Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leveranser av D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Kikade på min sida hos SP precis. Där står det det orderstatus:klar att plockas. Undra vad som menas med det, men jag kanske sover bra inatt Godnatt

chiyoda skrev:
Kikade på min sida hos SP precis. Där står det det orderstatus:klar att plockas. Undra vad som menas med det, men jag kanske sover bra inatt Godnatt

Det betyder att din kamera finns där men att dom inte packat ner den i en låda ännu...
Statusen lär ändras till "skickad" imorgon...

Teodorian skrev:
Nu är jag arg och besviken! Jag har köplats 5 hos CP. Vi får väl se om kameran kommer innan jul och hur många gånger det blir nytt framflyttat preliminärt leveransdatum. Nikon tycker tydligen att vi som bokade första dagen 23/8 på morgonen hos CP och en del andra leverantörer skall vänta medan en kund hos Kameradoktorn som ringt häromdagen skall få en kamera! Rättvisan i detta?!

Jag börjar nu befara det värsta inför att få mina D3:eek:r och de nya zoomarna från CP (också beställt direkt vid tillkännagivandet). Får jag leverans innan sommaren 2008?! (Vi har för övrigt väntat 4 1/2 månad på en SB-400 till fruns D40 som ingick i Nikons Cash-Back-kampanj. Jag vet inte hur många gånger leveransdatum flyttats fram för den blixten...)

Skulle inte Nikon bättra på leveranspålitligheten av sina produkter den här gången...

Men hallå... igår kände du ju ingen riktig glädje över D300 ändå.. den du egentligen väntade på med spänning var ju D3...

Så många storys om levererade D300'or men inga bilder? Vad i hela friden håller ni på med? Pillar på kameran? Läser manualen?.....

Teodorian skrev:
Nu är jag arg och besviken! Jag har köplats 5 hos CP. Vi får väl se om kameran kommer innan jul och hur många gånger det blir nytt framflyttat preliminärt leveransdatum. Nikon tycker tydligen att vi som bokade första dagen 23/8 på morgonen hos CP och en del andra leverantörer skall vänta medan en kund hos Kameradoktorn som ringt häromdagen skall få en kamera! Rättvisan i detta?!

Jag börjar nu befara det värsta inför att få mina D3:eek:r och de nya zoomarna från CP (också beställt direkt vid tillkännagivandet). Får jag leverans innan sommaren 2008?! (Vi har för övrigt väntat 4 1/2 månad på en SB-400 till fruns D40 som ingick i Nikons Cash-Back-kampanj. Jag vet inte hur många gånger leveransdatum flyttats fram för den blixten...)

Skulle inte Nikon bättra på leveranspålitligheten av sina produkter den här gången...

Att Nikon väljer att prioritera en butik som enbart satsar på Nikon som märke är väl inte något konstigt. Jag skulle ha gjort likadant......även om jag förstår att det suger hos som måste vänta bara för att vi valde fel butik.....mig själv inräknad..

Mankan G skrev:
Att Nikon väljer att prioritera en butik som enbart satsar på Nikon som märke är väl inte något konstigt. Jag skulle ha gjort likadant......även om jag förstår att det suger hos som måste vänta bara för att vi valde fel butik.....mig själv inräknad..

Det skapar ingen goodwill precis då Kameradoktorn gått i konkurs och nyss startat upp igen. Dessutom säljer butiken över disk i Stockholm och de flesta i dag köper över nätet. Vad är logiken i det budskapet - att företag som saluför kameraprodukter skall styras till bilda "Nikon Only Stores" och vi konsumenter tvingas köpa därifrån till högre priser i framtiden för att få våra produkter levererade i rimlig tid?!

Mankan G skrev:
Så många storys om levererade D300'or men inga bilder? Vad i hela friden håller ni på med? Pillar på kameran? Läser manualen?.....

Precis, pillar och läser. Och tar lite bilder på köksbänken...lovar att du inte vill se dem ;-)

Korta reflektioner dock - skön och gedigen naturligtvis. Logisk och lätt att komma igång med för en Nikonista. För mig som gick från D80 är rappheten och den korta spegeluppfällningen en enorm skillnad. Skärmen ett lyft förstås, och liveview med den ljusa, skarpa skärmbilden en upplevelse - ser fram mot att köra den i macrofotografering. ISO, det jag hunnit testa, ungefär som förväntat och jag hoppats på - upp till 1600 blir riktigt bra för den dagliga plåtningen (fotar mycket i halvmörk skogsmiljö), 3200 fullt användbart om det behövs med med snyggt brus och god skärpa kvar i bilden.

Jaja, baserat på ett 30-tal bilder i ett halvmörkt kök, men känslan är att den lever upp till förväntningarna - inga konstiga grejer eller frågetecken om du förstår.

Antagligen så gick dom ut till Stockholmsbutikerna direkt, medans det tar någon extra dag att skicka upp dom med norrlandspilen till CyberPhoto.....

men det som irreterar mig mer är leveransbesked om batterigreppet, i övriga världen säljs det för fullt men här i ankdammen finns det inget i vanlig ordning....

Nikon Sweden är tydligen inget Nikon prioriterar...

/kent

Bokeh skrev:
Vad grundar du det på?

Om Nikon verkligen fått hit 400 D300-hus (som Nikon berättade för Jeppe), så verkar den siffran fullt rimlig om du räknar på hur många som bor i Sverige jämfört med t.ex. USA eller övriga Europa. Lägg därtill att Nikon f.n. tydligen satsar hårt på att "vinna Kina", så inser man att tilldelningen väl är ungefär den förväntade.

Någon som kommer ihåg D200? Undrar hur många veckor/månader det tog den gången, innan Sverige fått 400st D200-hus överhuvudtaget -- något Sverige alltså fick *på första leveransdagen* denna gång. Kom inte och säg att det inte är avsevärt bättre med D300:an...

Bokeh skrev:
Antagligen så gick dom ut till Stockholmsbutikerna direkt, medans det tar någon extra dag att skicka upp dom med norrlandspilen till CyberPhoto.....

men det som irreterar mig mer är leveransbesked om batterigreppet, i övriga världen säljs det för fullt men här i ankdammen finns det inget i vanlig ordning....

/kent

När jag hämtade kameran på FotoVideo Stockholm igår kväll sa de att de hade fått in grepp också, om jag förstod saken rätt. (De hade ju även fått några D3 till deras egen förvåning). Jag tog inget, hade inte tänkt ha greppet.Men varför inte ringa dem och kolla om de har och kan skicka, de har uppenbarligen inte hunnit lägga in i webbsystemet.

Jag har i ett tidigare inlägg räknat på tilldelningsvolymerna och kom fram till att de var, precis som Jörgen säger - fullt rimliga, sett till befolkningsmängden. Men vi svenskar är ju ett gnällande folk, så varför skulle det vara annorlunda när vi inte får det vi beställt?

Nikon Nordic heter det förresten, Nikon Sweden finns inte. Jag skulle vilja säga att tack vare D200:an så har vi fått 400 kameror.

Teodorian skrev:
Det skapar ingen goodwill precis då Kameradoktorn gått i konkurs och nyss startat upp igen. Dessutom säljer butiken över disk i Stockholm och de flesta i dag köper över nätet. Vad är logiken i det budskapet - att företag som saluför kameraprodukter skall styras till bilda "Nikon Only Stores" och vi konsumenter tvingas köpa därifrån till högre priser i framtiden för att få våra produkter levererade i rimlig tid?!

Jag håller med dig till stora delar. Speciellt med tanke på att KD återuppstått inom tiden för vårt köande. Det har ju inte direkt gett oss samma möjligheter så att säga. Men i stort så förstår jag Nikons agerande. Det är ju likadant överallt. Det finns butiker som heter Canonstore (eller liknande) där de säljer kontorsutrustningar. Tror du att de har samma villkor som Kontorab eller en annan multileverantör? Knappast!!!!

Bokeh skrev:

/kent

Dom hade fått 20 batterigrepp på Kameradoktorn när jag var där igår.
Köpte inget, men kände lite på det och känslan var bra!

Verkar som att Nikon har skeppar ut fler sändningar med kameror.

Var precis i kontakt med SF och de hade redan fått in ytterligare en sväg med kameror av Nikon. Nikon kanske har splittat upp de först ordrarna på flera sändingar av olika anledningar.

//Stefan

Teodorian skrev:

Hej,

Förmodar det är mig du syftar på... som slängde
iväg ett mejl till KD i fredags och hämtade ut
en D300 igår. Jag är nog minst lika förvånad som du, och kan heller inte se någon rättvisa i detta. Jag var inställd på mars 2008...

/Roger

Stefan71a skrev:
Verkar som att Nikon har skeppar ut fler sändningar med kameror.

Var precis i kontakt med SF och de hade redan fått in ytterligare en sväg med kameror av Nikon. Nikon kanske har splittat upp de först ordrarna på flera sändingar av olika anledningar.

//Stefan

Kan det vara så att (om nu Nikon redan skeppar ut fler hus) har prioriterat de som har stora fysiska butiker i första vändan och nu skickar fler till de som har mest webbhandel? Bara en tanke, säger inte vad som är rätt eller fel...

Apropå otålighet; kan jag ladda mina förbeställda pirat-EN-EL3e i min D70s-laddare; för att verkligen vara på hugget och slippa de jävulska timmarna av batteriladdning?

Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar