Annons

Likvärdigt objektiv till Sony FE 35mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju tur att det finns adaptrar och en massa kul gamla objektiv.:)

F.ö. är inte motljusskyddet på FE 35:an värdigt ens den sketnaste kitglugg.
Det är helt oförklarligt smäckigt och feldesignat.
Först tyckte jag det var lite cool men det var innan det började falla i bitar.
Att Zeiss kunnat låna sig till sånt är lite av en gåta.
De behöver utsätta sig själva för lite självkritik tror jag för det där solkar varumärket i mina ögon.

Jag har även förundrats över sladdriga linselement på Zeiss A-mountobjektiv också.
Känns smäck även det om du frågar mig.
Sånt skulle de aldrig lämnat ifrån sig på 70-talet oavsett tillverkare.

Det är Sony som tillverkar objektiven, så det är väl snarast de som borde skärpa till sig ;)

Annars är det ju lite lustigt att man kan misslyckas med något så simpelt som ett motljusskydd ...

"Även min 24mm/2,8 kostade inte hundralappar utan ett par tre tusen."

1100 kr på L-foto gav du om jag minns rätt, när de hade 10 procent rabatt, jag var på gång efter den, men du köpte den skrev du för länge sedan. Det är däromkring de ligger.

Vad gäller Hexanon 35/2 så kan den inte mäta sig med någon av Canons FD-versioner, den är mycket oskarpare i kanterna även nedbländat. Jag har två st, båda har fått oljiga bländare som är sega, väldigt vanligt på den modellen. Däremot tecknar den väldigt vackert, lite leicaliknande, som Hexanonobjektiven brukar göra.

Nä, då kommer du ihåg fel. 24/2,8 är ett objektiv som inte är helt vanligt och kostar därefter. Jag tror jag betalade kring 2500 eller 2700 för det. Det var dessutom av den mest eftersökta modellen med bländare 22 och den var i absolut nyskick. Det kom dessutom med det rektangulära fina motljusskyddet och fodral i nyskick.

L-Foto är långtifrån billigast men de har varit en bra partner och lämnar alltid 3 mån garanti. I princip allt Hexanon jag köpt av dem har varit i verkligt bra skick. Jag har idag 24/2,8, 40/1,8, 50/1,7, 135/3,5 och 200mm/4. Alla ganska vanliga utom 24:an. Det finns ljustarkare objektiv kring 50 och däröver men jag har valt dessa för att de är bra, små och smidiga, vilket är perfekt på en A7r. Jag gillar 135/3,5 som jag tycker är ett underskattat objektiv som gick för kanske 3 hundralappar när jag köpte mina (har två).

Det här skriver Buhla om 24mm/2,8 (Konica-siten som väl är lite av en referenssite för märket):

The Hexanon AR 24 mm / F2.8 is not offered frequently and therefore is mostly quite expensive. The last version with smallest aperture 22 is even rarer and fetches still higher prices. However, the lens is not as expensive as the sought-after collector's items like the 21 mm lenses or the internal linkUC Hexanon AR 28 mm / F1.8. If you like the wide angle perspective, you should get one eventually – compared to the 28 mm lenses it has a stronger effect.

Så jag tror inte du får något sådant för en tusenlapp.

L-Foto finns ju fortfarande kvar även om man verkar trasslat till det i någon DNS för man kommer till en sida som säljer kläder om man inte ser upp. Så här ser Hexanon-utbudet ut nu (Hexar är Konicas verkliga konsumentprodukter så håll er till Hexanon AR):

•Hexanon AR 21/4 m. motljusskydd (A) /i fodral/ 3450:-
•Hexanon AR 21/4 New m. motljusskydd (A) /i fodral/ 3450:- ◦Filter f. 21/4: Konica SL 39,3 c UV 77 mm (A) 695:-

•Hexanon UC AR 28/1,8 (A) 7900:-
•Hexanon AR 28/3,5 (A) /i fodral/ 775:-/ (A) 725:-/ (B) 625:-/ (C-) /personnummer/ 350:-
•Hexanon AR old 28/3,5 (A-) 890:-
•Hexar AR 28/3,5 (A) /i fodral/ 650:-/ (A) 595:-/ (B+) 550:-/ B-) /personnummer/ 325:-
•Hexanon AR 35/2,0 (A-) 1850:-
•Hexanon AR 35/2,8 (A) 750:-/ (B+) /i fodral/ 650:-/ (B+) 595:-
•Hexanon AR 35-70/3,5 (B+) 1150:-/ (B) 975:-
•Hexanon AR 35-70/3,5-4,5 (A) 750:-/ (B+) 695:-/ (B) 595:- / (C-) /skadad filtergäng/ 290:-
•Hexanon AR 40/1,8 Ny 725:-/ (A) 590:-/ (A-) 550:-/ (B+) 475:-/ (B) 425:-
•Hexanon AR 50/1,4 (A) 1495:-/ (C) /filtergäng förstörd/ 650:-
•Hexanon AR 50/1,7 (A) 595:-/ (A-) 525:-/(B+) 490:-/ (B) 450:-/ (C) 390:-
•Hexanon AR 50/1,7 old Ny 795:-/ (B) 495:-
•Hexanon AR 50/1,8 Ny 625:-/ (A-) 450:-/ (B) 390:-
•Hexanon AR 52/1,8 (B) 475:-/ (C) 390:-
•Hexanon AR 55/3,5 Macro (B+) 1650:-
•Hexanon AR 55/3,5 Macro + M-ring orig. (A) /i fodral/ 2400:-/ (B+) /i fodral/ 2150:-
•Hexanon AR 55/3,5 Macro + M-ring orig. (B) 1850:-/ (B-) /personnummer/ 1450:-
•Hexanon AR 70-150/4 (B+) 950:-
•Hexanon 80-200/3,5 (A) /i fodral/ 2150:-/ (B) 1890:-
•Hexanon AR UC 80-200/4 (A-) /i fodral/ 2150:-
•Hexanon AR 80-200/4,5 (A) 1950:-/ (B+) 1800:-/ (B) 1650:-
•Hexanon AR 85/1,8 old (B+) /i fodral/ 2250:-
•Hexanon AR 100/2,8 (B+) 990:-
•Hexanon AR 105/4 Macro + Bälg AR + dub. trådutl. (A) 2350:-
•Hexanon AR 135/2,5 (B+) /i fodral/ 1250:-/ (B+) 1190:-
•Hexanon AR 135/3,5 (A) /i fodral/ 550:-/ (A) 495:-/ (B+) 425:-/ (B) 390:-/ (C) 295:-
•Hexar AR 135/3,5 Ny 595:-/ (A) /i fodral/ 425:-/ (A) 375:-/ (B) 250:-
•Hexanon 135/3,5 old (A-) 575:-
•Hexanon AR 200/3,5 (B+) 1350:-/ (B) 1200:-/ (B-) 950:-
•Hexanon AR 200/4 (A) /i fodral/ 1450:-
•Hexar AR 200/4 (B+) /personnummer, i fodral/ 990:-/ (B) 950:-/ (B-) 850:-
•Hexanon AR 300/4,5 (B+) /EE,i fodral/ 2450:-

Som ni ser så landar 21mm objektiven runt 3500 spänn så 2500 drygt är säkert hans pris för en 24/2,8 även idag. 28/1,8 tar han nästan 8000 för och det stämmer väl med vad Buhla skriver. Så L-Foto kan sitt Hexanon och deras priser är relativt en avspegling av efterfrågan och utbud för varenda typ av objektiv i den serien. Vi ska inte tro något annat. I övrigt så betyder ju även skicket en del på marginalen. Jag köper bara A-grejor från honom.

Den verkliga dyrgripen är annars det 60mm/1,2 objektiv som gjorts i en extremt kort serie på 800 stycken för Leica-fattning. Den har jag sett priser på upp mot 30 000. Grejen är att så fort en Hexanon gjorts för Leica, så kostar den ungefär som ett motsvarande Leica-objektiv även om det kommer från exakt samma tillverkare, så Hexanon AR är i fint sällskap skulle man kunna säga om man så vill. Så vad ett Hexanon kostar varierar enormt. En del samlare driver upp priserna på rariteterna. Kolla gärna Ebay om ni inte tror mig. Det är oftast billigare än L-Foto men ni ser även där att det är skillnad på Hexanon och Hexanon där också och mest skillnad är det konsekvent på Hexanon för Leica.

Det här kan man läsa om denna extrema lilla glugg:

"Background.

Every story has a beginning.

For the Konica Hexanon 60/1.2 Limited Edition, the story begins in 1999 when Konica decided to manufacture a limited production Leica Thread Mount (LTM) lens. They made only 800 of them, and sold them for approximately US$1600 (source: cameraquest).

In 2003, Konica merged with Minolta. Three years later, Konica Minolta sold its digital SLR camera division to Sony and exited the photography business (source: Wikipedia).

Many KH 60/1.2 lenses are now sitting in boxes, on collectors’ shelves. Some of them are being used by photographers like me. Occasionally – actually, rarely – one of them is put up for sale.

In a class of its own.

There was a time, not too long ago, when most Leica enthusiasts were unaware of the existence of the KH 60/1.2, or did not take much notice. Today, however, the “Hex 60″ has gained a sort of cult following. It is, in fact, one of the few non-Leica manufactured lenses I can think of that commands a price premium over other, comparable, lenses (as of the writing of this post, the lens – if you can find one for sale – is often priced used at over US$5000)."

Som en liten avslutning för att återknyta till ämnet:

Här har ni en Hexanon 35mm/2 för Leica som de vill ha 1250 U$ för på Ebay, vilket är drygt 10 000:-.
Sen får ni inte glömma att räkna in priset för en Leica-E-mountadapter också :).

http://www.ebay.com/itm/Konica-M-Hexanon-35mm-f-2-Leica-/121247050646

Men det man får är en mycket nätt och ljusstark 35:a som helt skåpar ut det mesta som görs idag storleksmässigt. Jämför den med Sony Zeiss nya 35:a för E-mount.

Senast ändrad:
L-fotos prislista är rena fantasier, därför inga objektiv försvinner från deras listor. Enda gången de hade ett vettigt pris var just den där 24/2.8 med f/22. Kostade 1400kr ungefär och så fick man 15 procent rabatt på priset, blev 1100kr någonting. Lurade på den någon vecka, men så försvann den, kanske två år sedan. Minns alldeles rätt!

Och skall vi tala Konicapriser kan jag väl säga vad jag gett för min ganska omfattande samling. Konica var väldigt stora på 70-talet som ett billigare alternativ till de andra stora och bland de vanligaste idag när de ursprungliga ägarna håller på att droppa av. Jag har köpt mina på auktion, Tradera, Myrorna, loppisar, blocket, annonsmarknaden här. Visst ligger prisläget högre än vad jag gett, men finns så mycket därute så de har inget samlarvärde frånsett några få. Nästan alla av mina objektiv ser ut som nya, det var försiktiga amatörer som hade dem, inga proffs.
28/3.5 (7-linsiga: 300kr), 35/2.8(75kr), 35/2(300kr) 40/1.8(50kr) 57/1.2(960kr) 50/1.4(300kr) 50/1.7(75kr) 50/3.5(600kr) 85/1.8(1000kr) 100/2.8 (100kr) 135/2.5(400kr) 135/3.2(300kr) 135/3.5(50kr) 200/3.5(100kr) 35-100/2.8(1200kr) 35-70/3.5(100kr).
Vad jag menar är att det är lätt att fynda Hexanonobjektiv om man håller utkik, galet att handla till l-fotopriser, frånsett då den där 24/2.8 som var vettigt prissatt. Hade det varit en slump att jag hittat ett fynd skulle det inte vara så många. Buhlasidan drivs av en Konicanörd som tycker allt är bra och han är verkligen ingen auktoritet förutom en bra sida med bra genomlysning av Konicasortimentet.

L-fotos prislista är rena fantasier, därför inga objektiv försvinner från deras listor. Enda gången de hade ett vettigt pris var just den där 24/2.8 med f/22. Kostade 1400kr ungefär och så fick man 15 procent rabatt på priset, blev 1100kr någonting. Lurade på den någon vecka, men så försvann den, kanske två år sedan. Minns alldeles rätt!

Såg en på Ebay för 2000 drygt med f22 nu. De äldre med f16 är vanligare och billigare och kan fås för runt 1000-lappen. Inte en chans att L-Foto skulle sålt en 22:a för runt 1000 lappen. Säga vad man vill om L-Foto men han har viss koll på de relativa priserna mellan olika versioner av ett objektiv och andra. Jag har haft den här diskussionen förr och jag tror inte alls på de låga priserna för just detta objektiv hos honom då ju jag köpt det från just denna källa och jag gav inte en tusenlapp utan mellan 2500 och 3000.

Jag jagar aldrig billiga saker utan möjligen saker jag vill ha och då bryr jag mig sällan om vad saker kostar om de motsvarar det jag letar efter. Jag har inga problem med att betala 500 eller rent av en tusenlapp mer än vad ett objektiv av detta slag kostar på exv. Ebay för det är en skitsumma i sammanhanget. Jag är mer intresserad att de har det på hyllan för leverans inom ett par dagar, att objektiven är i bra skick och att returer funkar utan strul om man vill returnera. Ibland handlar jag från B&H i New York men det har jag aldrig gjort för att det varit billigare än hos exv. Cyberphoto utan för att de haft grejorna på hyllan och kunnat leverera. Att det varit marginellt billigare har varit mest en bonus som jag inte frågat efter primärt.

Handel över nätet är bra när den funkar men en verklig pain när det inte gör det. och jag har varit med om att lägga ner massor av tid i ett fall för att få pengarna tillbaka. Det slutade med att Master Card blev inblandade. Först då blev det någon ordning. Så folk får gärna jaga hundralappar för mig men det är inte jag intresserad av för jag betalar gärna för att slippa onödigt strul. Ser det gärna som en antistrulpremie. L-Foto har varit kalasbra för mig men om man retar sig på att det inte är absolut billigast så ska man självklart gå någon annanstans.

Kommentar på nätet:

"For the F22 - i've waited >4 years to get on at ebay germany, and i watched ebay us, uk, ch, at..it...etc....
the F16 version now wasn't that expensive, so i hope to be lucky with it. "

Så här är det med de flesta brännvidder av Hexanon att de ofta finns i 3-4 versioner. Det finns billiga som gjorts en masse eller som är sämre rent optiskt eller i sämre skick och dyrare som det finns färre av eller som är bättre rent optiskt än de andra eller är i bättre skick. Jag tror faktiskt att du blandat ihop dessa 24:eek:r för det var jag som köpte det enda ex. L-Foto hade av 24mm objektivet vid denna tidpunkt och som du ser så finns det än idag inte något annat i den brännvidden hos den firman vare sig av F16- eller F22-varianten. Mycket annat finns men alltså inte någon 24mm/2,8 F22.

Beträffande Hexanon så är mycket verkligt bra även om somt är bättre än annat och det finns grader i det Buhla skriver också men det är väl trots det den bästa Hexanon-översikt vi har. Buhla ska läsas kritiskt som precis allt annat på nätet och det gäller alla andra källor också. Men det jag kan konstatera att i princip allt jag sett av Hexanon har varit betydligt sämre än min Zeiss 35:a fullt öppna och jag har även testat igenom det mesta Mats Lillnor haft av dessa objektiv så jag har sett en hel del Hexanon vid sidan av de sju objektiv av detta märke jag själv har.

Detta är dock inget speciellt för Hexanon utan det finner jag även på både mina Minolta AF både 24mm/2,8, 28-105 och 50/1,7. De är alla ganska svaga fullt öppna och det gäller även min 40mm Pentax SMC-M och även 50mm/1,7. Mina Pentax från 70-talet och mina Minolta från 80-talet har detta gemensamt. Så enligt min mening är ett av de bästa objektivens adelsmärke att de även håller fullt öppna. Mycket gör tyvärr inte detta. Så därför är jag inte ett dugg imponerad av om det står 1,4 eller så på ett objektiv om man ändå måste blända ner åtminstone ett steg för att det ska bli användbart. För mig är det "over Selling" och bondfångeri tills motsatsen bevisats.

Senast ändrad:
Tro vad du vill, jag ringde dem t o m och då sa de att det var f/22-modellen. De hade väl två st då, dels den jag hörde om och dels din som kostade dubbelt så mycket. Båda såldes tydligen nästan samtidigt

Ta gärna diskussionen kring prissättningen på Hexanon i egen tråd eller via PM, och försök hålla er till ämnet i den här tråden ...

Nikon Nikonos 25mm f 2.5

Misstänker att min mycket fina kombination är tämligen unik här

NIKON Nikonos 35mm f 2.5 med en Nikonos-FE adapter

Nikonos optiken är riktigt skarp och rolig att använda då både skärpa och bländare justeras med hjälp av två stora utstickande rattar på var sida om objektivet.

Olympus!

Jag har precis skaffat en A7R med Fe 35/2,8 (för autofocusens skull). I övrigt kommer jag att köra med mina Canongluggar via adapter (ej levererad) samt mina gamla Olympus OM (adapter finns för 75 spänn på eBay).

Har precis testat igenom mitt lager av gluggar. OM 35 mm är lika skarp som Zeiss 35/2,8 men möjligen aningens lägre kontrast - kanske för blankt innanmäte i adaptern - vilket ska åtgärdas med lite svart sammet.

Har även testat OM 100 2,8 i studio och jämfört med min erkänt skarpa Canon 70-200. Minst lika bra skärpa, fast då satt OM på A7:an och Canon på min gamla 5D II.

Har man gamla goda gluggar finns absolut anledning att skaffa en billig adapter, man kan använda fokus peaking och bländarförval med mycket gott resultat.

Misstänker att min mycket fina kombination är tämligen unik här

NIKON Nikonos 35mm f 2.5 med en Nikonos-FE adapter

Nikonos optiken är riktigt skarp och rolig att använda då både skärpa och bländare justeras med hjälp av två stora utstickande rattar på var sida om objektivet.

Kul! Jag har en Nikonos II med just ett 35mm f/2.5 som bara har samlat damm sen jag slutade med dykning. Var får man tag på en FE-adapter till det objektivet?

---
Många gnäller på att det inte finns så många riktigt ljusstarka objektiv till plattformen men det är som sagt dubbelt eller trippelt. Sony har definitivt satsat på at försöka hålla den första batchen objektiv hyffsat små och de kompromissade då bort de ljusstarka av det skälet.
---
Det är riktigt. Det ska komma ungefär 7 st FE-objektiv inom ett år. Ett antal av dessa kommer att vara "large aperture primes" enligt Sony Tyskland. Fast högre ljusstyrka innebär tyngre och dyrare objektiv, som du skriver.

---
MEN vi talar här om A7-serien med upp till 36mp och här ligger Sony ohjälpligt efter exempelvis Nikon vad det gäller att ha lite mindre gluggar till ett avsevärt billigare pris.

Nämnda 35/2.0 ger bra resultat med en 36 mp D800 och för 1/3 av priset som FE 35/2.8 betingar. Detsamma gäller Nikon AF-S 85/1.8 G ED för 3.500:- plus en rad andra objektiv från 20mm och uppåt samt macrogluggar, ljussvagare normalzoomar, vidvinkelzoomar.

Allt i ett prisspann från 1.900 till 5.500:- och de tecknar alla ut fullformat allt från "good enough" till alldeles utmärkt med en 36 mp FF. Därtill ger de AF på ett Nikonhus.

Sony saknar sådana dedicerade alternativ i bra prisklass med FE-fattning.
---
Detta är ett vanligt klagomål på Sony, men jag anser att man då inte ser på saken med realism.

Nikon har med sitt F-mountsystem tillgång till en massmarknad som är av en KOLOSSALT mycket större skala än vad Sony har för sitt FF E-mountsystem. Hur många fler F-mountkameror säljer Nikon per år jämfört med Sonys A7? 15 gånger fler, eller nåt?

Och av ännu mycket större betydelse, hur stor kundbas har Nikon byggt upp under åren? En VÄLDIGT GROV uppskattning från min sida är att det kanske rör sig om typ 50 miljoner F-mountkameror. Massproduktionsvinster medger då tillverkning av en sortiment objektiv till låga priser och med hyfsat bra bildkvalitet.

Vi skulle bergis komma att få se en rejäl uppsättning sådana objektiv även från Sony, IFALL de lyckas sälja typ 50 miljoner A7:eek:r... :)

Sannolikheten för att det ska bli så många sålda A7:eek:r torde vara minimal. Därför, räkna med att FE-objektivprogrammet även i fortsättningen kommer att till huvuddelen bestå av dyrare objektiv och bara ett mindre antal billiga, som 28/2,0. Det finns helt enkelt ingen möjlighet för Sony att gå runt i sitt segment ifall de skulle börja kränga en massa av bra och billiga objektiv. Försäljningen skulle förstås bli för litet för det. Eftersom Sony kameraaavdelning ökar såväl omsättninng och vinst, framför allt med FE-segmentet (tror ingen annan inom systemkameravärlden lyckas med det.

Sony A-mount uppvisar igen sådan expansion, som FE, men de går å andra sidan inte heller med förlust trots (och det har de aldrig gjort, trots att åtskilliga tvärsäkert har påstått att A-mount har gått med förlust hela tiden).

Senast ändrad:
Detta är ett vanligt klagomål på Sony, men jag anser att man då inte ser på saken med realism.
Nikon har med sitt F-mountsystem tillgång till en massmarknad som är av en KOLOSSALT mycket större skala än vad Sony har för sitt FF E-mountsystem. Hur många fler F-mountkameror säljer Nikon per år jämfört med Sonys A7? 15 gånger fler, eller nåt?

Anser det vara högst realistiskt att Sony ska kunna tillverka en 85/1.8 med FE-fattning till samma pris som Nikon/Canon gör, liksom en 50/1.8 och 35/2.0.

Man har redan börjat med FE 28/2.0 som ligger på 5k. En 35:a med motsvarande ljusstyrka borde inte kosta mer (såvida inte Zeissloggan ska limmas fast).

Jämför med att man har FE 28-70/3.5-5.6 OSS som optiskt är likvärdig FE 24-70/4 ZE (och i vissa lägen bättre och lättare) för c:a 4k och i kit billigare.

Tror det skulle popularisera A7-serien och dess efterföljare. Så kanske siffrorna du anger "15 gånger fler, eller nåt? " skulle ändras till mer positiva sådana för Sony.

Gluggarna behöver inte ha Zeisslogga, röd ring eller ditio guldfärgad för att vara bra.

Mvh//Lennart

I väntan på FE 28/2.0 håller jag tillgodo med en gammal Zeiss Flektogon 35/2.8 med M42-fattning och preset-bländare. Tillräckligt skarp för mig, men AF är alltid välkommet...
https://flic.kr/p/qrR4A7 (tagen vid f/4, om jag minns rätt)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar