Annons

Linux...eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Linux...eller?

Jern skrev:
Nej du, jag installerade som vanligt men det gick ju inte att aktivera.

Mkt märkligt. Jag har bytt moderkort på flera WinXp OEM burkar och det har aldrig varit några problem. Efter en begäran om re-aktivering och maskinen kopplas upp mot internet har det aldrig varit någe strul.
 
barba skrev:
Som Jim skrev så är det alltså Mac som läser DOS -disketter (FAT -formatterade) inte tvärtom. Windows klarar inte av att läsa Macformatterade disketter.

Det finns (fanns) ett program för windows som läser linuxpartitioner (ext2), och med det programmet har jag totalhavererat en linuxskiva utan att egentligen göra något alls. Däremot har jag aldrig haft problem med att läsa windowspartitioner från linux ( från FAT12 till NTFS), skrivning till NTFS har jag inte vågat mig på.

Jag rekommenderar Fedora Core 3 eller SuSE, personligen anser jag att dessa två distributioner har mest användarvänlighet på minsta antalet småbuggar.

Macdisketter var det nog så jag hade väl installerat något 3:epartsprogram (som föreslagits i tidigare inlägg). I vilket fall som helst behövde man ingen specialkunskap för att göra det.
 
boris.bonasin skrev:
En OEM-licens (Original Equipment Manufactured) lever och dör tillsammans med datorn den levereras med. Vad som betraktas som en ny dator avgör uppenbarligen Microsoft.

En retail-licens kan däremot användas på olika datorer. Kravet är natuligtvis att operativet endast är installerat på en dator åt gången.

Om man installerar en retail-licens på en annan dator kommer man att få omaktivera Windows, vilket i och för sig inte är några problem. Det är bara att ringa upp ett anvisat telefonnummer.

För en vecka sen installerade jag XP pro på min nyinköpta dator (som jag tidigare haft installerat på en annan dator). Jag behövde inte ringa något nummer för att reaktivera windows utan det skedde automatiskt via nätet i slutet av installationen.
 
dJb skrev:
För en vecka sen installerade jag XP pro på min nyinköpta dator (som jag tidigare haft installerat på en annan dator). Jag behövde inte ringa något nummer för att reaktivera windows utan det skedde automatiskt via nätet i slutet av installationen.

Om det är en ny eller tillåten ominstallation går det automatiskt. Man ska bara ringa om det strular. Och som sagt, Engelska supporten är generösare.
 
Re: Re: Re: Linux...eller?

Jern skrev:
Fan vad jag skulle vilja det, men jag köpte ju också en ny 19" skärm och vad jag förstår så kan man bara ha dvi-kontakt i Mac mini. Har haft i tankarna att jag skulle ev. sälja pc-delarna jag köpt för em Mac men skärmen också nä det blir för dyrt...det blir kanske Linux. Man får ju mer och mer info här just nu...

Det följer med en adapter så att vanliga VGA-kontakter passar.

/ E
 
Stödet för NTFS kan ibland vara lite tricky i linux. Allt stöd för olika filsystem finns på kernel nivå och behöver antingen vara kompilerat in i kernel eller som en modul. Oftast så är skriv möjligheten inte aktiverad i dom flesta kernels som följer med dom olika distron detta för att det har i 2.4 och senare funnits vissa problem, 2.6 och frammåt har jag faktiskt aldrig stött på problem.
Det finns en hel del distros som är faktiskt väldigt användravänliga, Gentoo tillhör inte dom... Det kan strula en hel del och då måste man veta vad man gör. Men jag älskar den och använder den till allt.. nästan. Gentoo har ju fördelen att man kompilerar all kod för den maskin man sitter på, men det är också den stora nackdelen. OpenOffice kan ju ta upp till 2 dagar att kompilera på en gammal PIII :) Då gäller det att inte vara stressad ! Men snabbt blir det och du vet exakt vad du har kompilerat in för stöd och vad du har tagit bort och allt görs enkelt med verktyget emerge som jag tycker är överlägset på många sätt mot urpmi och apt.

Knoppix är ganska trevlig, finns som LiveCD där man kan köra den direkt från CD:n och spara alla inställningar på HD, USB nyckel osv om man vill ha kvar dom till nästa gång. Den riktar in sig på vanliga dödliga och man kan växa rejält i den.

Mandrake tillhör mina favoriter om jag måste installera en användarvänlig distro. Har många funktioner och bra support. Använder sig av urpmi för att tanka ner och installera program men apt finns också och dom fungerar rätt lika.

RedHat har väldigt bra stöd för kommersiella mjukvaror från t ex IBM osv. Men jag har aldrig haft problem att köra det på Mandrake.

Debian är populär bland många, men jag har aldrig fastnat för den.

Suse är också trevlig.... men det finns hur många distro som helst.. alla som kan lite om linux kan ju sätta ihop en egen.

Man behöver ju inte känna sig fast i en distro bara för att man vill ha vissa verktyg, det är oftast väldigt enkelt att tanka ner binär paket eller source koden och installera den på vilken distro som helst. Linux består ju av en kärna och den är ju centralt utvecklad av Linus T och hans vänner, sen består ju distron bara av olika programpaket som någon eller några bestämmer ska finnas med. Och olika lösningar för att göra livet enklare för användaren. Måste iofs lägga till att kärnan kan skilja lite också, ibland så har vissa distron patchat kärnan med egna tillägg eller ändringar men detta är oftast för att stödja en viss hårdvara eller buggfixar som inte Linus har hunnit ge ut.

Om du vill köra windows program i linux kan du också använda WINE, funkar bra för större delen av alla program som finns (till och med hw beroende progs som Quake osv)
 
Re: Re: Re: Re: Linux...eller?

Mattsen skrev:
Mkt märkligt. Jag har bytt moderkort på flera WinXp OEM burkar och det har aldrig varit några problem. Efter en begäran om re-aktivering och maskinen kopplas upp mot internet har det aldrig varit någe strul.

Efter en begäran om re-aktivering...ringde du då till MS? Jag har ju pratat med dom och fick ju svar att det inte gick att aktivera igen, skumt får väl kolla igen.
 
Re: Re: Re: Re: Linux...eller?

Thunderbird skrev:
Det följer med en adapter så att vanliga VGA-kontakter passar.

/ E


Har du reda varit framme och handlat eller. Jag tror mig förstå att Mac mini inte är så lätt att uppgradera så jag är lite tveksam för det bla. grafikkortet...32 meg. Men själva datorn är ju njutbar i storlek osv. och då naturligtvis Mac OS.
 
Jern skrev:
Jag hittade för 845:- men då bara ihop med datorköp.

Det är precis det OEM betyder: Rabatterad version avsedd för ny dator.

Om man redan har en dator ska man köpa "upgrade" så att man kan uppgradera från tex Windows 2000. Kostar £80 i England.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Linux...eller?

Jern skrev:
Har du reda varit framme och handlat eller. Jag tror mig förstå att Mac mini inte är så lätt att uppgradera så jag är lite tveksam för det bla. grafikkortet...32 meg. Men själva datorn är ju njutbar i storlek osv. och då naturligtvis Mac OS.

Nej, jag har inte tittat eller klämt på en själv.
Och du har ju helt rätt i att den inte är helt lätt att uppgradera.
Dock lär det nog, i sinom tid, dyka upp tillbehör som utökar mini'n enkelt.

F.ö är Linux det bästa du kan köra på en PC. Har själv kört det sen -94 men har nu switchat helt till Mac.
Gimp rekomenderas som "ersättare" till PS.
Jag personligen föredrar distributionen från SuSE (www.suse.com)

/ E
 
pongu skrev:
"Lars: Xandros läser och skriver på FAT32-partitioner och läser NTFS-partitioner utan problem. Det är bara att browsa runt som vanligt i filhanteraren. Diskarna har t o m namn som C:"
laha skrev:
Det låter ju bra, men det måste väl finnas något sätt att komma åt filerna i den installation som jag har?

Jo, visst, det går utmärkt! Men som sagt, du behöver montera din FAT32-partition för att komma åt den. Jag känner inte att jag har tid att lära mig Linux från grunden just nu, och tänkte att om du känner likadant och har 15 dollar över kan det vara en idé att pröva Xandros. Det fina med den distron är att man inte behöver fundera så mycket som dum fd Windows-användare. Det är bara att starta filhanteraren och klicka på C: eller D: eller vad du nu vill komma åt. Samma sak går att göra i alla distributioner, men manuellt eller med ett extraprogram. Xandros är så tillrättalagt att man blir helt salig... Erfarna Linux-användare kanske tycker annorlunda.

/Pontus
 
Installerade just sot-linux på min laptop. När jag ändrade skärmupplösningen så kraschade dock op.et och nu startar datorn inte alls. Men, men ingen större skada skedd då hårddisken var helt ren.
 
Tack Pontus.
Jag har just laddat ner Fedora C3, och skall testa det först. Funkar det inte som jag tänkt mig så provar jag Xandros.
 
Före XP, tex Windows 2000 fick man, precis som nu bara installera operativsystemet på en dator. Det var dock inget problem att installera det på flera. Med produktaktiveringen har detta licensvillkor tydliggjorts så att det är svårt att bryta mot licensvillkoren.

Tycker du att jag försvarar produktaktiveringen? Konstigt, jag var väldigt noga med att säga motsatsen.

Du skrev:
"...produktaktivering innebär att datoren blir beroende av en aktiveringstjänst och dennas fortsatta existens."

Du måste aktivera produkten vid ett enda tillfälle (man har 30 dagar på dig) och det är bara att trycka på en knapp. Efter detta behöver du inte använda produktaktiveringen någonsin mer.

Vad som här skrivs, är tyvärr inte riktigt.

Varje gång man byter hårddisk, huvudkort, grafikkort eller hela datoren så måste man aktivera - man är altså fullkomligt och permanent beroende av en aktiveringstjänst för att komma åt och arbeta med sina egna data!

Frågan är varför vi skal acceptera detta?

Med Linux är man totalt oberoende av mjukvarufirman från dag 1, ingen aktivering. Man måste erkänna, att om en mjukvara är beroende av aktivering är den defekt.

Per Inge Østmoen
 
Vad som här skrivs, är tyvärr inte riktigt.

Varje gång man byter hårddisk, huvudkort, grafikkort eller hela datoren så måste man aktivera - man är altså fullkomligt och permanent beroende av en aktiveringstjänst för att komma åt och arbeta med sina egna data!

Frågan är varför vi skal acceptera detta?

Med Linux är man totalt oberoende av mjukvarufirman från dag 1, ingen aktivering. Man måste erkänna, att om en mjukvara är beroende av aktivering är den defekt.

Per Inge Østmoen

Oj det där var en gammal tråd...nästan 5 år.

Du aktiverar en gång per dator och om du bygger om datorn på så sätt att du byter en viktig komponent aktiverar du igen. Det kostar inget och är bara nåt klick bort. Om man har ett lagligt windows förstås. Om du gjort en större uppgradering så att det är tveksamt att det är samma dator har jag hört att man förut fått ringa ett gratisnummer som är bemannat 24h/dygn. Har inte hört det på länge så det verkar vara automatiserat.

Tror inte någon enda låter bli att köra windows pga aktiveringen.

Jag har f ö nyligen uppgraderat HD och minne utan att behöva aktivera. Kör Vista pro x64.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.