** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Linux...eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
neXioz skrev:
En fullversion av Windows XP Home Edition kostar ca. 2700:-, och Professional ca. 4000:-. Tycker du det är billigt?

Jag köpte nyligen en upgrade från England för 80 pund och då ingår 17.5% engelsk moms.

Edit:

Fullversionen kostar 160 pund inkl 17.5 moms.

2700 låter dyrt.

Senast ändrad:
Köp senaste versionen av Xandros här för $15 inkl frakt. Det gjorde jag och skivorna kom idag, och utan moms då de skrivit "gift" på brevet!

Busenkelt att installera. All min hårdvara fungerade rakt av, men kolla för säkerhets skull på deras hemsida om du har ovanlig hårdvara i burken.

Jag har prövat Linux förut men tyckt att det var lite tungt att sätta sig in i. Xandros är användarvänligare än Windows, mera lättinstallerat, stabilare, hanterar minne bättre, har inget med Microsoft att göra och inkluderar CrossOver Office så att man kan köra Photoshop och MS Office-paketet mfl.

Valet för mig var lätt. Jag var så j-vla trött på Microsoft och deras genombuggiga skitprogramvara.

/Pontus

Jag är ren nybörjare på Linux, och har installerat Mandrake på en disk, vilket gick lätt som en plätt. Allt funkar bra, men, men, Jag har mina bilder på en partition (FAT 32) som jag vill kunna nå från både Windows (som jag bootar från en annan disk) och Linux.
Problemet är att jag inte når bilderna från Linux. Hur fixa det?

Vill bara tillägga att går man över från Windows är Xandros den distro som är absolut mest lik och lättast att komma igång med. Installera Slackware på en annan partition om du vill ha Linux som hobby, så kan du använda Xandros för vardagsgöromålen under tiden.

/Pontus

Lars: Xandros läser och skriver på FAT32-partitioner och läser NTFS-partitioner utan problem. Det är bara att browsa runt som vanligt i filhanteraren. Diskarna har t o m namn som C:

Jern skrev:
Hej

jag undrar om någon här på fotosidan använder sig av Linux som os i sin dator. Isf vad finns det för bra program till detta os som motsvarar dom Windowsprogrammen som finns. Jag uppgraderade min dator med nytt moderkort osv. och nu kan jag inte använda mitt win xp längre, microsoft säger att mitt xp var knutit till det gamla m-k så nu måste jag köpa ny licens...suck. Hur roligt är det att punga ut med minst 1500 spänn för nytt xp...får tänka på det ett tag, bla. därför har jag kollat lite på Linux och tycker att det verkar väldigt bra...kanske bättre än xp, men det är ju det där med övriga prog.

/ janne

Sälj PC'n.
Behåll tangentbord, mus och skärm.
Köp en Mac mini (http://www.apple.com/macmini/)
Var lycklig.

/ E

/Pontus

"Lars: Xandros läser och skriver på FAT32-partitioner och läser NTFS-partitioner utan problem. Det är bara att browsa runt som vanligt i filhanteraren. Diskarna har t o m namn som C:"

Det låter ju bra, men det måste väl finnas något sätt att komma åt filerna i den installation som jag har?

laha skrev:
Jag är ren nybörjare på Linux, och har installerat Mandrake på en disk, vilket gick lätt som en plätt. Allt funkar bra, men, men, Jag har mina bilder på en partition (FAT 32) som jag vill kunna nå från både Windows (som jag bootar från en annan disk) och Linux.
Problemet är att jag inte når bilderna från Linux. Hur fixa det?

De flesta moderna Linux distributioner borde vara konfigurerade så att de kan montera FAT32 filsystem.
Om du vet vilken partition dina bilder ligger på så kan du (som root) prova att montera den (skrivskyddad) med

mount -t msdos -o ro /dev/hda5 /mnt

där du ersätter /dev/hda5 med din FAT32 partition.

Sedan så är det bara att lägga in en lämplig rad i /etc/fstab för att få den monterad vid uppstart.

Exempelrad från /etc/fstab på min gamla installation (nu har jag inget windows längre):
/dev/hda2 /msdos/C msdos rw,nodev,umask=002 0 0

Den monterar partitionen /dev/hda2 som biblioteket /msdos/C i filsystemet.

Senast ändrad:
andgi skrev:
De flesta moderna Linux distributioner borde vara konfigurerade så att de kan montera FAT32 filsystem.
Om du vet vilken partition dina bilder ligger på så kan du (som root) prova att montera den (skrivskyddad) med

mount -t msdos -o ro /dev/hda5 /mnt

där du ersätter /dev/hda5 med din FAT32 partition.

Sedan så är det bara att lägga in en lämplig rad i /etc/fstab för att få den monterad vid uppstart.

Exempel rad från min gamla installation:
/dev/hda2 /msdos/C msdos rw,nodev,umask=002 0 0

Den monterar partitionen /dev/hda2 som biblioteket /msdos/C i filsystemet.

Jag har svårt att se om du är ironisk eller inte. Skulle inte Linux vara lätt nuförtiden?

iSolen.se skrev:
Jag har svårt att se om du är ironisk eller inte. Skulle inte Linux vara lätt nuförtiden?

Jag var inte ironisk med mening iaf. Metoden ovan är en metod jag vet fungerar - det är inte omöjligt (läs: mycket troligt) att det finns något grafiskt program man kan använda för att få dit den nödvändiga raden i /etc/fstab - men jag föredrar att skriva dit den själv.

iSolen.se skrev:
Ett enda kommando för att få direkt tillgång till ett annat operativsystems filsystem.. försök det med Windows, säger jag bara. :) (Jag tror att det finns ett Windowsprogram som kan läsa ext2-partitioner, men det är fortfarande något som man måste ladda ner och mecka med.. Linux stöder vanligtvis mer än ett dussin olika filsystem som standard.)

Det finns fluffiga grafiska verktyg som gör samma sak, om man nu föredrar det. Dessutom känner i princip alla nybörjarvänliga distributioners installationprogram automatiskt av existerande partitioner på datorn och genererar lämpliga ikoner på skrivbordet för enkel åtkomst till dessa.

andgi skrev:
Jag var inte ironisk med mening iaf. Metoden ovan är en metod jag vet fungerar - det är inte omöjligt (läs: mycket troligt) att det finns något grafiskt program man kan använda för att få dit den nödvändiga raden i /etc/fstab - men jag föredrar att skriva dit den själv.

Ok, det är säkert kristallklart för dig men för mig (som trots allt jobbat med unix som användare ett antal år) uttryck som "fstab" betyder absolut ingenting. Nåväl, man får väl börja lära sig, jag tänker sätta upp en linuxserver snart.

andersju skrev:
Ett enda kommando för att få direkt tillgång till ett annat operativsystems filsystem.. försök det med Windows, säger jag bara. :) (Jag tror att det finns ett Windowsprogram som kan läsa ext2-partitioner, men det är fortfarande något som man måste ladda ner och mecka med.. Linux stöder vanligtvis mer än ett dussin olika filsystem som standard.)

Det finns fluffiga grafiska verktyg som gör samma sak, om man nu föredrar det. Dessutom känner i princip alla nybörjarvänliga distributioners installationprogram automatiskt av existerande partitioner på datorn och genererar lämpliga ikoner på skrivbordet för enkel åtkomst till dessa.

Windows kan läsa macdisketter. Med noll rader kod. :)

iSolen.se skrev:
Windows kan läsa macdisketter. Med noll rader kod. :)
Sen när? Sist jag höll på krävdes det tredjepartsprogramvara för det.

Det är inte så att du tänker på disketter som skapats som DOS-disketter i macen?

Motsatsen har dock varit möjlig utan tredjepartstillägg sedan mitten av nittiotalet.

jimh skrev:
Sen när? Sist jag höll på krävdes det tredjepartsprogramvara för det.

Det är inte så att du tänker på disketter som skapats som DOS-disketter i macen?

Motsatsen har dock varit möjlig utan tredjepartstillägg sedan mitten av nittiotalet.

Har inte kvar några macdisketter så jag kan inte kolla hur det gick till. I vilket fall var det inget problem att föra över filer fram och tillbaka mellan mac och PC.

Re: Re: Linux...eller?

dano skrev:
Har du kvar den hårddisken med din gamla XP installation kan du försöka med att "reparera" denna i din nya dator. Jag gjorde så när jag blev tvungen att byta moderkort, trots att i princip hela datorn var ny gick "reparationen" bra och det var bara att köra vidare med samma Windows som tidigare.

/Daniel

Nej du, jag installerade som vanligt men det gick ju inte att aktivera.

Re: Re: Linux...eller?

Thunderbird skrev:
Sälj PC'n.
Behåll tangentbord, mus och skärm.
Köp en Mac mini (http://www.apple.com/macmini/)
Var lycklig.

/ E

Fan vad jag skulle vilja det, men jag köpte ju också en ny 19" skärm och vad jag förstår så kan man bara ha dvi-kontakt i Mac mini. Har haft i tankarna att jag skulle ev. sälja pc-delarna jag köpt för em Mac men skärmen också nä det blir för dyrt...det blir kanske Linux. Man får ju mer och mer info här just nu...

andgi skrev:
De flesta moderna Linux distributioner borde vara konfigurerade så att de kan montera FAT32...
Jag har precis bränt en dvd med Fedora C3 för 64-bitar AMD, som jag ska lägga in på en dator i veckan.

Ngn som vet om jag vid konfigureringen göra så den kan läsa/skriva FAT32 och NTFS?
Försökte leta på Fedoras sidor, men utan att hitta ngt om detta.

FILM) (ulltand skrev:
Jag har precis bränt en dvd med Fedora C3 för 64-bitar AMD, som jag ska lägga in på en dator i veckan.

Ngn som vet om jag vid konfigureringen göra så den kan läsa/skriva FAT32 och NTFS?
Försökte leta på Fedoras sidor, men utan att hitta ngt om detta.

Läsa/skriva FAT32 bör Fedora definitivt klara som standard och antagligen så är stödet för att läsa NTFS med också (sist jag tittade efter, för drygt 1 år sedan, så var stödet för skrivning till NTFS experimentellt.)

Antagligen så kan du välja vilka partitioner du vill ha permanent monterade (= åtkomliga som del av filsystemet) i installationsprogrammet (jag har dock inte prövat Fedoras installationsprogram).

[EDIT]
Om installationsprogrammet ser ut som det för RedHat 9 så är det nog bara under partitioneringsmomentet markera FAT partitionerna och ange var de skall monteras (mount point), tex /msdos/C och /msdos/D osv.

http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-9-Manual/install-guide/s1-diskpartitioning.html
[/EDIT]

/Anders

Senast ändrad:
iSolen.se skrev:
Har inte kvar några macdisketter så jag kan inte kolla hur det gick till. I vilket fall var det inget problem att föra över filer fram och tillbaka mellan mac och PC.
Som Jim skrev så är det alltså Mac som läser DOS -disketter (FAT -formatterade) inte tvärtom. Windows klarar inte av att läsa Macformatterade disketter.

Det finns (fanns) ett program för windows som läser linuxpartitioner (ext2), och med det programmet har jag totalhavererat en linuxskiva utan att egentligen göra något alls. Däremot har jag aldrig haft problem med att läsa windowspartitioner från linux ( från FAT12 till NTFS), skrivning till NTFS har jag inte vågat mig på.

Jag rekommenderar Fedora Core 3 eller SuSE, personligen anser jag att dessa två distributioner har mest användarvänlighet på minsta antalet småbuggar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar