ANNONS
Annons

Problem med import till LrC.

Produkter
(logga in för att koppla)
Grejen med Lightroom är väl ändå att man inte behöver kopiera filerna. Det är väl lägg till man ska använda så de blir sökbara inifrån LR. Annars tar ju allt dubbelt så stor plats (minst). Är jag ute och cyklar kan det bero på att jag inte använder Lightroom. Alla redigeringar sparas ju inte heller som egna fullstora filer (om man inte exporterar dem och/eller sparar dem i andra filformat) utan som ett "recept" (som tar mindre plats) på hur filen ska se ut i olika versioner. Jag har inte koll på alla varianter man kan göra i LR men så skulle i alla fall jag använda programmet om jag orkade. Är jag offside kan ni vara snälla och förklara istället för att skälla.
Nej - det beror på...

Som jag ser det finns det ingen anledning att först kopiera bilderna från kameran till din egen mappstruktur för att sedan lägga till dom i LrC (den molnbaserade varianten LR har jag ingen koll på).

För egen del (som givetvis inte passar alla) gör jag så här:

Starta LrC och sätt in minneskortet från kameran i kortläsaren. LrC startar då automatiskt importdialogen.

Ifall vi antar att alla bilder hör ihop så anger jag vilka nyckelord (plats;motiv...) som kan sättas redan vid importen.

I mitt fall är det alternativet Kopiera som gäller och filerna från minneskortet kopieras till disk i en mappstruktur baserad på datum.

För säkerhets skull anger jag att alla filer även ska importeras till en "backupmapp" så dom finns på ett ställe till.

Anger också att alla bildrer ska läggas till i en samling som heter Import ÅÅMMDD så är dagens importerade bilder oavsett vilket datum de togs samlade på ett ställe.

Nu är det dags att trycka på Importera 😃

Nu är (förhoppningsvis...) alla bilder kopierade från minneskort till två kataloger på disk, tillagda i samlingen Import ÅÅMMDD och finns även i den automatika katalogsamlingen senaste import

Nu ärdetdags att för varje bild sätta ytterligare nyckelord och skapa de nya samlingar (eller lägga till i befintliga projekt) som ev behövs för att strukturera arbetet

Min poäng med denna långa drapa är att LrC har en hel verktygslåda full (många fler verktyg än vad jag nämner ovan) för att få strukrurpå dina bilder som är helt oberoende av i vilka mappar du har dina orginalfiler. I princip (även om det kanske inte är helt lyckat...) kan du lägga rubbet i en och samma mapp och ändå ha 100,00% kontroll på vilka bilder du har.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.