ANNONS
Annons

Leveranser av D300

Produkter
(logga in för att koppla)
vox2000 skrev:
Jag sitter och letar efter en tråd eller inlägg där jag läste om batteritider på D300an.

Jag har hittat Jeppes inlägg (http://www.fotosidan.se/blogs/jeppe/13048.htm) där NikonLasse säger att han satt med ett batteri i kameran, och fick i väg 2300 exponeringar på 30% av batterikapaciteten, vilket bådar ju gott.

Men var det batteriet det vanliga eller högkapacitetsbatteriet? Nån som hittat vettiga trådar om verklig strömförbrukning?

Se D300-tråden tex mitt inlägg:

Teoretiska batteritider (enligt respektive kameras manual):

1) D70: 400 eller 2000 bilder (två mätförfaranden)

2) D200: 340 bilder eller 1800 bilder

3) D300: 3000 bilder (utan batterigrepp)

4) D3: 4700 bilder

Dessa uppgifter är verkligen teoretiska. Med min D2X fick jag mellan 400-800 bilder per laddning. Uppgivna batterikapaciteten för D2X är 850 eller 2600 bilder (två mätförfaranden). Om jag i snitt fick 600 bilder per laddning med den kameran är det mindre än 25% av det uppmätta värdet 2600. Låt oss vara positiva och säga att D300 i praktiken i snitt ger 25% av det uppgivna värdet 3000 och vi får ett medeltal på 750 bilder/laddning. I bästa fall erhåller vi kanske drygt 1000 bilder på en laddning. För D3 blir det på motsvarande sätt 1175 bilder i snitt per laddning och kanske upp till 1600-1800.

För varje fotograf, beroende på sätt att använda kameran och utnyttjande av VR-objektiv eller inte mm, och vid olika klimatförhållanden kan den faktiska batterikapaciteten givetvis variera mycket.

Redigerat av Teodorian den 2007-11-21 at 14:46

Teodorian skrev:
Se D300-tråden tex mitt inlägg:

Teoretiska batteritider (enligt respektive kameras manual):

1) D70: 400 eller 2000 bilder (två mätförfaranden)

2) D200: 340 bilder eller 1800 bilder

3) D300: 3000 bilder (utan batterigrepp)

4) D3: 4700 bilder

Tack Tore!

Apropå leveranser, är det några fler som hämtat ut sin kamera från någon annan butik än KD? Jag har inte åkt och hämtat ännu, men den ska finnas inne enligt orderbekräftelse (alltså inte KD).

Jag beställde 3 dagar efter lanseringen, står på plats 54, eftersom nätbutiken fick så lite gick jag ner till affären och köpte en istället, orka vänta...

Kan det vara så att den första leveransen har gått till Stockholm, Göteborg-Mölndahl. Hegethorns i Nässjö verkar inte har fått några
kameror. Har det kommit några till Umeå eller Bankeryd?

För dryga timmen sedan hämtades min D300 hos en fotoaffär i Skövde. :)))
Nikon Capture NX finns med i kartongen.
/Nonno

Sitter här med min nu!
Tjock instruktionsbok att plöja, massa att testa! :D

Otroligt trevligt bemött hos kameradoktorn idag, pillade lite på Nikons 18-200 som jag är sugen på som reseoptik. Vi får se. Inte nu iaf!

Killen jag snackade med ville inte tala om hur många hus de hade fått iaf, många blev det nog.. =)

*glad*

Capture NX med i form av reg.nyckel. Inge skiva alltså.

Jag får gratulera er som fått sin, skriv gärna vad ni tycker om den, erfarenheter osv. Vore kul att få läsa.

//Micke, fd. Nikonist

vox2000 skrev:
Jag har hittat Jeppes inlägg (http://www.fotosidan.se/blogs/jeppe/13048.htm) där NikonLasse säger att han satt med ett batteri i kameran, och fick i väg 2300 exponeringar på 30% av batterikapaciteten, vilket bådar ju gott.
Drar man iväg bilder på det sättet, kan man lätt dra iväg ett par tusen även med en D200 (dvs 4-5 ggr mer än vid "normal" fotografering). Det är en våldsam skillnad i batteritid mellan mycket/lite serietagning. Åtminstone på D200:an.

Förklaringen

Jag har precis fått förklaringen till varför KD fått en så stor tilldelning. Det är en såkallad "Nikon Store", Nikon i princip köper hyllutrymme, utsmyckar den men plancher, etc. Därför fanns det så många där.

Pratade med SP som var mycket besvikna, den stora tilldelningen man så sent som för någon dag lovades infann sig inte idag när de kom, det kom MYCKET färre kameror är det lovats. Han vill inte säga hur många.

Re: Förklaringen

johan.morck skrev:
Jag har precis fått förklaringen till varför KD fått en så stor tilldelning. Det är en såkallad "Nikon Store", Nikon i princip köper hyllutrymme, utsmyckar den men plancher, etc. Därför fanns det så många där.

Pratade med SP som var mycket besvikna, den stora tilldelningen man så sent som för någon dag lovades infann sig inte idag när de kom, det kom MYCKET färre kameror är det lovats. Han vill inte säga hur många.

Tänkte på det när jag var in.. allt var Nikon.. pennor, rubbet.

Vad kostade kameran hos KD?
Nikon Store brukar ju inte ha de lägsta priserna precis om man kikar på vad som uppges på nätet.
/Nonno

Jag hoppas verkligen att ingen ska behöva vänta så mycket länge till, för er som inte haft lyckan idag.
Den förväntan som jag har byggt upp under denna tiden och framförallt dom senaste dagarna känns inte sund bara för en "sk.leksak".
Men förbannat roligt är det, det känns mycket bättre nu sedan jag vet att jag har ett hus som väntar på mig.
Att man kan bli förälskad i en sak är konstigt eller hur!

Roligt (eller bättre: INTE roligt):

när man öppnar nikonstore.se kommer på första sidan:

"DEFY LIMITATIONS"

Störa limitation ligger nu i första hand i att få en kamera...

Kai-Uwe - som har inte fått sms/email idag fran SF

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar