Annons

Lightroom importera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nog ett annat arbetsflöde än normalt. Jag exporterar ut alla bilder som jag har redigerat i LR och anger bildtyp med en kod före filnumret vid exporten, sedan förvaras dessa i årsmappar precis som jag gjorde innan LR. Detta för att jag inte ska vara bunden till något program utan alla bilderna finns på en extern hårddisk och kan hittas och visas utan någon extra programvara.

Men jag har funderat på att exportera in bildern igen i LR och då sätta nyckelord, titel etc, har enbart gjort det som test. Använder nog enbart 10% av de bilder jag tar, så jag vill inte ha för mycket jobb i inkommande mappar. De importerade bildererna och de exporterade ligger skilda på separata hårddiskar. På de importerade har jag ingen extra back-up men för de exporterade har jag tre separerade lagringar.

Någon som föresten vet om man kan markera en mapp i LR av importmapparna att denn är under behandling eller liknade, så man kan se vilka mappar som är klara och vilka som man ska redigera? Jag har det inställt så det är en mapp per dag i importen

Du kan ange färgkoder på dom som är under redigering. Eller så skapar du en kollektion som du arbetar med och efterhand de blir färdiga så raderat du dom från kollektionen.

/Stefan R. Nilsson

Du kan ange färgkoder på dom som är under redigering. Eller så skapar du en kollektion som du arbetar med och efterhand de blir färdiga så raderat du dom från kollektionen.

/Stefan R. Nilsson
Enklast vore att färgkoda själva mappen, inte bilderna, så man ser vilka mappar om är under arbete går det?

Hm, vad menas med kollektion? Ligger bilderna kvar i sina ursprungsmappar?

Ja, bilderna ligger kvar i sin struktur. Kollektionerna är virtuella kataloger där du kan placera dom.
Man kan göra en smart kollektion som automatiskt har alla färgkoder. När färgkoden tas bort så försvinner den från kollektionen automatiskt.

/Stefan R. Nilsson

Ja, bilderna ligger kvar i sin struktur. Kollektionerna är virtuella kataloger där du kan placera dom.
Man kan göra en smart kollektion som automatiskt har alla färgkoder. När färgkoden tas bort så försvinner den från kollektionen automatiskt.

/Stefan R. Nilsson
Tack, ska ta och titta på det

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar