Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linux...eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Per Inge skrev:
Michael,

Jag håller givetvis helt och hållet med dig i vad du här säger, men nog skulle jag vilja tillägga att vidrörande produktaktiveringen lär detta vara en klar sak:

Inte skal en ägare till en dator behöva aktivera mjukvaran för att använda sin maskin. Givetvis måste ett verktyg fungera 100% oberoende av fabriken som tillverkat verktyget, nu och i framtiden!

Läs mera om denna sak här:

http://efn.no/free-desktop.html

Först vill jag klargöra att jag anser att MS produktaktivering är av ondo och i praktiken tvingar folk till piratkopiering trots vilja att göra rätt för sig.

Vad MS säljer, är inte rätten att använda sin dator, det är rätten att använda XP på en (1) dator. "Köparen" äger inte nånting. Så har det varit länge även om det tydliggjorts av den komplicerade och strikta produktaktiveringen introducerats med Win och Office XP.

Tex Norton Antivirus har till och med begränsat sina licenser till ett år.
 
Hej,

vill passa på och tacka för alla inlägg i denna diskussion som jag startade. Har både lärt mig en hel del och blivit klokare på köpet.

Janne
 
He he ... eh... vänta bara tills Mircosoft får till det med sin "Säkra Körläge Verifiering Av Program Vi Internet Databas" Då bestämmer dom även vilka program du får lov att köra i ditt Win OS =)
Produktaktiveringen är en del av den tekninken.
 
På Mac finns det ett litet underbart program som heter "Little Snitch". Det borde alla ha.

Programmet låter användaren helt och hållet specificera vilka portar vilka program får avnända för att kontata en viss server.

Man anger regler, t.ex. att webläsaren får kontakta alla servrar på port 80. Alla "ring hem"-portar stänger man av. Om ett program inte har en reglel att följa får man upp en ruta där man kan välja regel åt programmet, om den reglen skall gälla tillsvidare, eller bara den här gången.

Man får total kontroll på vilka servrar datorn har kontakt med. Detta är Microsofts (och andra företag som använder "ring hem"-tekniken) stora mardröm!

/Jens
 
Om man installerar en retail-licens på en annan dator kommer man att få omaktivera Windows, vilket i och för sig inte är några problem. Det är bara att ringa upp ett anvisat telefonnummer. [/B]

Det är inte "bara"!

Varför skal man behöva att ringa något nummer för att använda de verktyg som är nödvändiga för att använda en maskin och få tillgång till egna filar?
 
jolander skrev:
Linux lämpar sig utmärkt för bildbehandling mm.
Linux hittar min Nikon D70 utan problem, men jag har problem att importera raw(.nef)-bilder direkt i Linux. Hittills har jag varit tvungen att göra det via Windows.
Fil som fil, borde inte vara några problem att importera. Men du kanske använder gphoto? Det är onödigt eftersom D70 likt många andra (de flesta?) nya digitalkameror stöder 'USB mass-storage', vilket innebär att du bara behöver mount:a kameran och kopiera över. Se http://unix.se/Digitalkamera för mer om det.
 
Vad MS säljer, är inte rätten att använda sin dator, det är rätten att använda XP på en (1) dator. "Köparen" äger inte nånting. Så har det varit länge även om det tydliggjorts av den komplicerade och strikta produktaktiveringen introducerats med Win och Office XP.

Kommentar till ovanstående:

Visst är det så att man inte köper programmet, utan rätten att använda mjukvaran på 1 dator. Men detta är då knappast något argument i vår diskussion, och jag förstår inte helt hur du kan säga att detta "tydeliggjorts" genom produktaktiveringen.

Skälet till att jag och andra inte vill ha produktaktivering är inte licensens begränsning om att endast ladda mjukvaran på en dator i taget, utan att produktaktivering innebär att datoren blir beroende av en aktiveringstjänst och dennas fortsatta existens. Om också operativsystemet måste aktiveras (Som Win XP) kan man faktiskt inte använda sin egen dator som man köpt och betalat för utan beroende av en mjukvarufirmas aktiveringstjänst. Detta är inte acceptabelt.

I övrigt äger man heller inte programmet om man köper Linux. Upphovsrätten är det fortfarande mjukvarans utvecklare som har, och när du användar Linux (villket jag gör) användar du ett licensierat program.

Skillnaden är endast att licensen på Linux är inräktad på att försvara användares intressen, inte mjukvaruföretagens. Detta är givetvis en mycket stor principiell skillnad, men fortfarande äger man inte mjukvaran.

Följaktigen kan man inte alls försvara produktaktivering med att "du äger inte programmet, du har en licens."
 
Jag antar att du vill veta lite om Linux och vilka motsvarande program (jag tar det som att du tänker på "fotoprogram"), som du skrev, inte bara om OEM.

Jag vill rekommendera Gentoo isåfall, med tanke på säkerthet, stabilitet och dess underbara Portage (Emerge)-system.
Det finns en hel del program som kan motsvara Windows programmen, som t.ex gPhoto, GIMP, etc. (som redan nämnts), men du kan också köra de flesta Windows-program med hjälp av mjukvara som omvandlar alla API's, d.v.s. WINE och CrossoverOffice.
 
Visst har Gentoo ett trevligt pakethanteringssystem, men jag skulle definitivt inte rekommendera distributionen för en nybörjare med tanke på den vääldigt långa och snåriga installationsprocessen. Inte nåt för nån som använder Linux för absolut första gången, i min mening. Mer lämpligt då är t.ex. Fedora eller Mandrake. Eller Slackware, som har ett ganska enkelt (eller iaf simpelt) installationsprogram, men där man ändå får göra mycket själv - om man nu vill det. Eller helt enkelt live-CD-distributionen Knoppix, om man vill prova på Linux utan att faktiskt installera något.
 
Jern skrev:
Hej

jag undrar om någon här på fotosidan använder sig av Linux som os i sin dator. Isf vad finns det för bra program till detta os som motsvarar dom Windowsprogrammen som finns. Jag uppgraderade min dator med nytt moderkort osv. och nu kan jag inte använda mitt win xp längre, microsoft säger att mitt xp var knutit till det gamla m-k så nu måste jag köpa ny licens...suck. Hur roligt är det att punga ut med minst 1500 spänn för nytt xp...får tänka på det ett tag, bla. därför har jag kollat lite på Linux och tycker att det verkar väldigt bra...kanske bättre än xp, men det är ju det där med övriga prog.

/ janne

Har du kvar den hårddisken med din gamla XP installation kan du försöka med att "reparera" denna i din nya dator. Jag gjorde så när jag blev tvungen att byta moderkort, trots att i princip hela datorn var ny gick "reparationen" bra och det var bara att köra vidare med samma Windows som tidigare.

/Daniel
 
andersju skrev:
Visst har Gentoo ett trevligt pakethanteringssystem, men jag skulle definitivt inte rekommendera distributionen för en nybörjare med tanke på den vääldigt långa och snåriga installationsprocessen. Inte nåt för nån som använder Linux för absolut första gången, i min mening. Mer lämpligt då är t.ex. Fedora eller Mandrake. Eller Slackware, som har ett ganska enkelt (eller iaf simpelt) installationsprogram, men där man ändå får göra mycket själv - om man nu vill det. Eller helt enkelt live-CD-distributionen Knoppix, om man vill prova på Linux utan att faktiskt installera något.

skulle nog inte rekomdera slack till någon som inte har varit i kontakt med linux innan. Började själv med slack och har man inte tid att lära sig allt (eller viljan) så kommer man inte långt.

Rekomenderar Ubuntu. Lustiga namn men den har fått en hel del uppmärksammande på senare tiden. Bygger på debian och har paketsystemet APT för att automagiskt hämta hem otroligt många olika program, gratis. Ladda hem och bränn eller beställ CD skivor (gratis).
 
andersju skrev:
Visst har Gentoo ett trevligt pakethanteringssystem, men jag skulle definitivt inte rekommendera distributionen för en nybörjare med tanke på den vääldigt långa och snåriga installationsprocessen. Inte nåt för nån som använder Linux för absolut första gången, i min mening. Mer lämpligt då är t.ex. Fedora eller Mandrake. Eller Slackware, som har ett ganska enkelt (eller iaf simpelt) installationsprogram, men där man ändå får göra mycket själv - om man nu vill det. Eller helt enkelt live-CD-distributionen Knoppix, om man vill prova på Linux utan att faktiskt installera något.

Man måste väl lära sig? Det finns juh en väldigt enkel Guide på Gentoo.org...
 
Ja lite åsikter från distributioner som jag har kört...

RedHat : trots alla rekomendationer om att det var en lätt distribution så var det nog den krångligaste jag har testat, andra problem som att rpm databasen gick sönder hela tiden var ju inte så kul för en nybörjare heller, krångliga gui's

Slackware : simpelt, vill man inte köra source så finns det ett simpelt verktyg som heter pkgtool och eller swaret som är motsvarigheten till apt-get eller portage fastän det är färdiga paket (tror jag), gillar man rpm så finns ju det också

Gentoo : krångligaste distributionen för mig hittils men eftersom jag kompilerar allt själv så är portage ett underbart verktyg att ha tillgängligt så jag kommer nog att fortsätta med den här distributionen ett tag till, håller med vissa andra att man kanske inte ska börja med den här distributionen speciellt om man har en gammal dator då det tog 2dagar för mig att köra färdigt en installation på servern, väldigt lätt att starta/starta om processer och även lägga till vilka processer som ska startas och i vilken ordning (rc-update add process default)
 
Wizard skrev:
Microsoft är Microsoft är Microsoft..

Detta är bara ytterligare ett sätt att mjölka oss konsumenter på pengar. Det är klart att dom vill ha penagar för varje moderkort vars processor kör Windows, för det är ju detta som blir konsekvensen av att XP känner av vilken hårdvara den körs på. Avviker hårdvara för mycket tar XP det som en ny maskin och operativet startar inte :(

/Peter

Håller nog inte riktigt med där, inte så länge du har ett original program.
Har byggt om min dator, formaterat ett flertal gånger och eftersom nyckeltalen inte stämmer efteråt så är det bara att ringa och få den aktiverad igen. lätt som en plätt.
Jag är bara glad att jag betalade den slant som XP kostade.
Kostar som en hårddisk men väl använda slantar

mvh
Göran
 
neXioz skrev:
Man måste väl lära sig? Det finns juh en väldigt enkel Guide på Gentoo.org...
Ja, men inte det första han gör. Att låta någon som aldrig varit i kontakt med Linux förut ge sig på Gentoos många timmar långa installationsprocess, som tar upp inte mindre än tolv kapitel i handboken (knappast "enkel"), är mer eller mindre vansinnigt och kan lätt skrämma iväg någon som använt Windows peka-och-klicka-interface hela sitt liv.

Red Hat i olika inkarnationer har jag använt och aldrig haft några större problem med. Tycker personligen att Slackware är allra trevligast. Rent och enkelt, inga krusiduller, nyinstallation tar en kvart.
 
forry4U skrev:
Håller nog inte riktigt med där, inte så länge du har ett original program.
Har byggt om min dator, formaterat ett flertal gånger och eftersom nyckeltalen inte stämmer efteråt så är det bara att ringa och få den aktiverad igen. lätt som en plätt.
Jag är bara glad att jag betalade den slant som XP kostade.
Kostar som en hårddisk men väl använda slantar

mvh
Göran

Visst, har du köpt windows som inte är OEM så funkar det så, men de flesta får en OEM-licens med maskinen när dom köper den och den får du inte flytta till en anna dator, och moderkortsbyte räknas som en ny maskin enligt MS. Vi kör VLA (Volume License Agreement) på jobbet så vi slipper det här strulet med aktivering mm vid ominstallation, men vi måste likförbannat köpa en ny windowslicens till alla nya maskiner vi köper trots att vi fasar ut dom gamla där vi redan betalt för ett "orginal program" som du kallar det... Vi fick dessutom ett utskick från MS här om veckan där dom specifikt påpekar att OEM-licenser inte får flyttas från en dator till en annan och att för stora förändringar av hårdvaran räknas som en ny dator enligt deras sätt att se det..

Hur du än gör så tjänar MS på det..

/Peter
 
Per Inge skrev:
Kommentar till ovanstående:

Visst är det så att man inte köper programmet, utan rätten att använda mjukvaran på 1 dator. Men detta är då knappast något argument i vår diskussion, och jag förstår inte helt hur du kan säga att detta "tydeliggjorts" genom produktaktiveringen.

Skälet till att jag och andra inte vill ha produktaktivering är inte licensens begränsning om att endast ladda mjukvaran på en dator i taget, utan att produktaktivering innebär att datoren blir beroende av en aktiveringstjänst och dennas fortsatta existens. Om också operativsystemet måste aktiveras (Som Win XP) kan man faktiskt inte använda sin egen dator som man köpt och betalat för utan beroende av en mjukvarufirmas aktiveringstjänst. Detta är inte acceptabelt.

I övrigt äger man heller inte programmet om man köper Linux. Upphovsrätten är det fortfarande mjukvarans utvecklare som har, och när du användar Linux (villket jag gör) användar du ett licensierat program.

Skillnaden är endast att licensen på Linux är inräktad på att försvara användares intressen, inte mjukvaruföretagens. Detta är givetvis en mycket stor principiell skillnad, men fortfarande äger man inte mjukvaran.

Följaktigen kan man inte alls försvara produktaktivering med att "du äger inte programmet, du har en licens."


Före XP, tex Windows 2000 fick man, precis som nu bara installera operativsystemet på en dator. Det var dock inget problem att installera det på flera. Med produktaktiveringen har detta licensvillkor tydliggjorts så att det är svårt att bryta mot licensvillkoren.

Tycker du att jag försvarar produktaktiveringen? Konstigt, jag var väldigt noga med att säga motsatsen.

Du skrev:
"...produktaktivering innebär att datoren blir beroende av en aktiveringstjänst och dennas fortsatta existens."

Du måste aktivera produkten vid ett enda tillfälle (man har 30 dagar på dig) och det är bara att trycka på en knapp. Efter detta behöver du inte använda produktaktiveringen någonsin mer.

Krångligt? Knappast. Dyrt? XP kostar en dryg tusenlapp plus moms. Om du gillar windows men inte vill betala för det, klaga inte på licensvillkoren.

Själv tycker jag nog att MS kunde tillåta att man som privatperson kunde få installera windows på flera datorer men så länge som konstnaden är såpass låg står jag ut med MS-skatten, dvs nån tusenlapp per år i den takten jag köper nya datorer.
 
Wizard skrev:
Visst, har du köpt windows som inte är OEM så funkar det så, men de flesta får en OEM-licens med maskinen när dom köper den och den får du inte flytta till en anna dator, och moderkortsbyte räknas som en ny maskin enligt MS. Vi kör VLA (Volume License Agreement) på jobbet så vi slipper det här strulet med aktivering mm vid ominstallation, men vi måste likförbannat köpa en ny windowslicens till alla nya maskiner vi köper trots att vi fasar ut dom gamla där vi redan betalt för ett "orginal program" som du kallar det... Vi fick dessutom ett utskick från MS här om veckan där dom specifikt påpekar att OEM-licenser inte får flyttas från en dator till en annan och att för stora förändringar av hårdvaran räknas som en ny dator enligt deras sätt att se det..

Hur du än gör så tjänar MS på det..

/Peter

OEM är billigare än Retail. Det är väl bra?
 

Krångligt? Knappast. Dyrt? XP kostar en dryg tusenlapp plus moms. Om du gillar windows men inte vill betala för det, klaga inte på licensvillkoren.

En fullversion av Windows XP Home Edition kostar ca. 2700:-, och Professional ca. 4000:-. Tycker du det är billigt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.