Annons

Lightroom 5 ute nu

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kanske, efter löning, ska kosta på sig att pröva LR5 för att kunna jämföra med Aperture.

Jag har sökt efter information om ifall LR5 har stöd för Apples face recognition, photo stream samt iPhoto-library men inte lyckats hitta den. Någon som kan berätta hur det ligger till?
 
Lightroom 5 nära förestående

Man kanske, efter löning, ska kosta på sig att pröva LR5 för att kunna jämföra med Aperture.

Jag har sökt efter information om ifall LR5 har stöd för Apples face recognition, photo stream samt iPhoto-library men inte lyckats hitta den. Någon som kan berätta hur det ligger till?

LR har ingen ansiktsigenkänning.
Man kan ladda mer LR5 och testa i 30 dagar.
Vad är photostream och iPhotolibrary?

Ingen aning hur seriös denna person är
http://technologyformedia.com/2013/02/13/aperture-vs-lightroom-lightroom-vs-aperture-aperture-4/
 
Man kanske, efter löning, ska kosta på sig att pröva LR5 för att kunna jämföra med Aperture.

Jag har sökt efter information om ifall LR5 har stöd för Apples face recognition, photo stream samt iPhoto-library men inte lyckats hitta den. Någon som kan berätta hur det ligger till?
Varför vänta? Du kan ladda ner en 30-dagars provversion med full funktionalitet gratis redan idag och sedan uppgradera licensen om det faller dig i smaken.

Svaret på dina frågor är för övrigt nej, nej och nej. När du är nöjd med en bild får du exportera den till din iphoto-mapp för att den skall visas i strömmen men gör du sedan några ändringar får du exportera den igen.
 
LR har ingen ansiktsigenkänning.
Man kan ladda mer LR5 och testa i 30 dagar.
Vad är photostream och iPhotolibrary?

Ingen aning hur seriös denna person är
http://technologyformedia.com/2013/02/13/aperture-vs-lightroom-lightroom-vs-aperture-aperture-4/

Både iPhoto och Aperture stödjer Facial Recognition, dvs att en del i bilddatabasen utgörs av data kring vilka personer som figurerar på dina olika bilder och som allt eftersom fler bilder tillkommer kan känna igen personer på bilderna.

Photo Stream är Apples tjänst för att i molnet tillhandahålla bilder, för dig själv eller andra om du väljer det. T ex så finns funktionen i iPhone där den automatiskt laddar upp bilderna dit allt eftersom de tas, samma sak med iPhoto och Aperture. Man har då också tillgång till de senaste bilderna på alla enheter oavsett från vilken de har laddats upp ifrån.

iPhoto-library är standarden för databasen för iPhoto och stöds även av Aperture. Den lagras alla masters, tumnaglar, redigeringar etc. Man kan alltså administrera samma bildbibliotek i både iPhoto som i Aperture.


Svaret på dina frågor är för övrigt nej, nej och nej..

Äh, det var ju fail. Jag tänker inte sitta med dubbla bibliotek som tar upp flera hundra GB vardera.
 
Äh, det var ju fail. Jag tänker inte sitta med dubbla bibliotek som tar upp flera hundra GB vardera.

Inte så konstigt. Håll dig till aperture om du använder mycket av Apples produkter. Klart att de funkar bäst då.

Ansiktsigenkänning är nog inte många proffsfotografers första val av taggning. Men klart en bra funktion. Hade gärna sett den också.
100 gb bibliotek? Oj funkar aperture annorlunda än LR? Mitt bibliotek är 2 GB för 40.000 RAW-bilder. Mina 1:1 previews är dock närmare 100 GB
 
Inte så konstigt. Håll dig till aperture om du använder mycket av Apples produkter. Klart att de funkar bäst då.

Ansiktsigenkänning är nog inte många proffsfotografers första val av taggning. Men klart en bra funktion. Hade gärna sett den också.
100 gb bibliotek? Oj funkar aperture annorlunda än LR? Mitt bibliotek är 2 GB för 40.000 RAW-bilder. Mina 1:1 previews är dock närmare 100 GB

Det kan väl anses som konstigt då det är välkända features på en plattform som används vitt och brett för foto/video. Det är ju något som jag kan tycka att senaste versionen av LR borde stödja. Tyvärr inte.

Mitt huvudbibliotek ligger i skrivande stund på 115 GB. Det innehåller allt som jag tidigare har nämnt.
 
Det kan väl anses som konstigt då det är välkända features på en plattform som används vitt och brett för foto/video. Det är ju något som jag kan tycka att senaste versionen av LR borde stödja. Tyvärr inte.

Mitt huvudbibliotek ligger i skrivande stund på 115 GB. Det innehåller allt som jag tidigare har nämnt.

Låter som du bör hålla dig till aperture. Tror att prova LR är onödigt för dina ändamål.
Men att tro att Apples produkter samt ansiktaigenkänning för taggning av bilder är vedertagen av katalogisering av bilder är nog att ta i.

För mig är det inte viktigt att tagga personer på det viset. Har mer viktiga sökord att prioritera samt som måste skrivas in manuellt.

Aperture passar definitivt många, andra använder PS suite, andra LR, en del DxO etc.
 
Det kan väl anses som konstigt då det är välkända features på en plattform som används vitt och brett för foto/video. Det är ju något som jag kan tycka att senaste versionen av LR borde stödja. Tyvärr inte.

Mitt huvudbibliotek ligger i skrivande stund på 115 GB. Det innehåller allt som jag tidigare har nämnt.

Jag skulle tro att Adobe är mer intresserade av att stödja Adobe än att stödja Apple. Det är helt enkelt bättre att ha bra integration med Camera Raw och Photoshop än att hantera photstreams, Sedan har jag inte sett så många andra program för proffessionell otohantering som stöder det heller, Att ha olika hantering av bilder på olika plattformar skulle säkerligen även göra såväl utveckling som support dyrare, och eventuellt skapa inlåsningar som förhindrar nya platformsoberoende features.
 
Senast ändrad:
Låter som du bör hålla dig till aperture. Tror att prova LR är onödigt för dina ändamål.
Men att tro att Apples produkter samt ansiktaigenkänning för taggning av bilder är vedertagen av katalogisering av bilder är nog att ta i.

För mig är det inte viktigt att tagga personer på det viset. Har mer viktiga sökord att prioritera samt som måste skrivas in manuellt.

Aperture passar definitivt många, andra använder PS suite, andra LR, en del DxO etc.

Du har hängt upp dig helt på ansiktsigenkänningen, det är bara en grej men dealbreakern är ju att LR inte då verkar stödja iPhoto-bibliotek. Mac-användarna är många för denna typen av mjukvaror och standarden för iPhoto-bibliotek är definitivt ingen okänd sådan.

Adobe har valt att utelämna det segmentet med kunder, vilket jag kan tycka är synd. Visst att de stödjer import från iPhoto-bibliotek men det är inget kul att sitta med två sådana stora bibliotek när det är tekniskt onödigt.

Jag skulle tro att Adobe är mer intresserade av att stödja Adobe än att stödja Apple. Det är helt enkelt bättre att ha bra integration med Camera Raw och Photoshop än att hantera photstreams, Sedan har jag inte sett så många andra program för proffessionell otohantering som stöder det heller, Att ha olika hantering av bilder på olika plattformar skulle säkerligen även göra såväl utveckling som support dyrare, och eventuellt skapa inlåsningar som förhindrar nya platformsoberoende features.

Det ena utesluter verkligen inte det andra. Vad det gäller andra program så är det två stora som har bredden av kunderna, det är Adobe och Apple.

Sedan förstår jag inte vad du menar när du är rädd för inlåsningar, om man stödjer ett sätt att hantera bilder är det bra och om man stödjer flera så är det ännu bättre.
 
Du har hängt upp dig helt på ansiktsigenkänningen, det är bara en grej men dealbreakern är ju att LR inte då verkar stödja iPhoto-bibliotek. Mac-användarna är många för denna typen av mjukvaror och standarden för iPhoto-bibliotek är definitivt ingen okänd sådan.

Adobe har valt att utelämna det segmentet med kunder, vilket jag kan tycka är synd. Visst att de stödjer import från iPhoto-bibliotek men det är inget kul att sitta med två sådana stora bibliotek när det är tekniskt onödigt.



Det ena utesluter verkligen inte det andra. Vad det gäller andra program så är det två stora som har bredden av kunderna, det är Adobe och Apple.

Sedan förstår jag inte vad du menar när du är rädd för inlåsningar, om man stödjer ett sätt att hantera bilder är det bra och om man stödjer flera så är det ännu bättre.

Jag tror mer att det är Apple som inte släpper in Adobe.... Varför låta dom ta del av något som är bra. Då förlorar de ju kunder. Apple är känt att stänga ute andra.
 
För mig är det tvärtom, iphoto är nog det enda apple programmet som jag verkligen ogillar. Har aldrig blivit kompis med det.
 
För många är väl alternativet att uppgradera från fyran det mest aktuella. 664 spänn är ju vad man får betala för några skapliga minneskort eller ett sunkigt polfilter. För min del inget att tveka på....

Jag uppgraderade direkt jag såg detta på tisdagen. Automatiska upprättningen av linjer, lutande hus och horisonter är guld värt. Har inte testat att det nya sättet att klona bort saker genom att måla den aktuella ytan

//Bussmicke
www.bussmicke.se
 
Upgradering

Hej!
Har följt denna tråd, och blir sugen på uppgradering från 4:an, men skulle vilja ha den på skiva. Är det någon som hittat nåt om det? Har kollat på Adobes hemsida, men hittar inget där...
/Maria
 
Hej!
Har följt denna tråd, och blir sugen på uppgradering från 4:an, men skulle vilja ha den på skiva. Är det någon som hittat nåt om det? Har kollat på Adobes hemsida, men hittar inget där...
/Maria

Ladda ner och bränn den då ;)
Tror det kommer senare, men det tar nog lite längre tid och det ska nog fixas ett antal buggar först.

/stefan
 
Chat

Hej!
Har precis suttit och chattat med Adobe. Finns inte på cd, och de vet inte när den ska släppas. När jag laddar ner och uppgraderar och ska bränna. Är det "bara" att dra över mappen och bränna den då? (Korkad fråga, men känner mig osäker...)
Fråga två, jag tänker tanka ner uppgraderingen, men vill ha den på två datorer. Då kan jag inte tanka ner två gånger, eller hur? Dator två måste få den "brända" versionen då eller?
/Maria
 
Varför vill du ha den på skiva? För det första är det så många buggar i ver 5.0, så det kommer sannolikt en ny uppdaterad version rätt snart. För det andra, om du loggar in på ditt Adobekonto, så kan du ladda ner ditt köpta program hur många gånger du vill. Vad fyller då skivan för funktion, så länge du har tillgång till internet? CD/DVD hör numera till historien.
 
Tack!

Aha...så det är så man gör...har aldrig tankat ner en uppgradering förut, så då förstår jag!
Att jag vill ha på skiva, antar att det är för att jag har en leasingdator, och vill ha produkten fysiskt om/när jag byter...
/Maria
 
Aha...så det är så man gör...har aldrig tankat ner en uppgradering förut, så då förstår jag!
Att jag vill ha på skiva, antar att det är för att jag har en leasingdator, och vill ha produkten fysiskt om/när jag byter...
/Maria

Bästa är att ladda ner till USB-minne. Uppgraderingar kan man ladda ner kostnadsfritt när man köpt den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.