Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Liknande Nikon V1 till Canon?
- Trådstartare Heikkinen
- Start datum
nivas
Aktiv medlem
Vad tror ni kommer Canon komma med något liknande nu?
Är själv sjukt sugen på att äga något liknande V1 fast till Canon i och med att jag läste att den kommer ha fungerande AF med konvertern och nikons AF-s och AF objektiv.
Det vore kommerciellt självmord av Canon att inte gå in i segmentet med spegellösa systemkameror, så något motsvarande kommer tids nog.
I och med att det rör sig om ett nytt system så kan du lika gärna byta till Nikon om du inte orkar vänta, för det finns väl inget självändamål att hålla kvar vid just ett specifikt märke?
Heikkinen
Aktiv medlem
Det vore kommerciellt självmord av Canon att inte gå in i segmentet med spegellösa systemkameror, så något motsvarande kommer tids nog.
I och med att det rör sig om ett nytt system så kan du lika gärna byta till Nikon om du inte orkar vänta, för det finns väl inget självändamål att hålla kvar vid just ett specifikt märke?
Jo för nikon har ingen liknande Canon EF 400/5,6 USM som jag använder vid fågelfoto och där av att ja använder canon annars så skulle jag kunna tänka mig byta men som sagt det finns inte.
Knight Palm
Aktiv medlem
Större än alla andra spegelfria, som M8, men inte som M9
Canon och Nikon brukar ju mötas på samma plan, men nu är båda dessa DSLR-kombattanter sena till matchen. Varför inte då gå till skilda planer.
■ Nikon valde först, med sitt Nikon 1 system.
Canon har då enbart alternativet att välja något större än deras EF-S (~APS-C), så jag skulle gissa på APS-H formatet för Canon.
Vad som talar för att gå upp i sensorstorlek, är att då skulle Canon kunna optimera formatet för video, vilket skulle bli deras unika säljande egenskap. Visserligen finns Leica redan med 24x36 i ett ännu större format, men knappast för video ambitioner.
Innan året är slut, kanske vi får se utfallet.
Canon och Nikon brukar ju mötas på samma plan, men nu är båda dessa DSLR-kombattanter sena till matchen. Varför inte då gå till skilda planer.
Canon har då enbart alternativet att välja något större än deras EF-S (~APS-C), så jag skulle gissa på APS-H formatet för Canon.
Vad som talar för att gå upp i sensorstorlek, är att då skulle Canon kunna optimera formatet för video, vilket skulle bli deras unika säljande egenskap. Visserligen finns Leica redan med 24x36 i ett ännu större format, men knappast för video ambitioner.
Heikkinen
Aktiv medlem
Ja det ska onekligen bli spännande att se. Jag hppas på en sensor mellan APS-c och CX och att man så klart kan med en liknande nikons FT1 kunna använda både EF och EF-S objektiv med AF så är jag såld.
Annars så tycker jag att alla egenskaperna och funktionerna som V1 har passar mig perfekt och den där extremt snabba serietagningen skulle jag verkligen vilja se i en Canon variant och så klart möjligheter att ha M, AV och TV så klart.