Annons

Lightroom 5 ute nu

Produkter
(logga in för att koppla)
För det första är det så många buggar i ver 5.0, så det kommer sannolikt en ny uppdaterad version rätt snart. .

Ja det var ganska instabilt. Verkar leva sitt eget liv med bilder som plötsligt ändrar inställningar framför näsan när man bläddrar i biblioteket. Se till att ha en biblioteksfil från 4:an kvar som reserv!
 
Jag har också stött på en del konstigheter. Jag försökte byta titel på en bild i en kollektion, och inget hände - det visade sig att den bytte på en av de andra bilderna i stället :)

När jag startade om gick det bra, men det är lite för buggigt att lita på om man ska jobba seriöst med det än så länge tror jag. De nya funktionerna tycker jag dock mycket bra om :)
 
Är det inte en skarp version av LR5 som Adobe har släppt? På era kommentarer man läser här så verkar det vara ifrån en testfas...har jag missat något?
 
Det är den skarpa, men som nästan alltid när det gäller nya stora uppgraderingar finns där en del buggar :)
 
Det är den skarpa, men som nästan alltid när det gäller nya stora uppgraderingar finns där en del buggar :)

Ok.

Nu har jag själv inte använt det utan har bara bildat min uppfattning efter vad jag har läst i denna tråden. Dock måste jag säga att det låter skrämmande, jag har själv aldrig varit ute för så många fel i en så stor applikation och inte heller så pass avgörande fel.

Skrämmande dåligt av Adobe, kan jag tycka. Det kan ju fördärva hela ens bildbibliotek och man märker inte nödvändigtvis det själv.
 
Ok.

Nu har jag själv inte använt det utan har bara bildat min uppfattning efter vad jag har läst i denna tråden. Dock måste jag säga att det låter skrämmande, jag har själv aldrig varit ute för så många fel i en så stor applikation och inte heller så pass avgörande fel.

Skrämmande dåligt av Adobe, kan jag tycka. Det kan ju fördärva hela ens bildbibliotek och man märker inte nödvändigtvis det själv.

Det är därför man sparar 4:an och dessutom så gör 5:an en ny backup innan sen konverterat om biblioteket till en ny fil.
Så är det ju alltid. När både Canon och Nikon kom ut med sina nya high-end kameror fanns det ju en drös fel på dom....
Blir väl lätt så när företagen har för mkt tidspress och pressen kommer alltid från konkurrenterna. Är man inte med åker man ut.
 
Såg detta fenomen med att den tog fel bild mm också när jag startade första gången och den konverterade katalogen. Stängde ner och startade om LR, efter det har den uppfört sig utan problem.
 
Senast ändrad:
Såg detta fenomen också när jag startade första gången och den konverterade katalogen. Stängde ner och startade om LR, efter det har den uppfört sig utan problem.

Jag ser inga tydliga buggar så som jag använder LR för närvarande. Den är överlag snabbare att jobba med än 4:an.Särskilt i biblioteksdelen.

/stefan
 
Stitchning

Hejsan,
Endera dagen kommer jag köpa uppgraderingen till LR5, det verkar vara klart värt det efter att ha läst igenom tråden. Vad gäller buggar så är det varken oväntat eller speciellt upprörande. Den person som skrivit buggfri kod må kasta första stenen... ;) (det är ju trots allt rätt många miljoner rader kod som ligger till grund för denna mjukvara skulle jag tro)

Hur som helst. Som det ser ut så använder jag PS idag vid ytterst få tillfällen, LR gör nästan alltid vad jag behöver. Med nya given med cloud så är det sannolikt så att jag kommer köpa mig tillgång till PS en månad ibland när jag verkligen behöver det, om nu det är möjligt att göra så.

En sak som PS är bra på och som jag inte har hittat något riktigt bra alternativ till än (och jag har inte letat med ljus och lykta precis) är att stitcha panoramor av flera bilder. Det vore väl en värdig feature för LR6?

Är det någon som sitter på ett bra stitchflöde för LR som inte inbegriper PS?

/Johan
 
Är det någon som sitter på ett bra stitchflöde för LR som inte inbegriper PS?

/Johan

Inte för LR, men jag har använt CS för panorama, men har numera övergått till PTGUI. Enormt mkt snabbare, enklare och med fler valmöjligheter.
När det gäller såna specialsaker är plugins nästan ett måste.

/Stefan
 
Inte för LR, men jag har använt CS för panorama, men har numera övergått till PTGUI. Enormt mkt snabbare, enklare och med fler valmöjligheter.
När det gäller såna specialsaker är plugins nästan ett måste.

/Stefan

Menar du att ptgui fungerar som ett plugin till LR? Såvitt jag förstått är ptgui en applikation för sig, som matas med t ex tiff-filer processade i valfri rawkonverterare.
 
Det som många borde beröras av direkt är om man skapar webbilder i storleksordningen 500-1500 pixel fungerar inte brusreduceringen och/eller slutskärpningen. Jag kan enkelt reproducera detta fel. Man får exportera stora bilder och använda annat program för nerskalning och skärpning.

http://forums.adobe.com/thread/1229132?start=0&tstart=0
Ok. Min grundskärpa är oftast tillräcklig. Ska kolla noggrannare hemma sen. Exporterat mest ii fullstorlek till mina kunder änsålänge och bara någon enstaka till fb.
 
Det som många borde beröras av direkt är om man skapar webbilder i storleksordningen 500-1500 pixel fungerar inte brusreduceringen och/eller slutskärpningen. Jag kan enkelt reproducera detta fel. Man får exportera stora bilder och använda annat program för nerskalning och skärpning.

http://forums.adobe.com/thread/1229132?start=0&tstart=0

Jag har använt alla versioner av Lightroom sedan 1.0 och de nya funktionerna har jag önskat mig länge. Köpte uppgraderingen direkt utan att titta tillräckligt noga på Known issues-listan.

Jag kan bara instämma. Gjorde ett blindtest på två bilder från LR4 respektive LR5 och det var inte svårt att se vilken som var vilken.

Kan inte förstå att de medvetet släppte igenom detta. Det spelar ju ingen roll om arbetsflödet är fantastiskt om inte exporten som är sista steget funkar.

Blir till att använda version 4 ett tag till.
 
Gäller det jpeg-exporten bara? Jag använder mogrify just i detta steget och har inte märkt av nåt

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 
Kan inte förstå att de medvetet släppte igenom detta. Det spelar ju ingen roll om arbetsflödet är fantastiskt om inte exporten som är sista steget funkar.

Det var nog inte medvetet, utan det dök upp i forumtråden jag länkade till tidigare. Det var när Adobe konfirmerade buggen som det kom upp på Known Issues-listan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.