Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite Allmänt! Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Colt3n

Medlem
Hejsan, är ny här på forumet, skapade användaren för ett tag sen, men nu börjar det bli säsong för foto igen. Har en systemkamera, Sony Alpha 300.

Tänkte höra med er om lite fototekniker, jag har just nu objektiven Sony 18 - 70 mm och även Sigma DG 70 - 300. Ska till Prag (Tjeckien) nu på fredag, så då kommer det bli stadsbilder men även lite natur. Så då undrar jag vad är de bästa inställningarna för dessa miljöer?
Behöver jag ett annat objektiv för bra bilder?

Tänkte också höra med er om i sommar så ska jag resa lite överallt och skulle behöva ett vidvinkelsobjektiv tror jag det heter. När man får med större yta på bilden, alltså på bredden. Vad ska man välja? Då tänkte jag mest på naturbilder.

Sen om man ska fota djur och sånt vad borde man ha för objektiv och inställningar då? :)

Tack på förhand! :D

Vilka inställningar du ska ha beror helt och hållet på vilken situation du befinner dig i, vilket väderförhållandet det är också vidare. Det du ber om är att någon ska lära dig fotografera. Det kan man inte göra. Du får själv prova dig fram.

Lämpligt att börja med en grundläggande fotobok. Gå till bibliotek eller bokhandel eller så.

Men i stadsmiljö vill du kankse ha korta brännvidder och prioritera stort skärpedjup. Om mav vill fota djur och sånt (sånt?) så beror det på vad för djur bland annat. Om man vill ta närbilder på vilda björnar rekommenderar jag teleobjektiv. För myror ett makroobjektiv. Fågelflockar ett normaloptik. Ja, de det beror ju på...

.... men nu börjar det bli säsong för foto igen. Har en systemkamera, Sony Alpha 300.

Tänkte höra med er om lite fototekniker, jag har just nu objektiven Sony 18 - 70 mm och även Sigma DG 70 - 300. Ska till Prag (Tjeckien) nu på fredag, så då kommer det bli stadsbilder men även lite natur. Så då undrar jag vad är de bästa inställningarna för dessa miljöer?
Behöver jag ett annat objektiv för bra bilder?

Kan egentligen bara instämma i föregående svar. Men jag slås av i din fråga att du diskuterar fotografi ungefär som att det handlade om utförsåkning, och att det finns något som är rätt. Foto är något helt annat än... många andra..... materialsporter.
Fråga dig istället hur du vill återge ett specifikt motiv; dokumentärt, drömskt eller detaljerat, och undersök vilka kamerainställningar och optik som du behöver för att få till den bilden.

Lycka till!

Tänkte bara lite allmänt, små tips, ifall ni hade några förslag på vissa grejor man kunde tänka på, har fotat hela mitt liv med alla möjliga sorts kompaktkameror, men även kompakt/objektiv kameror. Funderade på om man skulle tänka på något speciellt för bästa stads fotning. Men alla verkar ta det som om man aldrig tagit en bild förr i sitt liv.

Men tack för hjälpen från er som givit lite info =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar