Annons

Lightroom importera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Scondia

Avslutat medlemskap
Hej

Hur gör ni med bilder som ni bearbetat och sedan sparat i diverse mappar på hårddisken. Importerar ni de bilderna in i Lightroom för att kunna katalogisera och nyckelordsmärka dem?

/K

Jag har alla mina bilder i LR, även de JPG som jag sparat/skapat innan jag började använda LR. Så.. ja.

OK, men vad gör du EFTER att du gjort något med dem?

Som oftast inget mer. Ibland så lägger jag upp några på nätet. Ibland så exporterar jag några till JPG för att ge bort till vänner/familj. Någon enstaka gång så tar jag hjälp med att printa någon bild. Använder nog LR mest till att hålla koll på mina bilder, det är ju ett suveränt bibliotek/databas.

Som oftast inget mer. Ibland så lägger jag upp några på nätet. Ibland så exporterar jag några till JPG för att ge bort till vänner/familj. Någon enstaka gång så tar jag hjälp med att printa någon bild. Använder nog LR mest till att hålla koll på mina bilder, det är ju ett suveränt bibliotek/databas.

Men de bilder du gjort till jpg och skänkt bort till vänner o familj sparar du väl? Lägger du de i originalmappen eller har du en särskild mapp för dessa? Och importerar du tillbaks de in i LR efter att de är bearbetade?

/K

Jag sparar mina exporter utan att importera dem till Lightroom igen, men när jag läser detta så börjar jag fundera på varför. Jag har nog aldrig använt exporten igen och det är lätt att exporterar ut en ny i så fall. Kanske ska kasta kopiorna...

Jag sparar mina exporter utan att importera dem till Lightroom igen, men när jag läser detta så börjar jag fundera på varför. Jag har nog aldrig använt exporten igen och det är lätt att exporterar ut en ny i så fall. Kanske ska kasta kopiorna...

Är det inte ofta kopiorna som man vill behålla? De som man fixat och trixat med och sedan sparat i olika mappar på hårddisken. Jag har hamnat i det läget att jag har en massa bilder som jag efterbehandlat, sparat på olika mappar och sedan har jag jättesvårt att hitta dem. Därför verkar det vettigt att då och då importera in allt man har på hårddisken till LR, eller kanske man ska synkronisera. Mitt mål är i alla fall att jag vill ha SAMTLIGA bilder som jag har i datorn, (eller på externa diskar) i LR.

Vad menar du med att fixa & trixa?
Är det inuti LR eller ett annat prg, kanske PS?

Jag menar så här:
1 jag importerar bilder från kameran in i LR
2 Jag väljer ut en bild, efterbehandlar den, oftast i PS
3 jag ger den efterbehandlade bilden ett nytt namn och sparar den i en mapp på datorn
resultat: efter en tid har jag fått en massa bilder i olika mappar på datorn som jag inte ser i LR.

Jag menar så här:
1 jag importerar bilder från kameran in i LR
2 Jag väljer ut en bild, efterbehandlar den, oftast i PS
3 jag ger den efterbehandlade bilden ett nytt namn och sparar den i en mapp på datorn
resultat: efter en tid har jag fått en massa bilder i olika mappar på datorn som jag inte ser i LR.

Du förstår nog fel vad LR är. Bilderna du redigerar i LR är färdiga. Du behöver inte exportera ut dom för att de sk bli det förutom om du ämnar nåt särskilt som ex dela med dig, publicera, framkalla, göra fotobok etc.

/Stefan R. Nilsson

Du förstår nog fel vad LR är. Bilderna du redigerar i LR är färdiga. Du behöver inte exportera ut dom för att de sk bli det förutom om du ämnar nåt särskilt som ex dela med dig, publicera, framkalla, göra fotobok etc.

/Stefan R. Nilsson

Ja, kanske jag fått allt om bakfoten....

Men säg så här: Jag ska ta fram en bild till ett litet nyhetsblad i en förening. Då går jag till LR och letar fram den bild jag vill ha. Jag redigerar en kopia i Phostoshop. Sedan sparar jag bilden i mappen där jag har allt som rör föreningen. Men då ser jag ju sedan inte den redigerade bilden i LR. För att se den där och kunna ge den nyckelord och katalogisera in den i LR-strukturen måste jag väl importera den?

Jag undrar förstås vad det är jag inte har fattat?

/K

Först och främst undrar jag varför du redigerar i photoshop. Vad gör du där som du inte kan göra i LR?
Photoshop använder jag för specialgrejer.
Sen ska du aldrig öppna bilder genom photoshop om du använder LR som databas. Du högerklickar på bilder och väljer EDIT IN och sedan photoshop.
När du är färdig där och sparat så ser du kopian i LR bredvid dess original.

/Stefan R. Nilsson

Du högerklickar på bilder och väljer EDIT IN och sedan photoshop.
När man sedan har flera varianter så kan man markera flera & välja att visa 1 variant. Men du ser samtidigt en markering att det finns flera varianter.
Rätta mig nu ngn om jag kommer ihåg fel.

Och INGET du gör i LR kommer att förändra din grunddata.
Det du ser är din originalbild + de förändringar du har gjort. Originalet finns alltså även det kvar tills...
Du väljer att exportera bilden för att du vill ha den i ett annat format.
Rätta mig även här om jag har fel men det tror jag inte att jag har.

Först och främst undrar jag varför du redigerar i photoshop. Vad gör du där som du inte kan göra i LR?
Photoshop använder jag för specialgrejer.
Sen ska du aldrig öppna bilder genom photoshop om du använder LR som databas. Du högerklickar på bilder och väljer EDIT IN och sedan photoshop.

/Stefan R. Nilsson

Det är precis så jag gör. Och ja, jag ser kopian bredvid originalet. Men jag ser inte den omgjorda bilden. Den har jag ju lagt i en mapp på datorn.

Varför jag använder PS. Tjaa, jag är inkörd på det. Har provat LR redigeringsfunktioner och medger att det känns bra, men jag är inte riktigt där ännu.

/K

Då har du manuellt valt att spara den någonstans. Väljer du vara spara så ser du den.
Det sättet du jobbar på är omständigt och skapar flera kopior och utrymme på hårdisken.
Hade du valt att redigera allt i LR så hade det inte skapats fler kopior eller tagit mer plats på hårddisken.

/Stefan R. Nilsson

För att klargöra. Du ser en kopia i LR när du ska redigera bilden, men inga ändringar är gjorda på den.
Du har sparat som i PS i en annan mapp istället för att välja spara på befintlig fil som LR skapat åt dig. Du har alltså nu 3 filer av samma bild.
Väljer du rätt väg så har du 2 filer.
Väljer enbart LR så behöver du bara 1 fil.

/Stefan R. Nilsson

Då har du manuellt valt att spara den någonstans. Väljer du vara spara så ser du den.
Det sättet du jobbar på är omständigt och skapar flera kopior och utrymme på hårdisken.
Hade du valt att redigera allt i LR så hade det inte skapats fler kopior eller tagit mer plats på hårddisken.

/Stefan R. Nilsson

Ja, jag tycker att det blir förskräckligt många kopior...ska prova att göra så som du föreslår. Tack för att du tog dig tid.

/Katarina

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar