Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 5 ute nu

Produkter
(logga in för att koppla)
Många jag hört klaga på Adobe och deras lilla uppgradering av lr4 till lr5 och att det egentligen borde vara lr4.5.
För mig det definitvt värt pengarna! Man behöver aldrig uppgradera förrens man själv anser det är dags!
 
Hur funkar det med "upplåsning" av trialversioner? Jag har precis lagt en beställning på studentversionen men den ska ju verifieras först. Nu är jag ju så sugen på att testa så frågan är om jag kan ladda ner 30-dagars trial och låsa upp den när köpet har gått igenom?
 
Tar verkligen tid att konvertera om hela bibloteket. Rekommenderas göras under sömnperioden.

/stefan
 
För mig tog det bara en kvart att konvertera biblioteket med ca 50 000 bilder i. Men så har jag knappt några metadata tillagda heller. Kan det vara det som tar så lång tid?
 
Någon som vet om de förbättrat CA (CA-korrigeringen var/är sämre än Nikons egna), annan distorsion, profiler etc? I LR4 struntar LR i om jag ställt in tex Vivid eller inte i kameran.

Men varför kallar de den inte 4.5, verkar mest vara buggfixar och någon enstaka ny funktion. 664 kr är inte mycket men känns onödigt för en mindre release och det var inte länge sedan jag köpte LR4.
 
Någon som vet om de förbättrat CA (CA-korrigeringen var/är sämre än Nikons egna), annan distorsion, profiler etc? I LR4 struntar LR i om jag ställt in tex Vivid eller inte i kameran.

Men varför kallar de den inte 4.5, verkar mest vara buggfixar och någon enstaka ny funktion. 664 kr är inte mycket men känns onödigt för en mindre release och det var inte länge sedan jag köpte LR4.

Nikon krypterar en del av informationen i råfilerna, bl.a. bildstil, så det finns ingen tredjepartsmjukvara som kan hantera det.

Adobe har ju rätt länge använt sig av tick-tock-strategin för bl.a. PS, varannan ny version innehåller större uppdateringar och nya funktioner. Sen är det naturligtvis så att de vill tjäna pengar också...
 
För mig tog det bara en kvart att konvertera biblioteket med ca 50 000 bilder i. Men så har jag knappt några metadata tillagda heller. Kan det vara det som tar så lång tid?

Ja. Det var sökord och sånt som tuggade en del. 45 min allt som allt. Men väntar genom att stirra på datorn tar allt lång tid.
 
Men varför kallar de den inte 4.5, verkar mest vara buggfixar och någon enstaka ny funktion. 664 kr är inte mycket men känns onödigt för en mindre release och det var inte länge sedan jag köpte LR4.

De 400 buggfixarna är hänsivsade till beta och inte lr4. För mig är 600 kr värt uppgradering då jag inte använder PS längre utan den kommer jag inte uppdatera.
Klonverktyget, radial gradient samt perspektivkorr. Är alla var för sig värt 600 kr för mitt flöde.
Alla som kör LR3 och äldre är ju lr5 värt alla pengarna.
 
De 400 buggfixarna är hänsivsade till beta och inte lr4. För mig är 600 kr värt uppgradering då jag inte använder PS längre utan den kommer jag inte uppdatera.
Klonverktyget, radial gradient samt perspektivkorr. Är alla var för sig värt 600 kr för mitt flöde.
Alla som kör LR3 och äldre är ju lr5 värt alla pengarna.

Det är värt pengarna, LR är väldigt billigt.
 
Biliigt är ju en subjektiv bedömning.

Är det värt pengarna i förhållande till Aperture som bara kostar hälften så mycket? Vad vinner man i LR5 som inte finns i Aperture?

Måste man vinna nåt? Räcker väl att arbetsflödet stämmer bättre med LR än med Aperture...
Eller att man rdan har en väl etablerad databashantering. Bara det är tillräckligt att inte glo på det billigaste alternativet hela tiden varej gång någon släpper något nytt. Det lönar sig oftast i längden att hålla sig till en typ av verktyg.

/stefan
 
Biliigt är ju en subjektiv bedömning.

Är det värt pengarna i förhållande till Aperture som bara kostar hälften så mycket? Vad vinner man i LR5 som inte finns i Aperture?

Jag jämför med PS. LR är mkt billigare än PS och gör mycket av det man (jag) brukar göra i PS men inte lika flexibelt förstås. PS är mitt arbetsverktyg men LR vinner varje gång jag ska redigera typ 50 bilder snabbt pga dess fina arbetsflöde. Lite lägre kvalité och mindre kontroll men det är det värt ibland.

Aperture - förklara vad som är bra dåligt med det så kanske vi kan jämföra, har inte kört det på evigheter och vet inte längre vad man gör med det.

Hur är det med tex CA i aperture? Brusreducering? Bägge de grejerna gör jag normalt i CNX av kvalitetsskäl men LR har närmat sig även om de inte är framme. Tycker att de borde lärt sig CA nu, det är väl "bara" att kolla i exif vad man använt för objektiv och bländare (samt fokusavstånd?) och göra justeringen efter samma tabell som nikon använder.
 
Måste man vinna nåt? Räcker väl att arbetsflödet stämmer bättre med LR än med Aperture...
Eller att man rdan har en väl etablerad databashantering. Bara det är tillräckligt att inte glo på det billigaste alternativet hela tiden varej gång någon släpper något nytt. Det lönar sig oftast i längden att hålla sig till en typ av verktyg.

/stefan

Du behöver inte ta det personligt.

Det du tar upp ovan är ju vinster med LR, för dig. Det är ju det jag talade om.

Skulle man stå inför ett köp och inte har målat in sig med en av mjukvarorna tidigare så kan det ju vara intressant för personen i fråga att veta vad man har för fördelar med respektive mjukvara. Det finns ju ingen som slänger ut 1200 kr istället för 600, då är man ju bara korkad.


Jag jämför med PS. LR är mkt billigare än PS och gör mycket av det man (jag) brukar göra i PS men inte lika flexibelt förstås. PS är mitt arbetsverktyg men LR vinner varje gång jag ska redigera typ 50 bilder snabbt pga dess fina arbetsflöde. Lite lägre kvalité och mindre kontroll men det är det värt ibland.

Aperture - förklara vad som är bra dåligt med det så kanske vi kan jämföra, har inte kört det på evigheter och vet inte längre vad man gör med det.

Hur är det med tex CA i aperture? Brusreducering? Bägge de grejerna gör jag normalt i CNX av kvalitetsskäl men LR har närmat sig även om de inte är framme. Tycker att de borde lärt sig CA nu, det är väl "bara" att kolla i exif vad man använt för objektiv och bländare (samt fokusavstånd?) och göra justeringen efter samma tabell som nikon använder.

Jag köper det, absolut. Har man ett önskemål eller vana av ett visst upplägg så är det ju värt att betala extra för.

Skillnaderna mellan Aperture och LR kan jag inte redogöra för då jag aldrig använt LR. Mitt användande av Aperture har precis börjat ta fart igen så jag kan inte för så mycket av djuper där heller...än. Därav min fråga.
 
Du behöver inte ta det personligt.

Det du tar upp ovan är ju vinster med LR, för dig. Det är ju det jag talade om.

Skulle man stå inför ett köp och inte har målat in sig med en av mjukvarorna tidigare så kan det ju vara intressant för personen i fråga att veta vad man har för fördelar med respektive mjukvara. Det finns ju ingen som slänger ut 1200 kr istället för 600, då är man ju bara korkad.

.

Nej, absolut inte tar åt mig. Men det är lika korkat att köpa Aperture om man redan kör LR och byggt upp sin databas och köpt presets för detta.

/stefan
 
Biliigt är ju en subjektiv bedömning.

Är det värt pengarna i förhållande till Aperture som bara kostar hälften så mycket? Vad vinner man i LR5 som inte finns i Aperture?

Ja, Aperture är billigt. Det var faktiskt så billigt att jag köpte både LR4 och Aperture så att jag kunde jämföra ordentligt. Det visade sig snabbt att arbetsflödet i LR blev betydligt snabbare, Det var lättare att jämföra bilder, samt att katalogisera och söka bland bilderna. LR fungerade även bättre med två skärmar. Jag känner definitivt att LR4 var betydligt mera värt sina 1400 eller vad det nu kostade än de 600 man fick betala för Aperture. Med LR5 drar Adobe ifrån ännu mer, med de nya fina retuscheringspenseln och möjligheten att redigera även när man inte är ansluten till sin stora hårdisk. Med nya LR5 kommer man förmodligen att klara sig utan photoshop, om man inte arbetar med att skapa bilder av artificiella verkligheter. Så ska du använda Aperture behöver du förmodligen komplettera med Photoshop, eller Pixemator

Aperture var dock inte helt utan fördelar, t.ex har t.ex. ansiktsigenskänning och kopplar bättre ihop med Apples fotoflöden. Men på det hela taget var snabbare arbetsflöde viktigare. Du lär nog tjäna in prisskillnaden på mindre än en vecka om du tar betalt för din tid.
 
Kan man ha presets till Aperture och finns finns det många på marknaden?
Jag har haft Lightroom sedan version 1 och jag kan säga att alla mina presets tillsammans är dyrare än Alla uppgraderingar av LR inklusive LR5 ihopa.

Dessa presets/verktyg är guld värda i mitt arbetsflöde och gör jobbet roligare.

/Stefan
 
De 400 buggfixarna är hänsivsade till beta och inte lr4. För mig är 600 kr värt uppgradering då jag inte använder PS längre utan den kommer jag inte uppdatera.
Klonverktyget, radial gradient samt perspektivkorr. Är alla var för sig värt 600 kr för mitt flöde.
Alla som kör LR3 och äldre är ju lr5 värt alla pengarna.

Samma här. Klonverktyget och perspektivkorrigering speciellt gjorde att jag inte tvekade en sekund.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.