ANNONS
Annons

Lightroom CC - hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Prova att hålla in space sen vänster musknapp när du är inne i något verktyg då brukar gå att zooma eller Z.

Ja med space nere fick jag fram "handen" vilket löser en hel del...

Förutom de zoomalternativ som finns i menyn uppe till vänster, så går det ju att zooma med Command och ' samt - , kommer man ganska långt med.

Command och ' samt - (Ctrl+'/- på windows) var det jag inte riktigt tycker räcker många gånger. Men när Space fungerar för att flytta runt inne i ett verktyg så blir det lite bättre.

Multimediabook om Lightroom

Peter Krogh har skrivit en mycket bra guide till Lightroom som finns att köpa på

<http://thedambook.com/organizing-your-photos-with-lightroom-5/>

Det man får för 35 dollar är en Multimedia PDF som främst handlar om hur man skall organisera sin Lightroom-katalog för att få en stabil grund att stå på under många år. Jag lärde mig ett både enkelt och kraftfullt upplägg genom att läsa den här boken. Alla video-snuttar som ingick var lite tradiga att titta på (och tidsödande) men det var väl värt besväret.

Peter Krogh är expert på Digital Asset Management och författaren till en klassiker inom detta ämne, "The DAM Book".

"Ser att just nu kan man få både LR CC och PS för 90 :/ månad, en dryg tusenlapp per år. Funkar det att ladda ner från nätet, jag har 110 000 bilder just nu i LR och insticksprogram som Efex. Jag menar, såklart funkar det att ladda ner, men krånglar det aldrig med kataloger, bilder och insticksprogram när jag har över 100 000 bilder?"

Jag har kört LR sedan den första beta-versionen. Om du skall har LR/PS CC rekommenderar jag att du tänker efter om du verkligen behöver PS. Det finns en bra arbetsflöde relaterad manual: Lightroom CC and Photoshop CC for photographers - rekommenderas! Har kört PS och liknande program sedan slutet på 80-talet, men manualen är ändå bra för mig: Vad gör jag bäst i LR och dito i PS + hur man kommunicerar datat mellan programmen. Vad man än säger om PS - okomplicerat är det inte.
Programmen blir intallerade på dina datorer. Bilderna lagrar jag dubbelt på separata hårddiskar. Jag vill inte lagra bilder i molnet av flera skäl.

LR standalone ver 6

Eftersom jag behöver någon form av bildbehandling ibland så köpte jag LR standalone i hopp om att den inte skulle vara så djä.... online!

Det är kört från början.
Efter några ominstalleringar så frågade iallfall inte programet om lov från servern i molnet vid varje musklick och gick faktiskt att använda. Men tjatet om att jag bara hade 30.. 29 dagar kvar på testversionen av onlineskit som jag inte var intresserad av och inte gick att välja bort gjorde att jag upphörde med användandet i 30 dagar :) Då vart programet mera som jag ville ha det.

Jag löste det jag ville ha gjort men eftersom jag var rätt irriterad över allt strul under installationen så var den nyfikenhet man kan ha på en ny sak som bortblåst. Startade upp programet igen för en månad sedan. Kommer inte ihåg när jag köpte det men i början på året kanske. Måste säga att jag inte kom ihåg något av jag lärde mig 35 dagar efter inköpet. Programet är kanske bra men det blir väll att köpa en ver5 beg för detta är inte en "stand alone". Allternativt hitta något enklare.

Min grundläggande inställning är att om det inte vart bra från början så gör om. Efterarbetning i datorn skall minimeras till ett absolut minimum. De 24 timmar man har per dygn innefattar för mycket tid framför datorn redan.

Vill man ha CC så blir man inte irriterad på online vilket är bra!

Nackdelen med LR är det är så hungrig på att lägga in allt som den hittar i sitt bibliotek. Så nyfiken på allt som finns på disken. Man måste jobba extra med att bara ha de bilderna tillgängliga som man vill att den skall jobba med. Släpper man programet löst av misstag så är den hungrigare än google och man får mycket att radera.

/Jan

Inga program du köper av Adobe är online.
De ligger på din hårddisk efter nedladdning och körs därifrån.
Och att registrera din licens hos Adobe har du varit tvungen att göra sedan minst LR3.

Program körs från hårddisk

Det är riktigt att programet körs från hårddisken och i det läget så är det inte "online" (kanske rent tekniskt)
Men jag slogs med helvetet och utan uppkoppling kunde man inte klicka på menyrad och få en reagering från programmet. Nu efter 30 dagar kan man köra det utan internetkoppling. Sedan måste man vara inloggad på kontot.... och allt sådant irriterar mig när jag har köpt "stand alone" levererat på DVD till extra kostnad. Men vi kan släppa ämnet. Jag lär inte använda de 1400 pengarna utan får hitta något annat.

/Jan

Inga program du köper av Adobe är online.
De ligger på din hårddisk efter nedladdning och körs därifrån.
Och att registrera din licens hos Adobe har du varit tvungen att göra sedan minst LR3.
Precis så är det!

Jag vill inte lagra bilder i molnet av flera skäl.
Och dina bilder ligger inte i molnet.

Du kan däremot, om du vill, synka utvalda bilder eller kollektioner till molnet.
Främst till för att komma åt dina foton överallt, på alla dina enheter.
Läsplatta, mobil och LR på datorn synkar dessa bilder mellan varandra.
Om du lägger till en bild och synkar från LR på datorn till molnet lagras det då en DNG på max 1 Mb i molnet.
Om från mobil eller platta till molnet blir det den ursprungliga storlek på bilden som lagras.
Obegränsat utrymme har du i molnet och som du kommer åt här https://lightroom.adobe.com och genom att logga på med ditt Adobe Id.
Väldigt behändigt sätt att automatiskt spara dina mobilfoton till molnet men även hitta dem i en mapp i Lightroom efter synkning.

Thommy

Before and after

Hej,
Det har alltid varit en gåta för mig hur får jag bilden - före och efter view att avlösa varandra (inte delad skärm med Y) med kortkommando på ett svenskt tangentbord?!

Finns det snälla människor här som kan hjälpa mig med det?

I LR5 räcker det med att registrera programet.

Men när man gick från LR5 till LR6 så är man tvungen att ha ett konto och vara inloggad på kontot för att kunna använda LR

Och detta är säkert bra om man gillar att flytta foton till en platta... men produkten såldes som "stand alone"

/Jan

Men när man gick från LR5 till LR6 så är man tvungen att ha ett konto och vara inloggad på kontot för att kunna använda LR

Och detta är säkert bra om man gillar att flytta foton till en platta... men produkten såldes som "stand alone"

/Jan
Jag har LR CC. Jag behöver inte vara uppkopplad för att använda LR eller PS.

inte var dag

Nej det finns ju en normal möjlighet att vara utanför uppkoppling i 60 dagar? med CC sedan stänger den.

Så ditt påstående är både sant och falskt.

/Jan

Men du måste vara inloggad...

Nej det finns ju en normal möjlighet att vara utanför uppkoppling i 60 dagar? med CC sedan stänger den.

Så ditt påstående är både sant och falskt.

/Jan

Men du måste vara inloggad...
Menar du att det är orimligt av Adobe att "tvinga" dig att logga in en gång per 60 dagar för CC? Aldrig testat det dock då man ständigt ändå är uppkopplad.
Det är ju för att kontrollera att du är prenumerant. Annars kan man ju ha den olagligt.
LR6 behöver ingen uppkoppling alls. Såvida du inte installerat trial, för även om man valt LR6 så får man ändå testa CC i 30 dagar, sen går den över till 6an.

CC eller inte

Jag har inga bekymmer att betala för program.

Läste om LR och tyckte att de skulle kunna vara OK
Dock så vill jag inte ha något "moln" mera av princip men är inte intresserad.

Då långt nere i valen av programversioner fanns det en "stand alone" som levererades på DVD till extra kostnad.

Fint, så lite "online" som möjligt tänkte jag. Att man skall rega det förstår jag och det är inga problem.
Men jag vill inte ha konto på Teknikmagasinet eller HM och inte heller på Adobe.

Men det går inte med LR6. Viste jag det skulle jag ha köpt LR5 istället. Men jag förstod inte skillnaden då.

Så din otrevliga ton att jag inte vill betala kan du.........

/Jan

Så din otrevliga ton att jag inte vill betala kan du.........

/Jan

Jag har aldrig påstått att du inte vill göra rätt för dig . Läser du ordentligt så står det att adobe tvingar en att logga ibland för att kontrollera att man har en legit version. Utan kontrollen kan man alltså äga den utan att betala för sig.
Jag skrev inget om det du påstår.
Så har adobe länge gjort med Photoshop. När man crackade den så efter cracket så stängde man ner all uppkoppling för programmet så den inte skulle verifiera äktheten i licensen.

Nackdelen med LR är det är så hungrig på att lägga in allt som den hittar i sitt bibliotek. Så nyfiken på allt som finns på disken. Man måste jobba extra med att bara ha de bilderna tillgängliga som man vill att den skall jobba med. Släpper man programet löst av misstag så är den hungrigare än google och man får mycket att radera.

/Jan

Vet inte om jag kan hålla med. Lightroom kräver ju att du explicit importerar bilderna. Visst, om kan klantar sig kanske man kan råka importera bilder som man inte vill ha med men när man väl vet hur programmet jobbar så bör det inte vara några proble.

Vet inte om du läste den "andra Lightroom tråden" men där var det några som kritiserade LR för att man just var tvungen att importera bilder. De ville att alla bilder skulle hanteras utan import. Inte lätt för programmakarna att göra alla glada! :)

/Jan
Njae
Om jag kommer ihåg rätt så krävde redan LR3 din emailadress som man loggar in med hos Adobe. Och det sker när du registrerar programmet.
Kanske det bara gällde studentprogrammen som man fick för en tredjedel av fullpriset, alltså ca 1000 kr.

Dock så vill jag inte ha något "moln" mera av princip men är inte intresserad.

Då långt nere i valen av programversioner fanns det en "stand alone" som levererades på DVD till extra kostnad.
Och det första DVDn gör är att.... hämta senaste uppdaterade versionen från nätet... TaDa!

Sen vet jag inte vad det är för moln du hakar upp dig på.
Redan Win7 skickar grejer i bakgrunden till Microsoft.... Win10 skall vara mer som Mac arnas OS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar