Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroomplugin - brännvidd vid beskärning

Produkter
(logga in för att koppla)

drjoshua

Aktiv medlem
Vet inte hur jag ska formulera mig men gör ändå ett försök:

Jag vet att man kan få fram uppgifter om brännvidd på mina bilder i Lightroom. Det går även att få en lista med alla brännvidder jag tagit med.

Men om bilden är beskuren och jag tittar på resultatet så ser det ju ut som om jag tagit med längre brännvidd. Finns det någon plugin som kan visa detta?

Jag har ingen superkoll på Plugin-moduler, men har aldrig hört talas om en sådan modul.

Men så länge du beskär en bild utan att ändra proportionerna borde det vara ganska enkelt för programmet att räkna ut hur den kvarvarande bildvinkeln förändrats av en viss beskärning, och utifrån det visa en brännvid som skulle ge en sådan bildvinkel.

Men ändrar du proportioner vid beskärningen blir uppskattningen väldigt ungefärlig.

Men jag får nog erkänna att jag har svårt att se vad poängen med detta skulle vara ...? :)

Elementärt min käre Watson! ;)

Ibland kan man läsa i forumen om rådet att kolla vilka brännvidder man använder för (på?) sina bilder. Utifrån det skulle man då kunna avgöra vilket eller vilka objektiv som skulle kunna bli nästa kittlande köp.

Om jag då har beskurit mina bilder (vilket jag ofta gör) så kan jag luras att tro att jag använder vissa brännvidder och drar iväg och köper fel objektiv. Just nu har jag köpt ett Sigma 30/1.4 i tron om att det kommer att ge mig perfekta sportbilder inomhus. Hoppas att det stämmer.

Elementärt min käre Watson! ;)

Ibland kan man läsa i forumen om rådet att kolla vilka brännvidder man använder för (på?) sina bilder. Utifrån det skulle man då kunna avgöra vilket eller vilka objektiv som skulle kunna bli nästa kittlande köp.

Om jag då har beskurit mina bilder (vilket jag ofta gör) så kan jag luras att tro att jag använder vissa brännvidder och drar iväg och köper fel objektiv. Just nu har jag köpt ett Sigma 30/1.4 i tron om att det kommer att ge mig perfekta sportbilder inomhus. Hoppas att det stämmer.

Aha!

Jag har själv kikat en del på brännvidder och vilka jag använder i olika situationer (i synnerhet med zoomar). Sedan har jag nog en viss magkänsla för hur mycket jag sedan croppar. Jag har till exempel för några år sedan noterat att jag ofta kört 70-200 runt 100-135 mm och sedan beskurit, vilket innebar att jag sedan försökte träna mig själv att zoma in mer i liknande situationer. Vilket verkar ha hjälpt.

Det jag i det sammanhanget gärna skulle vilja se i Lightroom vore en slags enkel statistik över hur mycket (eller lite) jag verkar beskära vid olika brännvidder.

Jag har ingen superkoll på Plugin-moduler, men har aldrig hört talas om en sådan modul.

Men så länge du beskär en bild utan att ändra proportionerna borde det vara ganska enkelt för programmet att räkna ut hur den kvarvarande bildvinkeln förändrats av en viss beskärning, och utifrån det visa en brännvid som skulle ge en sådan bildvinkel.

Men ändrar du proportioner vid beskärningen blir uppskattningen väldigt ungefärlig.

Men jag får nog erkänna att jag har svårt att se vad poängen med detta skulle vara ...? :)

Det borde rimligtvis gå att använda bildens diagonal som mått på bildvinkeln. Då borde det inte spela någon roll om man ändrar proportionerna när man beskär.

/P

Jag inser att uppgiften blir ganska ungefärlig men den skulle ändå ge en ganska bra överblick hur objektiven används.

Frågan skickad till JF.

Bortgjord som vanligt!

Jag fick ett snabbt svar från Jeffrey att man kunde använda hans plugin "Focal-length Sort".
Min engelska var inte skarp nog att förstå att den fixade mina behov eller också stod det inte.

Efter att ha installerat den i LR4.1 så fick jag göra en beräkning av bilderna. Antingen hela katalogen eller utvalda bilder. Sedan dyker den upp som ett filter under Metadata i Biblioteket.
Den har ett fält som heter "Post-Crop-Focal-Lenght in 35 mm"! Asgrymt!

Fler än jag som tänkt denna tanke alltså! Tack till Per för tipset!

Aahh...kul om man kan hjälpa till med något. Kollade faktiskt på just "Focal-length Sort" men fattade nog inte att den kunde fixa ditt önskemål.

Men what the heck, det verkade ju bli rätt ändå... :)

Jag har också kolla på den, och jag har flera av hans andra, men det stod inte att den klarade mina behov.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto