kim_plutonen.com
Aktiv medlem
1. Fota
2. För över till SSD på laptopen så den dyker upp i LR.
3. Redigera
4. Uppkoppling till internet och dropbox
.
.
8. Hemma starta Lightroom.
9. Lightroom automatimporterar från dropboxkatalogen där RAW-filen synkats med xmp
10. Radera från laptopen.
/Stefan
Så gjorde jag. ..tills jag fick för mycket bilder (1,4TB) och mitt utrymme (1TB) på Dropbox tog slut.
Så nu har jag bara katalogen i Dropbox och bilderna lokalt. Det gör att jag kan nu bara titta på previews på en annan dator, förutsatt att previews är sparade och 1:1, det får man ställa in. Det är dock mitt egna val att göra så, men det funkar.
Man kan nog skapa en ny katalog som har allt i Dropbox för enstaka projekt. Och därmed ha allt för projektet i molnet.
Det man får vara försiktig med är om man har katalogfilen öppen på flera datorer samtidigt, då blir det knas. Så se till att stänga av LR helt på ena datorn innan man kör någon annan.
Sen är man på 4G utanför en storstad, eller i event, eller faktiskt ännu sämre, någons obskyra Wifi tillsammans med kass AP/räckvidd och 73 andra som suger bandbredd så blir synkningen inte snabb. Så även om själva Molnet-tekniken skulle vara problemfri så är bandbredden ofta ett gissel.