Ok, alldeles nyss skrev du "Har använt Lightroom 2 ggr." vilket liksom gav uppfattningen att du inte kört det så mycket
På vilket sätt? LR har aldrig lagt sig i var jag lägger mina bilder ... De flesta jag känner har egna filstrukturer i LR och har heller aldrig haft några problem med det.
Du kan välja att spara redigeringarna i databasen eller (precis som i ACR) sparade i separata XMP- filer tillsammans med bilderna. Det är bara att klicka i eller ur en kryssruta ...
Som sagt, är du nöjd med det, så finns det ingen anledning att byta.
Det känns som du grälar på LR utifrån "brister" som mest beror på att du inte riktigt verkat ha tagit reda på hur programmet faktiskt fungerar
Tråkigt att höra och i den delen håller jag helt med dig. Företag (och många organisationer) begär först in onödigt mycket uppgifter från sina kunder, är ofta alldeles för slarviga med säkerheten kring hur de uppgifterna lagras och är sedan rätt ointresserade av alla de problem deras slarv kan leda till för kunderna. Det gör ju att man är tveksam att lämna ut mer än ett absolut minimum av information till dem ...