ANNONS
Annons

Lightroom och två macar

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Har precis börjat med Lightroom och har följande funderingar som jag inte klarar på egen hand?

Har bildarkivet i min iMac och importerar in i Lightroom. Så det är ju bilderna i LR som är intressanta att ta del av. Men hur?

Min stationära iMac använder jag eg bara till min bildhantering och det är också i den jag har alla mina filer med schemalagda backuper till externa diskar.

Men i övrigt vill jag använda min MacBook Air. Men hur når jag bilderna i LR i den?
Såklart har jag laddat ner LR i båda datorerna.

Alla andra filer som ligger i iMAcen kan jag nå i min MBA. Tidigare körde jag med Aperture, och då kunde jag välja vilket aperturebibliotek som helst från båda mina datorer. Är det så att det inte går att nå ett LRbibliotek som ligger i min iMac från macbooken så känns det liksom helt värdelöst.

Jag har trådlöst nätverk hemma kopplat till min Time Capsule och finessen att lagra tunga grejer i iMacen men kunna nå dem temporärt i min MBA är ju toppen. MBA;ns lilla hårddisk kan ju inte lagra ett stort bildbibliotek.

Tacksam för svar om hur man jobbar med LR i macar.
 
Patrik Larsson har en toppenkurs om LR på Moderskeppet Guld. För 99 kr/mån tar du tillgång till alla kurser på Moderskeppet . I Patriks kurs pratar han just om det med att använda samma LR-katalog på flera datorer. Hans tips är att ha katalogsfilen, förhandsvisningsfilen och bilderna på en extern hårddisk och alltid köra LR därifrån på varje dator genom att alltid starta LR med att dubbelklicka på katalogsfilsikonen. Priset blir kanske långsammare LR eftersom du kör katalogen från hårddisken.
Håller precis själv på att lära mig LR och Moderskeppets videokurser är toppen.
 
Patrik Larsson har en toppenkurs om LR på Moderskeppet Guld. För 99 kr/mån tar du tillgång till alla kurser på Moderskeppet . I Patriks kurs pratar han just om det med att använda samma LR-katalog på flera datorer. Hans tips är att ha katalogsfilen, förhandsvisningsfilen och bilderna på en extern hårddisk och alltid köra LR därifrån på varje dator genom att alltid starta LR med att dubbelklicka på katalogsfilsikonen. Priset blir kanske långsammare LR eftersom du kör katalogen från hårddisken.
Håller precis själv på att lära mig LR och Moderskeppets videokurser är toppen.

Okej, får kika på kurserna där. Har bara tittat på de som är gratis.
Jag vill nog med fördel ha filerna på min hårddisk av den enkla anledningen att externa disken är ansluten med firewire och jag tror det blir alldeles för segt att nå. Tror man behöver betydligt snabbare anslutning om det ska kunna fungera.

När jag genom macbooken går in i min stationära så kan jag ju leta fram alla de där filerna utan problem, det blir som bilderna visar.

Kan inte förstå vad som blir skillnaden om filerna ligger på en separat extern disk eller om det ligger på en hårddisk?
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2014-06-14 kl. 20.08.44.png
    Skärmavbild 2014-06-14 kl. 20.08.44.png
    17.8 KB · Visningar: 539
  • Skärmavbild 2014-06-14 kl. 20.09.10.png
    Skärmavbild 2014-06-14 kl. 20.09.10.png
    28.7 KB · Visningar: 64
Okej, får kika på kurserna där. Har bara tittat på de som är gratis.
Jag vill nog med fördel ha filerna på min hårddisk av den enkla anledningen att externa disken är ansluten med firewire och jag tror det blir alldeles för segt att nå. Tror man behöver betydligt snabbare anslutning om det ska kunna fungera.

När jag genom macbooken går in i min stationära så kan jag ju leta fram alla de där filerna utan problem, det blir som bilderna visar.

Kan inte förstå vad som blir skillnaden om filerna ligger på en separat extern disk eller om det ligger på en hårddisk?

Det har jag nog svårt att svara på oxå. Det borde ju funka. Hade ju varit bra om LR oxå förklarade varför det inte går att öppna, men vi har ju med datorer att göra ;-)

Är inte alls expert på LR utan på lärdomsstadiet ;-)
Hoppas nån annan kan kasta ett ljus över frågan.

Men Moderskeppets kurser är bra och prenumerationen har ingen bindningstid heller.
 

Det är ju helt värdelöst att behöva importera o exportera fram o tillbaka.
Jag har mapparna med bilder på stationära, importerar in dem i LR de jag vill ha där. Fixar och donar med dem. Om jag sedan vill kunna nå dem i macbooken så måste jag exportera dem dit.
Väldigt stelt och rigitt system, måste jag säga.

Jag kan ju nå bildmapparna, men de är ju helt oredigerade så det blir ju ointressant.

Jag har använt Aperture i ett par år, men bestämde mig nu att byta till LR för jag gillar inte riktigt hur Aperture organiserar filerna. Iofs på ett smart sätt men bilderna liksom flöt omkring och bildade dubletter och någon gång försvann det någon bild också. Spelade ingen roll vilka inställningar jag valde så blev det så. Jag kände mig inte riktigt trygg med hur Aperture organiserade alla bildfiler.

LR kändes därför tryggare, eftersom filerna ligger stadigt i mappar på disken. Men nu vete sjutton, när jag inte kan jobba genom iMacen i min macbook. Det är ju så himla bekvämt.
 
Okej, får kika på kurserna där. Har bara tittat på de som är gratis.
Jag vill nog med fördel ha filerna på min hårddisk av den enkla anledningen att externa disken är ansluten med firewire och jag tror det blir alldeles för segt att nå. Tror man behöver betydligt snabbare anslutning om det ska kunna fungera.

När jag genom macbooken går in i min stationära så kan jag ju leta fram alla de där filerna utan problem, det blir som bilderna visar.

Kan inte förstå vad som blir skillnaden om filerna ligger på en separat extern disk eller om det ligger på en hårddisk?

Släng den sista filen, den med namn som slutar på lrcat.lock! Sen går det troligen att öppna katalogen.

Den filen är endast en flagga som skall markera att katalogen redan är i bruk; den skall tas bort när katalogen stängs eller LR avslutas, och skapas sen igen när LR öppnar katalogen. Om LR skulle krascha eller något annat blir fel, så ligger den här filen kvar och spökar, och då blir resultatet precis det Du beskriver.

PS. Ser just att Du skriver att enheten är en nätverksdisk; sådana går inte att ha LR-kataloger på av någon (endast för Adobe känd) anledning.... En extern disk som ansluts direkt till den dator Du för tillfället använder (via USB, FW eller Thunderbolt) är den lösning som fungerar.
 
Släng den sista filen, den med namn som slutar på lrcat.lock! Sen går det troligen att öppna katalogen.

Den filen är endast en flagga som skall markera att katalogen redan är i bruk; den skall tas bort när katalogen stängs eller LR avslutas, och skapas sen igen när LR öppnar katalogen. Om LR skulle krascha eller något annat blir fel, så ligger den här filen kvar och spökar, och då blir resultatet precis det Du beskriver.

PS. Ser just att Du skriver att enheten är en nätverksdisk; sådana går inte att ha LR-kataloger på av någon (endast för Adobe känd) anledning.... En extern disk som ansluts direkt till den dator Du för tillfället använder (via USB, FW eller Thunderbolt) är den lösning som fungerar.

Jag blir bara mer missmodig måste jag säga. Det som var så enkelt och genialt med Aperture blir nu tråkiga problem.

Jag måste alltså lägga över allt på en extern disk som har med LR att göra. Alla bildmappar som jag importerar in till LR från samt själva LR?
Det kommer då att innebära att jag har allt på enbart ett ställe, skulle den externa disken krascha så försvinner allt.

Nu har jag ju allt på iMacens hårddisk med schemalagd backup till extern disk. Risken att BÅDE hårddisken och den externa disken kraschar finns ju visserligen men är ändå inte så stor.

Hur gör ni vana LR-användare? Har ni allt på en extern disk bara?

Jag kör med Carbon Copy Cloner som styr backupen till extern disk, helt suveränt. Så kan jag alltså inte göra längre då? Om jag nu inte ska vända på processen och använda hårddisken som backup, vilket verkar helsnurrigt.

Jag misstänker att jag krånglar till alltihopa, men vet inte hur jag ska tänka.

Slängde iaf filen som slutar på lrcat.lock, men det gjorde ingen skillnad.

Betalade också för tillgång till GuldModerskeppet för att kunna se på filmerna där, bara för att konstatera att man där hänvisar till att man ska bära med sig en extern disk om man vill kunna se bilderna på en annan dator. Verkar ju helt helidiotiskt! Så kan man ju inte ha det!

Jag sitter hemma i mitt eget nätverk med två datorer och kan jobba med alla filer oberoende av vilken dator jag använder, allt kan jag nå. Förutom nu mina bilder då.

Lightroom verkar vara ett dåligt alternativ för mig, måste jag säga. Alla rekommenderar LR som det bästa programmet att organisera sina bilder i och kunna redigera dem. Och det var så jag tänkte också, dessutom laddade jag ner det för en provperiod först. Men då testade jag det bara med lite bilder direkt i min iMac, bilder som jag inte behövde få tillgång till. Nu känns det som att jag köpt grisen i säcken. När man köper ett program på nätet så är det "bytt bytt kommer aldrig mer igen", så att ångra köpet går ju inte. Till skillnad mot om jag köper en vara och vill ångra mig.

Kan någon övertyga mig om Lightrooms förtjänster jämfört med Aperture så vill jag gärna veta?

Hur kan jag komma vidare?
 
Vill du sitta och redigera bilderna på Airen? Om inte, anslut till iMacen med skärmdelning för tex taggning och annat lättare arbete.

Lösningen med en extern disk för LR är inte helidiotiskt - det är en enkelt sätt att lösa problemet med att LR inte är ett litet, enkelt program som snabbt kan synkas fram och tillbaka.
 
Betalade också för tillgång till GuldModerskeppet för att kunna se på filmerna där, bara för att konstatera att man där hänvisar till att man ska bära med sig en extern disk om man vill kunna se bilderna på en annan dator. Verkar ju helt helidiotiskt! Så kan man ju inte ha det!

Nej det är rätt värdelöst att det skulle vara bästa lösningen när man tänker på det men det kanske är så illa? Testade med remote desktop, funkar ju rätt hyggligt även i PS. Om det duger för dig så har du ju lösningen där som någon skrev här ovan.
 
Om allt skall ligga på iMacen och inte skall föras över till Air:ens hårddisk skulle även jag rekommendera skärmdelning.

Jag använder det ofta för att styra en Mac Mini från en macbook Pro och det fungera bra. Med skärmdelning igång blir skräm , touchpad och tangentbord kopplade till värddatorn och du kommer uppleva det som om du sitter vid din iMac. Enda frågetecknet är skärmens upplösning. I mitt fall har den bärbara högre upplösning den den stationära och därmed kan man köra skärmdelning i ett fönster med samma upplösning som det stationära har (i mitt fall 1920x1080). I ditt fall har iMac högre upplösning än Air och därmed kan det se mindre optimalt ut. Det kostar i alla fall inget att prova.
 
Tack för alla svar! Jag inser att jag måste tänka annorlunda än vad jag gjort förr. Och det gäller på :) Och inte kul!

Jag tog det som självklart att jag skulle kunna göra på samma sätt som jag tidigare gjorde med Aperture, men så var det inte. Det borde jag ha kollat upp innan jag köpte LR.


MEn jag kommer försöka använda LR ändå, för jag ser vilka fördelar jag har på andra sätt.

Det här var en stor nackdel, men andra fördelar väger tyngre.

Tack för alla svar!

Återkommer nog med andra frågor så småningom. :)
 
Tack för alla svar! Jag inser att jag måste tänka annorlunda än vad jag gjort förr. Och det gäller på :) Och inte kul!

Jag tog det som självklart att jag skulle kunna göra på samma sätt som jag tidigare gjorde med Aperture, men så var det inte. Det borde jag ha kollat upp innan jag köpte LR.


MEn jag kommer försöka använda LR ändå, för jag ser vilka fördelar jag har på andra sätt.

Det här var en stor nackdel, men andra fördelar väger tyngre.

Tack för alla svar!

Återkommer nog med andra frågor så småningom. :)
Tror detta kan vara en bra lösning för dig

http://tv.adobe.com/watch/whats-new-in-lightroom-5/lightroom-5-smart-previews/
Anders W
 
Tack för tipsen! Får lösa detta på något av de alternativa sätten.

Just nu har jag exporterat de bilder jag behöver till macbooken, där lade jag in dem i Aperture (är ju inte helfrälst än :) )
Men också för att jag inte vill bygga upp ett sekundärt bibliotek i LR som förvirrar.

Så får jag ta mig tid att göra det på ett bättre sätt sedan.

Tack iaf!
 
Jag blir bara mer missmodig måste jag säga. Det som var så enkelt och genialt med Aperture blir nu tråkiga problem.

Jag måste alltså lägga över allt på en extern disk som har med LR att göra. Alla bildmappar som jag importerar in till LR från samt själva LR?
Det kommer då att innebära att jag har allt på enbart ett ställe, skulle den externa disken krascha så försvinner allt.

Nu har jag ju allt på iMacens hårddisk med schemalagd backup till extern disk. Risken att BÅDE hårddisken och den externa disken kraschar finns ju visserligen men är ändå inte så stor.

Hur gör ni vana LR-användare? Har ni allt på en extern disk bara?

Jag kör med Carbon Copy Cloner som styr backupen till extern disk, helt suveränt. Så kan jag alltså inte göra längre då? Om jag nu inte ska vända på processen och använda hårddisken som backup, vilket verkar helsnurrigt.

Jag misstänker att jag krånglar till alltihopa, men vet inte hur jag ska tänka.

Slängde iaf filen som slutar på lrcat.lock, men det gjorde ingen skillnad.

Betalade också för tillgång till GuldModerskeppet för att kunna se på filmerna där, bara för att konstatera att man där hänvisar till att man ska bära med sig en extern disk om man vill kunna se bilderna på en annan dator. Verkar ju helt helidiotiskt! Så kan man ju inte ha det!

Jag sitter hemma i mitt eget nätverk med två datorer och kan jobba med alla filer oberoende av vilken dator jag använder, allt kan jag nå. Förutom nu mina bilder då.

Lightroom verkar vara ett dåligt alternativ för mig, måste jag säga. Alla rekommenderar LR som det bästa programmet att organisera sina bilder i och kunna redigera dem. Och det var så jag tänkte också, dessutom laddade jag ner det för en provperiod först. Men då testade jag det bara med lite bilder direkt i min iMac, bilder som jag inte behövde få tillgång till. Nu känns det som att jag köpt grisen i säcken. När man köper ett program på nätet så är det "bytt bytt kommer aldrig mer igen", så att ångra köpet går ju inte. Till skillnad mot om jag köper en vara och vill ångra mig.

Kan någon övertyga mig om Lightrooms förtjänster jämfört med Aperture så vill jag gärna veta?

Hur kan jag komma vidare?

Nej alla tycker inte LR är så bra för organisering mm.

Sånt här strul belyser stulet med att LR jobbar med en egen databas.

Lösningen är att dela lightroomdatabasen, inte filerna så du når den från alla datorer. Molntjänst, dropbox e dyl borde funka? Har inte Adobe en egen moljtjäns nuförtiden? Ett alternativ är att inte jobba med LR-databasen utan med sidecarmodellen där dina ändringar lagras vid sidan av filen.

Eller jobba med RAW-filerna direkt. Du kör ju Nikon så då går det att göra det mesta i CNX istället för LR.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.