Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom till Fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag funderar om det finns någon som har tips för exportering av jpeg till fotosidan.se, 640x640 är en smula begränsande. Mina filer blir så jäkla små (ca 200k) när jag laddar upp dem. Kan jag använda mig av annan färgrymd än sRGB? Eller hur ska jag göra för att få fram max ur bilderna jag laddar upp och använder Lightroom 2 för konverteringen?

Tack på förhand

/Daniel Bergman

Vet inte om jag krånglar till det själv. Men jag kör dom i googles picasa, funkar kanon att exportera i önskad storlek....
Gratis är det också.

Mina filer blir så jäkla små (ca 200k) när jag laddar upp dem.

Det finns inget självändamål i att öka filstorleken, det är bara dumt.

Men sedan: ser du några defekter i bilderna som du faktiskt kan härleda till den lilla filstorleken och inte till antal pixlar i bilden? Först då kan du leta kvalitetsinställningen vid exporten och se om den går att ställa på bättre.

Se till att ändra 'Image Sizing' till storlekarna 1024 x 1024 och kryssa i 'Dont Enlarge' så har du optimerat storleken (i pixlar) till fotosidans regler.

Men i övrigt är det väl bara kvalitén till 100% som går att nyttja.

Men vad är eg. problemet med att bilderna blir små, storleksmässigt. Blir de verkligen dåliga, bildmässigt? Ser de annorlunda ut om du exporterar med Photoshop och filstorleken blir större?

Hej hopp,

Tack för svaren och ni har förstås rätt. Har joxat lite fram och tillbaka och märkt att det faktiskt är s**t samma...

MVH/
Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar