Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leveransproblem 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Kollade på "bevaka leverans" på scandinavian photo idag, och där stod det fortfarande restnoterad. Beställde canon objektiv den 14:de nov. Alltså 8 veckor har jag väntat snart, Det börjar bli en aning drygt nu...

RolandM skrev:
Jag funderar på om ekvationen "Inget lager = låga priser"?

Det är ju alltid en kostnad att hålla lager.. Utrymme kostar, inkurrens är en risk o.s.v. Så nog stämmer din ekvation säkert. Kanske kunde den skrivas såhär:

Inget lager = möjlighet till lägre priser och bibehållen vinst med risk för att förlora kunder.

Deras befintliga lagerhållning är det dock frågan om de tjänar på. Säkert många som ledsnar på den långa väntan.

Det finns ett helt gäng böcker som försöker vägleda till optimal lagerhållning.

Mvh. Adrian

Att ha ett stort lager handlar inte bara om utrymme för prylarna utan att man binder kapital. Man måste lägga ut fruktansvärt mycket pengar för att ha en buffert (lager) med varor som är redo för leverans till kund.

Det brukar ofta innebära högre priser för kunden, men lägre väntetid som följd (tills lagret tar slut så att säga). Om en nätsite är mycket billig så kan du räkna med att deras lager är mycket begränsat och därmed långa väntetider.

Det där med lager är nog snart ett minne blott...
Iaf ett fysikskt lager.
Kort livslängd = ingen vill ha ett lager av produkter som är åldrade om några månader.

R

Roben skrev:
Det där med lager är nog snart ett minne blott...
Iaf ett fysikskt lager.
Kort livslängd = ingen vill ha ett lager av produkter som är åldrade om några månader.

R

Företaget märker ju själva när efterfrågan minskar, därmed kan man minska lagerföringen av en viss vara, men konceptet med fysiskt lager kommer knappast att försvinna så länge konsumenterna vill ha snabba leveranser.

Äntligen .. Idag ringde scandinavian photo upp och sa att mitt canon objektiv är på gång. Skulle dyka upp i slutet av febrari. Skönt att få ett leveransdatum iaf, efter 3 månaders väntan.

det finns säkert en del ute i fotoaffärer.. problemet där är väl att de generellt kostar lite mer än när man beställer över nätet

Beställde en 10D i itten av Januari och fick denna från Tyskland i förra veckan.

Det verkar som att det fkyter in leveranser till Tyskland hela tidden medans det till sverige knappt moer någonting....

Olika prioriteringar av marknaderna??

Beställde en 10D av en leverantör i Sverige samtidigt.. När jag avbeställde den hade de inte fptt en enda kamera... Leverantören i Tyskland (grossist) hade fått 2 leveranser under den tiden men den ena var slutsåld när jag besällde.. Så jag fick av den andra....

Tror att canons Svenska antingen får ta hem med grejjer elle så får dom lov att bara leva på att säölja instruktionsböcker (vilket de tar äckligt bra betalt för)......

*jonas som aaldrig handlat utomlands innan denna förra hösten*

Ingen vanlig affär vi mötes på en poarkering i puttgarden sedan fick jag köpa laddaren löst...

*SKOJAR* Jobbar so inköpare och det är en av ina leverantörer som även kan sälja Canon... Allt.... från digitala kompakter till EOS 1D MArl II och 300/2,8..

ANNONS