Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för förfalskad CS4 på Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför skulle jag vilja använda billiga skit program när man kan kan köra dom bästa? Och sätta mig på en distanskurs för att få köpa PS för 3000:- ? När det kostar mig en knapptryckning och 10min väntan ?
Tycker deras ockerpriser rättfärdigar piratkopiering alla dagar i veckan. Men du är väll en sådan som inte ens kunde med att kopiera ett VHS band.

Det är rätt svårt att rättfärdiga piratkopiering i de flesta fallen även om det såklart går.

Vad som däremot är helt omöjligt är att rättfärdiga är att Adobe stjäl 10 000 kr för varje ex sitt program.

Vad gäller stöld av kamera vs piratkopiering, så är kameran en fysisk produkt som först utvecklats av ett företag, sedan byggts på fabriker av avlönad personal av svindyra material som magnesium för att sedan skeppas ut över världen till återförsäljare som säljer kamerorna. Alla ska överleva och tjäna pengar.

Programmet ska bara utvecklas och sedan distribueras över internet, ändå kostar programmet 70-80% av vad kameran kostar. Förstår ni inte hur Adobe skrattar åt er, och ändå försvarar ni att man köper deras produkter?

Det är rätt svårt att rättfärdiga piratkopiering i de flesta fallen även om det såklart går.

Vad som däremot är helt omöjligt är att rättfärdiga är att Adobe stjäl 10 000 kr för varje ex sitt program.

Vad gäller stöld av kamera vs piratkopiering, så är kameran en fysisk produkt som först utvecklats av ett företag, sedan byggts på fabriker av avlönad personal av svindyra material som magnesium för att sedan skeppas ut över världen till återförsäljare som säljer kamerorna. Alla ska överleva och tjäna pengar.

Programmet ska bara utvecklas och sedan distribueras över internet, ändå kostar programmet 70-80% av vad kameran kostar. Förstår ni inte hur Adobe skrattar åt er, och ändå försvarar ni att man köper deras produkter?

Haha, bara utvecklas. ;) Det är inte notepad vi snackar om här, det kostar en hel del att skriva avancerad mjukvara som ps. Varför inte använda gimp istället om du nu tycker det är för dyrt?

Haha, bara utvecklas. ;) Det är inte notepad vi snackar om här, det kostar en hel del att skriva avancerad mjukvara som ps. Varför inte använda gimp istället om du nu tycker det är för dyrt?
Tror du att det är MINDRE avancerat att utveckla en kamera i D300-klassen? Framför allt måste kameran vara färdig när den släpps med undantag för firmwareuppgraderingar, annars flyr kunderna fort, medan mjukvaruutvecklaren kan släppa ut uppgraderingar i all oändlighet.

Varför skulle jag använda Gimp istället för PS, Det spelar väl ingen roll för Adobe om jag inte köper PS för att jag laddat ner det eller för att jag använder något annat?

och så kan man:
- planka på SL, dom drabbas ju inte eftersom jag skulle cyklat annars
- smita in på simhallen utan att betala istället för att ta ett bad hemma
- smita in på muséum utan att betala, eftersom jag ändå inte skulle gått om det kostat mig något
- planka på biografen, dom förlorar ju inget eftersom jag annars skulle sett på TV hemma
Ja, alla event och annat som kostar pengar förlorar ju inget om jag plankar, eftersom jag ändå inte skulle gått om det kostat mig pengar (hockey, fotboll, konserter, tivoli, nöjesparker, tv-licens mm mm)

Visst, Adobe förlorar ingenting om alla skulle tanka hem utan att betala, men dom skulle inte tjäna några pengar heller, och kunna betala tex löner till utvecklare, så då blir det i slutändan bara program kvar som Gimp.

Tror du att det är MINDRE avancerat att utveckla en kamera i D300-klassen? Framför allt måste kameran vara färdig när den släpps med undantag för firmwareuppgraderingar, annars flyr kunderna fort, medan mjukvaruutvecklaren kan släppa ut uppgraderingar i all oändlighet.

Varför skulle jag använda Gimp istället för PS, Det spelar väl ingen roll för Adobe om jag inte köper PS för att jag laddat ner det eller för att jag använder något annat?

Jag har inte sagt att det är mindre avancerat på något sätt, det enda jag reagerade på var at du verkade tro att det är en enkel sak att utveckla ett program som PS. Adobe har säkert sina marginaler precis som Nikon har sina så båda tjänar naturligtvis pengar på det här.
Jag har inga moraliska aspekter på att du laddar ner PS, jag anser inte heller att Adobe förlorar några pengar på det. Det som jag däremot har svårt för är när företag använder sig av piratkopierade program eller för folk som försöker sälja dessa. Precis som trådskaparen råkade ut för.
Gimp var mer en rekomendation eftersom jag fick uppfattningen att du tyckte Adobe var skurkar.;)

Om man frågar adobe så vill de givetvis att man använder deras produkter, bäst är att man betalar fullt pris. I andra ändan av skalan så är näst sämst att man kör en piratkopia, men allra allra sämst är att man kör något annat.

För en amatör finns väl knappast något behov egentligen av det svindyra CS4. Elements räcker långt, och det är inte dyrt, så det tycker jag gott man kan betala för. Det är billigare än en kväll på krogen. Om någon sedan utöver sitt hederligt inköpta Elements laddar ner CS4 för att använda det någon gång så tycker jag inte det är hela världen. Adobe kan vara nöjda ändå, de har ju fått betalt för amatörprogrammet Elements.

Proffs ska betala full kostnad, de tjänar ju pengar på att använda verktyg som andra har haft kostnader för att utveckla.

Lightroom tycker jag är på gränsen för att vara prisvärt för en amatör. Men, å andra sidan, ett mörkrum med utrustning, för att jämföra med analogtiden, kostade mer, och det skulle väl få drömma om att stjäla ihop.

Jag anser inte att man stjäl när det gäller mjukvaror. Därimot skulle jag aldrig kunna ta " eller stjäla" som ni uttrycker er en kamera, bil eller någons plånbok. Men en film som är upplagd på nätet , bilder som ligger på nätet osv tycker jag inte direkt det är fel att hämta hem dock skulle jag inte säga att tex jag tog det här kortet eller så. Tycker ni själva att det är rimliga pengar för Photoshop eller 3dstudio max ? för en privatperson altså ? Eller ta ett CAD program ? Vem fan KAN och VILL betala tiotusentals kronor för en skiva med ett program ? Lika så cd-skivor med musik. Åt helvete för dyrt! Inte rimligt med nästan 200kr för en cd-skiva med musik på.

"Anser inte" ???

Du stjäl, om du inte betalar.Det handlar inte om åsikt utan om faktum.Att du möjligen inte gillar ett sånt påpekande får väl antas.
En av mina första CD-skivor kostade 150 kr, har prislappen kvar på asken.Köpt 1985-86 så det motsvarar väl nåt runt 400-500 kr nu...alltså är dagens pris *väldigt* mkt lägre, även billigare än vad LP:s kostade under sin storhetstid.

Det är ganska många åtråvärda(!) produkter ute på marknaden som iaf jag tycker är "för dyra"...för mej och min plånbok.
Dom grejorna köper jag inte.
Ett "för högt" pris är i alla fall inget som helst skäl att det skulle vara ok att skaffa en vara utan att slanta.

Du har en mkt suspekt inställning, vänligt & enkelt uttryckt.

Senast ändrad:
Jösses!

Att betala eller inte...

Jag jobbar på ett bolag som bygger system dvs mjukvara. Det kostar att ta fram, utveckla och bibehålla program i fungerande skick. Folk köper nyare datorer, explorer kommer i nya versioner, nya operativsystem, virusskydd, brandväggar och all möjlig typ av saker som stör/genererar fel på det inköpta programmet.

Det som nämns här i tråden är inget konstigt eller bara sagt från unga personer. Högt uppsatta personer bland våra kunder har blivit arga då vi tagit, som han sa, 10000kr för 1h jobb. Då fick han motfrågan, varför tar ni 1500kr för något som kostar er 5kr att tillverka? Poletten trillade ner.

Oavsett om det är ett program el fysisk vara så är det utveckling som ligger bakom. Inget företag jobbar med välgörenhet. Det krävs vinster för att företaget ska fortsätta leverera... annars blir det tex inget program, tandborste, segelbåt el vilken annan produkt som helst.

Skulle vi lägga ut vår utveckalde mjukvara gratis så skulle den funka i ett par år. Sen skulle den självdö och man får leta efter något annat att snylta på.

På er låter det som att fysiska produkter inte har utvecklats, tror ni det kostar mindre att utveckla mjukvaran till en kamera inklusive firmware och menysystem, program på CD-skivan och så vidare. Och då har vi inte ens pratat om att utveckla slutarsystem, AF-system, VR, snabbare bildprocessorer och sedan sätta alltihop det här i ett hus av magnesium och sedan sälja det för några få tusen mer än PS som BARA, ja BARA är mjukvara som inte ens behöver transporteras fysisk. Tänk också på att varje kamera har satts ihop av människor och industrirobotar som kostar. Allt det här förutom just mjukvaruutvecklingen slipper Adobe. Ändå tar de nästan lika mycket betalt.

Sen har vi också den klassiska frågan "vad är för dyrt" (eller när får någon för mycket lön/bonus) alltså vad är för mycket, vad är lagom pris?

Jag brukar hävda att när många aktörer på en marknad är beredda att betala ett visst pris för en vara/tjänst, så är det antagligen ett rätt pris.

Sen har människor i alla tider försökt komma över en vara utan att betala, på olika sätt. Nya tider ger nya möjligheter.

/Stefan H

Allt det här förutom just mjukvaruutvecklingen slipper Adobe. Ändå tar de nästan lika mycket betalt.
Om det du skriver stämmer finns det en gigantisk marknad för andra aktörer att sälja produkter som motsvarar, eller är bättre än, CS4 till ett mycket lägre pris. Mjukvaruutveckling kanske inte är så enkelt som en del tror ...

Om det du skriver stämmer finns det en gigantisk marknad för andra aktörer att sälja produkter som motsvarar, eller är bättre än, CS4 till ett mycket lägre pris. Mjukvaruutveckling kanske inte är så enkelt som en del tror ...
Ja Gimp till exempel, som är gratis. Så nog går det om man vill, men varför skulle man vilja när folk först köper grejerna till överpris och sen försvarar de som tar ut överpriserna?

Nej, men det ger lite perspektiv

Ptja, det ena programmet är utvecklat av ett stort företag som måste betala anställda och gå med vinst medan det andra har skapats av en ganska blandad grupp människor som på sin fritid tycker det är roligt att skriva program utan att nödvändigtvis få något påtagligt tillbaks.

I det ena fallet - om man hårddrar det - är själva grundiden att alla utgifter skall vägas upp av (gärna större) inkomster, i det andra att all mjukvara i skall vara fri att använda för den som så önskar.

Det är inte helt lätt att på något rationellt sätt jämföra dem med varandra, tycker jag. Framför allt är det lite underligt att hålla fram det ena som ett exempel på att det andra borde kosta mindre att producera.

Det jag menar, om det skulle finnas några tveksamheter om det, är att om några människor kan göra ett program på sin fritid är det ocker om ett företag tar 10 000 kr för ett liknande program i lite snyggare förpackning. Jag menar inte att mjukvara ska vara gratis, det är klart att Adobe inte ska gå med förlust, men det är ju ren stöld att ta 10 000 för PS när Nikon kan sälja en D300 för 14 000 kr och Gimp är helt gratis. Förstår ni sambandet, inte mellan tillgång och efterfrågan, utan mellan tillverkning/utvecklingsskostnad och pris?

Tillgång och efterfrågan är ju satt ur spel eftersom tillgången är obegränsad...

Frågan är väl om ps har rätt pris? Jämför med Windows 7 som är en betydligt mer avancerad mjukvara men ändå kostar en bråkdel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar