Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 2.0 går långsamt

Produkter
(logga in för att koppla)

Joja

Aktiv medlem
Har problem med att Lihgtroom 2.0 arbetar väldigt långsamt i min dator, speciellt när jag använder adjustment brush. Försökte avhjälpa detta genom att uppdatera RAM-minnet från 1GB till 2GB, hjälpte bara lite... Vad mer kan tänkas göras för att få programet snabbare?
Kräver adjustment brush extra mycket power?

/Jonas
 
Har haft liknande problem tidigare, framförallt tog det väldig tid att ta bort bilder. Nu uppdaterade jag minnet till 3 GB (från 1) och har märkte en avsevärd skillnad. Hade gärna sett att det blivit ännu bättre men nu kan jag utan tvekan fortsätta jobba med LR. Det verkar allmänt som LR kräver mycket minnesresurser för vissa funktioner och det verkar inte bara beroende på hur stor databasen är.
Kanske skulle dyka i funktionaliteten och leta efter en databas cleanup, något tips?
/Erland
 
Testa med att uppdatera till senaste versionen (2.3). 2.0 var seg som sirap, men för de flesta försvann det problemet när första uppdateringen kom.
 
Har problem med att Lihgtroom 2.0 arbetar väldigt långsamt i min dator, speciellt när jag använder adjustment brush. Försökte avhjälpa detta genom att uppdatera RAM-minnet från 1GB till 2GB, hjälpte bara lite... Vad mer kan tänkas göras för att få programet snabbare?
Kräver adjustment brush extra mycket power?

/Jonas

Jag hade det problemet, och fick rådet på lightroom-forumet att ta bort konfig-filen (så den skapas om). Lät helt absurt, men det funkade faktiskt för min del! Beskrivning finns här:
http://forums.adobe.com/thread/358041?tstart=0

Och ja, adjustment brush är extra jobbigt. Har också hört att man ska uppgradera till nyaste drivarna till grafikkortet, ska visst kunna hjälpa lite det med.
/Björn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.