillfällen...
 
Var har du sett att Sony gör denna rekommendation?

Det Sony skriver i instruktionsboken till A900 är att de inte kan garantera att justeringen fungerar med annat än Minolta och Sony-objektiv, men det är ju långt från en rekommendation att bara använda deras egna objektiv.

Semantik. Hur tror du en ängslig trygghetsnarkoman till svensk tolkar den skrivningen? Hela nationen är ju uppbyggd med Råd & Rön och Konsumentverket.
 
Strängt taget ska vi väl inte klaga på att andrahandsvärdet på Minolta/Sony-prylar blir bättre. Det gör ju att man inte tar så stora ekonomiska risker längre vid ev. felköp eller systembyten. Det blir också lättare att sälja äldre utrustning.

Exakt min mening. Man glömmer lätt att den eventuella kostnaden för en pryl realiseras först när man säljer den med förlust. Det är väl egentligen en ganska angenäm situation att veta att man kan köpa ett rejält objektiv men utan problem kunna sälja den och få igen pengarna? Obegränsat öppet köp, liksom.
 
Begagnatmarknaden är ju en föld av minoltas marknadsandel från mitten på 80-talet och framåt, hur stora dom var har jag inte koll på men det är ju hur mycket som såldes då som avgör tillgången nu.

Om nu SONY blir att ta en långt mycket större marknadsandel än minolta hade jämtemot andra märeken då det begav sig, och det inte finns ny optik till vettiga pengar så kommer det som finns att "övervärderas" vilken nivå det är är ju högst personligt, jag är ingen "samlare" så jag anser det är när jag hade kunnat få bättre grejer till samma pris om jag valt annat märke än SONY.

Och följden blir att andra märkens beg.-marknader ter sig mer intressant.

Vad som finns att tillgå är ju också en fråga, mycket finns det som ligger i byrålådor och dammiga kameraväskor i stugorna, och till dom priserna som nu råder är det MÅNGA som skulle sälja sina prylar OM dom visste om marknadnaden och det skulle nog kyla prisökningen en aning om dom fick vetskap.

En grej till som trissar up priserna är ju dem som med folks ovetskap om marknaden ( och SONYS övertagande av A-mount till dslr) köper "billigt"(dom "ovetade" tycker dom fått bra betalt) och säljer dyrt på tex. tradera som väl får representera marknadens priser och på det viset slårt mynt av läget.
 
En grej till som trissar up priserna är ju dem som med folks ovetskap om marknaden ( och SONYS övertagande av A-mount till dslr) köper "billigt"(dom "ovetade" tycker dom fått bra betalt) och säljer dyrt på tex. tradera som väl får representera marknadens priser och på det viset slårt mynt av läget.

Enligt principen "Tillgång och efterfrågan" borde fenomet du beskriver istället leda till att priserna sjunker eller åtminstone stabiliseras då flera prylar kommer ut på marknaden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.