Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lightroom 3 -spara ändringar i jpg

Produkter
(logga in för att koppla)

rovhoret

Medlem
jag har precis börjat använda lightroom 3 vilket fungerar jättebra på alla sätt utom ett:

hur sparar man förändringarna i jpg-bildfilen?
jag har förstått hur man lägger in metadata till filerna för att kunna se förändringarna i andra bildprogram, men det hjälper inte mig om jag vill framkalla bildfilen, eller skicka den till någon som skall titta på bilden utan ett vettigt bildprogram.
eller lägga upp dem på facebook för den delen.

nån som har koll?
 
jag har precis börjat använda lightroom 3 vilket fungerar jättebra på alla sätt utom ett:

hur sparar man förändringarna i jpg-bildfilen?
jag har förstått hur man lägger in metadata till filerna för att kunna se förändringarna i andra bildprogram, men det hjälper inte mig om jag vill framkalla bildfilen, eller skicka den till någon som skall titta på bilden utan ett vettigt bildprogram.
eller lägga upp dem på facebook för den delen.

nån som har koll?

Högerklick på bilden nere i dina importerade filer och välj exportera, där kan du välja jpeg och storlek.

Richard
 
Det du gör med detta förfarande är att du exporterar bilderna till en vald plats. Dvs du får dubbletter av bilderna. Det är givitetvis bra om du behöver använda bilderna i en annan dator eller i ett program som har funktioner som inte LR stödjer.

Om du bara vill skriva ner justeringarna till jpgfilen utan att få en dubblett så markerar du bilden (na) och trycker ctrl S i Windows
 
jag har precis börjat använda lightroom 3 vilket fungerar jättebra på alla sätt utom ett:

hur sparar man förändringarna i jpg-bildfilen?
jag har förstått hur man lägger in metadata till filerna för att kunna se förändringarna i andra bildprogram, men det hjälper inte mig om jag vill framkalla bildfilen, eller skicka den till någon som skall titta på bilden utan ett vettigt bildprogram.
eller lägga upp dem på facebook för den delen.

nån som har koll?

För att få ut en JPG-fil med de ändringar du gjort gör du en export av den. Högerklicka och välj Export -> Export ...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.