Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom för Ipad på gång

Produkter
(logga in för att koppla)
Det har väl inte sagts något om prissättning, så låtom oss hoppas (fast jag vet inte riktigt vad jag skulle ha det till). Som jag förstår det handlar det om att man kan redigera lågupplösta bilder, men det räcker ju inte alltid - för att kunna publicera bilden krävs fortfarande datorn.

Som jag fattat det så "hyr" man appen för 99 dollar, ca 650 spänn, per år. Sedan kan man redigera bilderna i paddan, sätta metadata och vad man vill. Dessa förs sedan över till den ordinarie databasen i datorn.
Tjaa...kanske kan vara något för den som vill redigera och sortera mobilt. För egen del så är jag lite nyfiken på hur denna mobila version ska interagera med Revel. Så lite spännande är det faktiskt.

Nya behov skapas.......

Det har väl inte sagts något om prissättning, så låtom oss hoppas (fast jag vet inte riktigt vad jag skulle ha det till). Som jag förstår det handlar det om att man kan redigera lågupplösta bilder, men det räcker ju inte alltid - för att kunna publicera bilden krävs fortfarande datorn.

Jag tvivlar på att de skulle släppa en produkt för lågupplösta bilder. Sånna finns redan. Tanken är väl att man ska jobba med raw filer.
Jag kan idag framkalla raw filer i 20mp+ upplösning från min Fujifilm x100s i min Galaxy Note 2 och exportera de som jpeg, png eller tiff. Adobe måste kunna matcha detta. Den app jag använder heter Photo Mate R2 och kostade 80 spänn.

Här är en bild jag nyligen "framkallad" i mobilen.
https://plus.google.com/109343510559382460714/posts/VjbY2Wqs8Qt

Du får gärna tvivla, men det är så den är tänkt att fungera. Man jobbar med lågupplösta bilder och sedan appliceras ändringarna på de högupplösta i datorn.

Finns förklarat i informationen från Adobe.

Du får gärna tvivla, men det är så den är tänkt att fungera. Man jobbar med lågupplösta bilder och sedan appliceras ändringarna på de högupplösta i datorn.

När jag plåtar åt webben torde det funka kalas. Tanka, välja, behandla och maila direkt till redaktionen från plattan i Lightroom. Bilderna ska ju ändå inte vara mer än 20 centimeter och 72 pixlar/tum. Och sedan kan jag applicera ändringarna senare på de större filerna. Eller..?

Uppfattat :D

Jag förstod inte att så mycket information hade kommit ut.

Personligen kan jag tycka att det bör kunna bli knepigt att få rätt på färgerna för de som annars kräver kalibrerade monitorer.

Men, dessa användare kanske inte är målgruppen.

Jag skulle tro att det snarast är tänkt för att snabbt kunna göra ett urval av bilder när man är på språng, samt enklare redigeringar som inte kräver färgnoggranhet.

Gissar att det blir som med Spyders app; fungerar bara med deras egen bildvisare. IOS har i sig inte något stöd för färgprofiler, så det går än så länge inte att lösa som i datorer.

Nej, men man kan kanske tänka sig att LR kan använda profilen. Adobe är ju inte helt borttappade när det gäller färghantering....

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto