Stödet för NTFS kan ibland vara lite tricky i linux. Allt stöd för olika filsystem finns på kernel nivå och behöver antingen vara kompilerat in i kernel eller som en modul. Oftast så är skriv möjligheten inte aktiverad i dom flesta kernels som följer med dom olika distron detta för att det har i 2.4 och senare funnits vissa problem, 2.6 och frammåt har jag faktiskt aldrig stött på problem.
Det finns en hel del distros som är faktiskt väldigt användravänliga, Gentoo tillhör inte dom... Det kan strula en hel del och då måste man veta vad man gör. Men jag älskar den och använder den till allt.. nästan. Gentoo har ju fördelen att man kompilerar all kod för den maskin man sitter på, men det är också den stora nackdelen. OpenOffice kan ju ta upp till 2 dagar att kompilera på en gammal PIII
Då gäller det att inte vara stressad ! Men snabbt blir det och du vet exakt vad du har kompilerat in för stöd och vad du har tagit bort och allt görs enkelt med verktyget emerge som jag tycker är överlägset på många sätt mot urpmi och apt.
Knoppix är ganska trevlig, finns som LiveCD där man kan köra den direkt från CD:n och spara alla inställningar på HD, USB nyckel osv om man vill ha kvar dom till nästa gång. Den riktar in sig på vanliga dödliga och man kan växa rejält i den.
Mandrake tillhör mina favoriter om jag måste installera en användarvänlig distro. Har många funktioner och bra support. Använder sig av urpmi för att tanka ner och installera program men apt finns också och dom fungerar rätt lika.
RedHat har väldigt bra stöd för kommersiella mjukvaror från t ex IBM osv. Men jag har aldrig haft problem att köra det på Mandrake.
Debian är populär bland många, men jag har aldrig fastnat för den.
Suse är också trevlig.... men det finns hur många distro som helst.. alla som kan lite om linux kan ju sätta ihop en egen.
Man behöver ju inte känna sig fast i en distro bara för att man vill ha vissa verktyg, det är oftast väldigt enkelt att tanka ner binär paket eller source koden och installera den på vilken distro som helst. Linux består ju av en kärna och den är ju centralt utvecklad av Linus T och hans vänner, sen består ju distron bara av olika programpaket som någon eller några bestämmer ska finnas med. Och olika lösningar för att göra livet enklare för användaren. Måste iofs lägga till att kärnan kan skilja lite också, ibland så har vissa distron patchat kärnan med egna tillägg eller ändringar men detta är oftast för att stödja en viss hårdvara eller buggfixar som inte Linus har hunnit ge ut.
Om du vill köra windows program i linux kan du också använda WINE, funkar bra för större delen av alla program som finns (till och med hw beroende progs som Quake osv)