Annons

Lightroom 5 ute nu

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var nog inte medvetet, utan det dök upp i forumtråden jag länkade till tidigare. Det var när Adobe konfirmerade buggen som det kom upp på Known Issues-listan.

Det var skönt att höra. Jag har läst i Adobes forum och denna buggen verkar ha högsta prioritet och kommer med i nästa uppdatering. Hoppas att den kommer snart.
 
Om jag laddar hem uppgradering till LR5 från Adobes sida, spelar det någon roll vilken verson jag anger att jag har innan?

Jag har LR3 i fullversion, och LR4 som uppgradering.
Hur får man det nya serienumret, på mail?
 
Har just stött på en bugg.
När jag nyss redigerade bilder i Framkallningsmodulen så försvann "fliken" för grundläggande redigering helt plötsligt.

När jag sökte efter någonstans att rapportera detta, så hänvisade Adobe till Photoshop.com.
Där jag möttes av meddelandet att det inte längre går att skapa ett konto där...
 
En sak jag märkte direkt var att med justeringspenseln och automatisk mask är penseln mycket bättre på att hitta linjer att gå efter. I fyran fick man ofta gå efter och sanera utanför kanterna på det man markerat, femman klarar det mycket bättre verkar det som.
 
Min "bugg" ovan visade sig vara ett misstag av mig.
Med lite hjälp lyckades jag att återställa det hela.

Tycker för övrigt att LR 5 är en riktigt trevlig uppdatering.
Inte minst känns det påtagligt snabbare.
 
Aha...så det är så man gör...har aldrig tankat ner en uppgradering förut, så då förstår jag!
Att jag vill ha på skiva, antar att det är för att jag har en leasingdator, och vill ha produkten fysiskt om/när jag byter...
/Maria

När du byter kommer du vilja ha nyaste versionen ändå så varför bry dig om att ha en fil kvar från idag?
 
Bara jag som inte öht använder Lightroom för sharpening? Använder Nik Softwares klockrena Sharpening-plugin och upplever resultatet som klart trevligare än Lightrooms egna funktion.
 
Bara jag som inte öht använder Lightroom för sharpening? Använder Nik Softwares klockrena Sharpening-plugin och upplever resultatet som klart trevligare än Lightrooms egna funktion.

Funktioner. För att skärpningen ska bli bra i LR bör du använda skärpningen i developmodulen i kombination med utskriftsskärpningen vid export. De bygger på varandra. Att få till skärpningen optimalt har en liten inlärningskurva.
 
Bara jag som inte öht använder Lightroom för sharpening? Använder Nik Softwares klockrena Sharpening-plugin och upplever resultatet som klart trevligare än Lightrooms egna funktion.

Funkar jättebra för mig ochsom Lars påpekade så måste man göra sin grundskärpning i Developmodulen först och vara nöjd med den på pixelnivå.
LR slutskärpas algoritm baseras från ett annat 3:e partsprogram som är/var jättepopulär förut. Kommer inte ihåg just nu vad det hette.

EDIT: http://pixelgenius.com/sharpener2/

/stefan
 
Lr 5

Hej!

Har under helgen uppdaterat till LR 5. Nerladdningen funkade bra men installationen krånglade när jag expanderar filerna allt stanna där inget händer. Vad gör jag?

/Per
 
Hej!

Har under helgen uppdaterat till LR 5. Nerladdningen funkade bra men installationen krånglade när jag expanderar filerna allt stanna där inget händer. Vad gör jag?

/Per

Om datorn uppfyller kraven så ladda ner filen igen. Se till att du valt rätt OS.
Kan ha blivit fel vid nerladdning.
När jag har problem med instalation så brukar jag temporärt stänga av brandvägg och antivirus/antimask.

/stefan
 
Allt uppfyllt

Om datorn uppfyller kraven så ladda ner filen igen. Se till att du valt rätt OS.
Kan ha blivit fel vid nerladdning.
När jag har problem med instalation så brukar jag temporärt stänga av brandvägg och antivirus/antimask.

/stefan

Hej!
Krav en är uppfyllda, ny nerladdning är gjord, kollade extra viket OS jag valde, barndvägg och antivirus avstäng under installationen allt enligt Adobes förslag. Inget hjälper, har inte fått svar på mitt mail till support Adobe för hjälp.

/Per
 
Funkar jättebra för mig ochsom Lars påpekade så måste man göra sin grundskärpning i Developmodulen först och vara nöjd med den på pixelnivå.
LR slutskärpas algoritm baseras från ett annat 3:e partsprogram som är/var jättepopulär förut. Kommer inte ihåg just nu vad det hette.

EDIT: http://pixelgenius.com/sharpener2/

/stefan

Okej tack för det mycket intressant!!! Jag har testat mycket och kommit på att en liten develop-skärpa kombinerat med lanzos-filter i mogrify är min favorit just nu fast detta är ju egentligen OT så inget mer om det nu

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 
Har kört LR5 i knappt en vecka nu, och det enda irriterande är att den kraschar ungefär 1ggr/timme. Inget verkar dock gå förlorat, men rätt så irriterande (LR4 tror jag aldrig jag fått att krascha).

Har inte jämfört direkt men tycker den laddar enskilda bilder med många ändringar i något långsammare än LR4 gjorde, men känns som brusreduceringen och skärpan är något bättre.

Nöjd sofar med uppgraderingen trots omstarterna varje timme.
 
Inga krascher för mig. Kört sen dag1 och redan levererat till 4 kunder hundratals bilder.
Riktigt nöjd trots småbuggar som inte stört mig väsentligt än. Naturligt för version x.0.
 
Själv har jag rediga problem med att Lr5 käkar redigt med minne, startar jag LR och inte gör något använder den över 1GB av minnet. Använder jag någon av redigeringspenslarna ökar det direkt och tar runt 1,9gb.
Det skulle jag iofs kunna leva med men ju mer justeringar jag gör desto segare går det allra helst med penslarna, ska man markera ett område hackar penseln. Går jag till en ny oredigerad bild fungerar det bättre men efter en stund är det samma sak med den bilden. Blev lite bättre efter att jag ökade camera raw cachen till 40gb. Detta fungerade utan problem i trialversionen av LR4.nånting.
 
Har faktiskt inte tänkt på det förräns jag läste ditt inlägg. Mitt slukar ca 1.2 GB på library när jag zoomar och tittar på bilderna, Inget som stört mig då jag har ca 16 till förfogande.

/Stefan
 
Fortfarande bara version 5,0, brukar det inte ha kommit ut flera uppdateringar på såpass lång tid som det varit ute? Det är ju inte direkt någon brist på buggar verkar det som.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.