Annons

Lightroom CC - hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har just köpt en Sony A7RII. Eftersom jag har ett LR 5.7 måste jag uppgradera till 6 eller CC och är inne på et senare.. Tacksam om någon kan svara på mina funderingar

Ser att just nu kan man få både LR CC och PS för 90 :/ månad, en dryg tusenlapp per år. Funkar det att ladda ner från nätet, jag har 110 000 bilder just nu i LR och insticksprogram som Efex. Jag menar, såklart funkar det att ladda ner, men krånglar det aldrig med kataloger, bilder och insticksprogram när jag har över 100 000 bilder?

Andra frågan, har egentligen inte förstått, laddar jag ner programmet till datorn och så uppdateras det hela tiden, eller ligger programmet i lämpligt moln och jag jobbar så att säga på distans? I senare fallet skulle det inte funka utan uppkoppling överallt där man vill jobba.

Sista funderingen, kan jag ha det till samma kostnad på två datorer, min fasta (som är en pc) och min laptop (som är en Mac)?
 
Jag du laddar ner programmen & kör dom på din dator.
Jag du ska kunna köra på 2st datorer plus ev mobil enhet.
 
Ladda ner LR ej CC?

Hej!
Lånar tråden...

Kan man inte köpa LR utan CC från Adobes hemsida? Ser att det finns att köpa från t.ex. Cyberphoto men då antar jag att det är en DVD som skickas. Min laptop har ingen DVD-läsare så skulle föredra att ladda nere en icke-CC version.

Några tips?
 
Har just köpt en Sony A7RII. Eftersom jag har ett LR 5.7 måste jag uppgradera till 6 eller CC och är inne på et senare.. Tacksam om någon kan svara på mina funderingar

Ser att just nu kan man få både LR CC och PS för 90 :/ månad, en dryg tusenlapp per år. Funkar det att ladda ner från nätet, jag har 110 000 bilder just nu i LR och insticksprogram som Efex. Jag menar, såklart funkar det att ladda ner, men krånglar det aldrig med kataloger, bilder och insticksprogram när jag har över 100 000 bilder?

Andra frågan, har egentligen inte förstått, laddar jag ner programmet till datorn och så uppdateras det hela tiden, eller ligger programmet i lämpligt moln och jag jobbar så att säga på distans? I senare fallet skulle det inte funka utan uppkoppling överallt där man vill jobba.

Sista funderingen, kan jag ha det till samma kostnad på två datorer, min fasta (som är en pc) och min laptop (som är en Mac)?

Jag uppdaterade från nätet till LR CC i våras och vi har cirka 80000 bilder. Allt fungerade utan några som helst problem. Några insticksprogram använder jag dock inte.
Antalet datorer du kan använda på är inte begränsat, men programmet kan bara vara inloggat på två av dina datorer samtidigt. Vi hat två stationära datorer med LR CC och när vi skall ut och resa loggar vi ut på en av dem och loggar in programmet på den bärbara vi ska ha med oss. Enkelt och smidigt och helt enligt vad Adobe föreskriver.
 
Hej!
Lånar tråden...

Kan man inte köpa LR utan CC från Adobes hemsida? Ser att det finns att köpa från t.ex. Cyberphoto men då antar jag att det är en DVD som skickas. Min laptop har ingen DVD-läsare så skulle föredra att ladda nere en icke-CC version.

Några tips?

Nere till vänster hittar du 'produkter' då kommer du till en ny ruta där du kan bläddra fram LR och köpa nedladdning.
 

Bilagor

  • lr1.JPG
    lr1.JPG
    13.7 KB · Visningar: 1,577
  • lr2.JPG
    lr2.JPG
    26.9 KB · Visningar: 1,585
LR användarovänligt?

Har laddat ner testversionen av LR och måste säga att den är extremt svår att manövrera.
Och då skall ni veta att jag är hyfsat van vid datorer och prgvara av de mest skilda sorter.
Har ännu inte efter några dagars användning lyckats hitta "fullskärms mode" !!

Är det fler än jag som tycker likadant?
Jag förstår däremot att programmet är avancerat , och behärskar man det så är man Kung.

Med vänlig hälsning Kent
 
Kortkommando F


Har laddat ner testversionen av LR och måste säga att den är extremt svår att manövrera.
Och då skall ni veta att jag är hyfsat van vid datorer och prgvara av de mest skilda sorter.
Har ännu inte efter några dagars användning lyckats hitta "fullskärms mode" !!

Är det fler än jag som tycker likadant?
Jag förstår däremot att programmet är avancerat , och behärskar man det så är man Kung.

Med vänlig hälsning Kent
 
Har laddat ner testversionen av LR och måste säga att den är extremt svår att manövrera.
Och då skall ni veta att jag är hyfsat van vid datorer och prgvara av de mest skilda sorter.
Har ännu inte efter några dagars användning lyckats hitta "fullskärms mode" !!

Är det fler än jag som tycker likadant?
Jag förstår däremot att programmet är avancerat , och behärskar man det så är man Kung.

Med vänlig hälsning Kent

Lustigt, jag tror att jag ställde exakt samma fråga här på forumet när jag började med Lighroom (2007 tror jag). Jag kom från AcdSee och var van att kolla på bilderna i fullskärm.

Den första dagarna med Lightroom upplevde jag som lite frustrerande men idag tycker jag det är ett av de mest logiska och bästa programvaror jag använt - och då är jag verkligen ingen fan av Adobes program. Visst finns det en del att gnälla över i Lightroom men totalt sett tycker jag det är fantastiskt lyckad produkt.

Så min rekommendation är att kämpa på, ta en bit i taget och framförallt, försök ta del av de videotips som finns ute på nätet. Det hjälpte mig mycket den första tiden.
 
Lustigt, jag tror att jag ställde exakt samma fråga här på forumet när jag började med Lighroom (2007 tror jag). Jag kom från AcdSee och var van att kolla på bilderna i fullskärm.

Den första dagarna med Lightroom upplevde jag som lite frustrerande men idag tycker jag det är ett av de mest logiska och bästa programvaror jag använt - och då är jag verkligen ingen fan av Adobes program. Visst finns det en del att gnälla över i Lightroom men totalt sett tycker jag det är fantastiskt lyckad produkt.

Så min rekommendation är att kämpa på, ta en bit i taget och framförallt, försök ta del av de videotips som finns ute på nätet. Det hjälpte mig mycket den första tiden.

Jo , man får väl kämpa på som sagt. Har ju tidigare överlistat ex antal prgvaror med ett "jävlar anamma" , men LR verkar riktigt jobbigt som jag ser det nu. Jag vill ju inte köpa det innan jag ser fördelarna. 18 dagar kvar på testversionen.....
 
Har laddat ner testversionen av LR och måste säga att den är extremt svår att manövrera.
Och då skall ni veta att jag är hyfsat van vid datorer och prgvara av de mest skilda sorter.
Har ännu inte efter några dagars användning lyckats hitta "fullskärms mode" !!

Är det fler än jag som tycker likadant?
Jag förstår däremot att programmet är avancerat , och behärskar man det så är man Kung.

Med vänlig hälsning Kent

Första gången jag använde Lightroom blev jag förbannad och stängde ner skiten. Det liknade inte något annat program jag tidigare använt, och den listan är rätt lång!

Ett par dagar senare tog jag och läste (eller om jag kollade på youtube?) och började långsamt förstå vad det handlar om. Databas, virtuella kopior, metadata, import/export...

Mitt råd är att du hittar någon guide, moderskeppet har en bl.a.
Se det som ett helt nytt sätt att arbeta, "glöm" hur du brukar arbeta med bilder/dokument.

Ge det en chans, trots att det verkat motigt. Ladda in lite test bilder och laborera innan du kör "skarpt" med alla dina bilder.

PS.
Min uppfattning av Lightroom är att det utgår från att man använder tangentbordet till mycket. Vilket jag själv trivs med, då det går snabbare att trycka på F än att gå upp till menyn och bläddra sig fram.
Kortkommandon
 
Jo , man får väl kämpa på som sagt. Har ju tidigare överlistat ex antal prgvaror med ett "jävlar anamma" , men LR verkar riktigt jobbigt som jag ser det nu. Jag vill ju inte köpa det innan jag ser fördelarna. 18 dagar kvar på testversionen.....

Fördelarna är…
att Lightroom låter dig importera bilder, behandla bilder, organisera/söka samt slutligen göra saker med bilderna.

Lightroom (LR) arbetar med en importerad bild som mall. Allt du gör med bilden, tex beskärning påverkar inte originalbilden (filen på din hårddisk). Nej, LR sparar en instruktion för bilder "beskär si på bild X" i katalogen. Katalogen är en databas med filändelsen .lrcat där alla redigeringar sparas.
Säg att du tog kort på en blomma. Som du beskär. Bildfilen ligger orörd på hårddisken, det är endast i LR som du kan se beskärningen. Högerklickar du på bilden kan du välja att skapa en virtuell kopia - precis som det låter. En kopia som bara finns i LR's katalog, den tar alltså nästan ingen plats. Detta ger dig möjligheter att behandla/framkalla en bild på flera olika sätt, tex kan du göra ett album med svartvita bilder - utan att du för den sakens skull gjort om själva bildfilerna till svartvitt. (det hade ju inte gått att ångra!) Och att ha flera kopior av samma bildfil tar plats och inbjuder till en röra.

Har du väl behandlat/processat (inom LR används ofta termen framkallat) en bild enligt dina önskemål, så är det trivialt att applicera denna framkallning på andra bilder. Eller att spara denna framkallning som en förinställning. Kanske vill du att bilder vid import automatiskt ska framkallas på samma sätt? Det görs enkelt.

LR erbjuder många sätt att organisera bilder. Bilden på blomman som togs på Pelles student kan läggas till i en samling, tex "Pelles student" och i samlingen "blommor". Fortfarande bara en bildfil på hårddisken. Bilden gör du sökbar om du lägger till nyckelord, tex blomma, student.

Sist, man vill göra något med sina alster. Det enklaste är att man väljer bild(er) och exporterar dem. Då skapas nya filer baserade på originalbilden och de inställningar du gjort i programmet, tex beskärning.
Utöver vanlig filexport kan man publicera mot olika tjänster, skapa hemsidor, böcker och inte minst skriva ut.
Två bilder, på samma papper, med med olika dimensioner? Det ordnar LR.
 
Jag började med Lightroom för ungefär ett halvår sedan. Jag tycker nu att jag kommit in i det och klarar mig hyggligt bra. Virtuella kopior är min favoritfeature.

Dock finns det ju en del saker som stör lite, t ex tycker jag att zoom i bilder inte fungerar riktigt som jag vill. Jag har svårt att zooma in i tillräckligt små steg, det verkar också inte alltid fungera att zooma när man är inne i vissa verktyg. Sedan tänker jag att vissa redigeringsverktyg är lite för begränsade men de vill väl sälja Photoshop antar jag... Med reservation för att jag inte kör CC och kanske inte har absolut senaste versionen.
 
Jag började med Lightroom för ungefär ett halvår sedan. Jag tycker nu att jag kommit in i det och klarar mig hyggligt bra. Virtuella kopior är min favoritfeature.

Dock finns det ju en del saker som stör lite, t ex tycker jag att zoom i bilder inte fungerar riktigt som jag vill. Jag har svårt att zooma in i tillräckligt små steg, det verkar också inte alltid fungera att zooma när man är inne i vissa verktyg. Sedan tänker jag att vissa redigeringsverktyg är lite för begränsade men de vill väl sälja Photoshop antar jag... Med reservation för att jag inte kör CC och kanske inte har absolut senaste versionen.

Nej, det finns inte steglös zoom. Jag gissar att du inte får till zoom med mellanslag, prova med Z istället. Den fungerar även när du är inne och jobbar med tex justeringspenseln. Då blir ju markören en "hand" så att du kan dra runt bilden du jobbar med, utan att gå ur verktyget.
 
Nej, det finns inte steglös zoom. Jag gissar att du inte får till zoom med mellanslag, prova med Z istället. Den fungerar även när du är inne och jobbar med tex justeringspenseln. Då blir ju markören en "hand" så att du kan dra runt bilden du jobbar med, utan att gå ur verktyget.

Jag använder Z, det går ju att ställa in hur mycket den ska zoom men får den bara att zooma ett steg. Och jobbigt att flytta handen från tangentbord till musen för att flytta position i bilden. Alt+PgDn flyttar runt i inzoomad bild men även det är för stora justeringar (i mitt tycke). Zoom med Ctrl+Mus-hjulet eller konsekvent Ctrl+-/' hade varit fullt tillräckligt för mig.
 
Jag använder Z, det går ju att ställa in hur mycket den ska zoom men får den bara att zooma ett steg. Och jobbigt att flytta handen från tangentbord till musen för att flytta position i bilden. Alt+PgDn flyttar runt i inzoomad bild men även det är för stora justeringar (i mitt tycke). Zoom med Ctrl+Mus-hjulet eller konsekvent Ctrl+-/' hade varit fullt tillräckligt för mig.


Och om du lägger till Shift i zoom-kommandot? (Ctrl Shift +) hoppar den inte ett snäpp på zoomskalan då?
 
Jag började med Lightroom för ungefär ett halvår sedan. Jag tycker nu att jag kommit in i det och klarar mig hyggligt bra. Virtuella kopior är min favoritfeature.

Dock finns det ju en del saker som stör lite, t ex tycker jag att zoom i bilder inte fungerar riktigt som jag vill. Jag har svårt att zooma in i tillräckligt små steg, det verkar också inte alltid fungera att zooma när man är inne i vissa verktyg. Sedan tänker jag att vissa redigeringsverktyg är lite för begränsade men de vill väl sälja Photoshop antar jag... Med reservation för att jag inte kör CC och kanske inte har absolut senaste versionen.

Prova att hålla in space sen vänster musknapp när du är inne i något verktyg då brukar gå att zooma eller Z.
 
Senast ändrad:
Förutom de zoomalternativ som finns i menyn uppe till vänster, så går det ju att zooma med Command och ' samt - , kommer man ganska långt med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.