Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leveranser av D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja nu är det nog inte någon idé att ringa och ställa sig i ytterligare en kö hos någon är väl bara att vänta ut att SP får in några centralt.
//S
 
Slowfinger skrev:
Det stämmer. SP har separata listor i butikerna och på "nätet". Du behöver inte besöka butiken personligen - det går bra att ringa.

Det var verkligen inte värdigt en handlare som jag brukar ha gott förtroende för!

/Erik
 
Stebes skrev:
Mitt förtroende är förbrukat för SP. Men vad spelar det för roll en sketeten amatör mer eller mindre...

Stefan


Nä det är bara att hålla med föregående talare. Jag kommer vänta ut min beställning på D200an sedan så blir det inga fler beställningar där inte.
Beställde min den 14/11 :(

Henrik
 
Kolla med dom här

Kolla med Expert Sundbyberg där köpte jag min och har fått den för länge sedan jag tror inte dom har någon kö men får in kameror. (prata med richard) Lycka till

/Bosse
 
Jag fick min idag - eftar att ha väntat, hör och häpna, i hela 3 veckor! Rena julaftonen! :D

För er som undrar, så var det från Japan Foto i Göteborg.
 

Bilagor

  • testnilla.jpg
    testnilla.jpg
    44.5 KB · Visningar: 841
vad är det för fel att ha en lista för nätet och en för butiken/telefon..om man verkligen ville ha den så skulle man väl ringa också? jag ringde till sp gbg den 1/11 runt 1000 då jag sett att den blivit officiell och ställde mig i kö, i mitten/slutet av februari fick jag ett samtal att jag kunde hämta ut min d200..förstår inte vad det är för konstigt med det? Det är ju bara att helgardera sig, eller?
 
Stebes skrev:
Mitt förtroende är förbrukat för SP. Men vad spelar det för roll en sketeten amatör mer eller mindre...

Stefan

Det kan jag inte förstå. Butikerna drivs väl för att ge kunderna personlig service och ska väl därför kunna agera självständigt.

Sätt dig själv i situationen som butikskund: "nej - du får vänta tills de som bara orkar klicka två gånger på nätet får sin kamera".

Varför skulle kunderna då ens åka till butiken för? Då skulle dom gå till en central butik i stan (SP ligger i ett industriområde), klämma på kameran och sedan beställa den på nätet.
Nej - så går det inte att driva butik. Du måste kunna erbjuda ett mervärde. Det handlar om att driva företag och inte idka välgörenhet.

Visst - nu är jag lite orättvis. Det finns dom som inte har nära till butik, men tough luck - så är det att bo på landet. Då får man gå till Expert istället eller handla i nätbutik.

Jag tycker inte att det är konstigare än att olika butiker runt om i landet får kameror olika snabbt. Vi lever inte i en planekonomi som tur är.

Man kan ju också gissa att Nikon levererar snabbare till butiker än till näthandlare just för att stödja sina fysiska återförsäljare som kan bygga upp kundrelationer, ge personlig service och sälja tillbehör. Det är säkert därför som Cyberphoto inte fått några heller.
Vid brist är näthandlarna lågprioriterade.

Scandinavian Photo är ett jäkligt bra och schysst företag enligt mina erfarenheter.
 
Senast ändrad:
Scandinavian Photo är EN handlare med fyra butiker: Bankeryd, Mölndal, Stockholm och via Posten.
Det är hos en handlare man beställer och i detta fall står i kö. Så måste det fungera för att kunderna ska kunna agera rätt vid köp.

Skulle man inte hålla på denna princip så skulle det bara vara ett kort steg till att alla försäljare i samma butik hade egna bokningslistor.

/Erik
 
eon skrev:
Scandinavian Photo är EN handlare med fyra butiker: Bankeryd, Mölndal, Stockholm och via Posten.
Det är hos en handlare man beställer och i detta fall står i kö. Så måste det fungera för att kunderna ska kunna agera rätt vid köp.

Skulle man inte hålla på denna princip så skulle det bara vara ett kort steg till att alla försäljare i samma butik hade egna bokningslistor.

/Erik

Intrtessant..
Hur ska kön i Expertbutikerna hanteras?
 
eon skrev:
Scandinavian Photo är EN handlare med fyra butiker: Bankeryd, Mölndal, Stockholm och via Posten.
Det är hos en handlare man beställer och i detta fall står i kö. Så måste det fungera för att kunderna ska kunna agera rätt vid köp.

Skulle man inte hålla på denna princip så skulle det bara vara ett kort steg till att alla försäljare i samma butik hade egna bokningslistor.

/Erik

Tja, när jag var in på SP-butiken i Sthlm häromdan var i allafall säljaren tydlig med att det hade en kö för hela SP.

/Per
 
Dajo skrev:
Intrtessant..
Hur ska kön i Expertbutikerna hanteras?

Min uppfattning är att det inte råder en fungerande fördelning där heller. Jag sålde min D70 med löfte om att få en av de två D200 som skulle levereras i december. Senaste besked jag fick, för ett par veckor sedan, var leverans i maj, kanske!
Jag blev minst sagt förargad och köpte en D200 i Hong Kong (via en kompis). Dessutom till mycket bättre pris.
Jag är arg för att de lovade att leverera kameran, inte för att den blev så sen. Dessutom har Expert på andra orter levererat ut flera kameror. Man skall inte ge sådana löften om man inte kan leva upp till dem.

Nu skiner i alla fall solen igen. Fick kameran igår!

/AnWi
 
Per skrev:
Tja, när jag var in på SP-butiken i Sthlm häromdan var i allafall säljaren tydlig med att det hade en kö för hela SP.

/Per

Då tvivlar jag på att han har rätt. Även om det står på hemsidan att något inte finns i lager kan det finnas i någon av butikerna och vice versa: vissa saker finns i Bankeryd, dvs nätbutiken, men är slut i butik.

Hur skulle det till exempel se ut om en kund som beställt i en butik inte hämtar sin kamera. Ska kameran då fraktas tillbaka till Bankeryd och sedan sändas till den kund som står näst i tur och som bor i Örträsk?
Så kan man inte driva företag när vinsten på varje hus är mindre än en tusenlapp före skatt.
Nej - hade jag drivit butik hade jag ringt till näste man på "göteborgslistan":
- Hej. Det finns en kamera till dig här i butiken.


Det är nog bara att inse att världen inte är rättvis. Det gäller att ha lite tur också...
 
Senast ändrad:
Till er som står/stod i kö hos Dustin

Mitt senaste besked var att jag står långt fram i kön, de ville inte tala om vilken placering, men den senaste placering jag hörde var runt 15. Jag frågade när dom beräknade att leverera till mig och fick till svar april/maj. Jag ställde mig i kö den 23 december.

Nu undrar jag om det är någon som stått i kö hos Dustin och har fått sin kamera nyligen, i så fall, när ställde ni er i kö? Känns jobbigt att vänta i ovisshet :)
 
Så kan man inte driva företag när vinsten på varje hus är mindre än en tusenlapp före skatt.


Givetvis tjänar de mer än en 1000 lapp per D200 hus! Det där är en myt som man kör med när kunder vill pruta i butik, snyft snyft vi tjänar knappt en tusenlapp vi gråter när vi säljer till dig, du blir nöjd och accepterar priset!

Jag sparar ca 1000kr på min 30D jämfört med att köpa hos SP, Jag har beställt via en datorgrossist som jag har konto hos och som jag bara handlar hos för mitt eget behov, mao listpris och inga rabatter överhuvudtaget.

SP är stora i Sverige och har naturligtvis bra inköps avtal med både Nikon & Canon.
 
Myt eller inte. Det var inte i samband med någon prutning utan i ett allmänt samtal med en försäljare. Jag tror inte heller att Nikon själva har stora marginaler på D200. Den är nog menad som en murbräcka för att vinna tillbaka marknadsandelar från Canon. Det krävs säkert många producerade D200-hus innan Nikon når break-even på D200.
 
gost skrev:
Till er som står/stod i kö hos Dustin

Mitt senaste besked var att jag står långt fram i kön, de ville inte tala om vilken placering, men den senaste placering jag hörde var runt 15. Jag frågade när dom beräknade att leverera till mig och fick till svar april/maj. Jag ställde mig i kö den 23 december.

Nu undrar jag om det är någon som stått i kö hos Dustin och har fått sin kamera nyligen, i så fall, när ställde ni er i kö? Känns jobbigt att vänta i ovisshet :)

Jag ställde mig i kö 6 december. Fick då plats 34. Kameran kom för snart två veckor sedan. Hade plats 6 när jag ringde (de ville inte säga, men efter lite tjitttjatt så hette det "du är bland de 6 första..." ;) och då fick jag kameran veckan efter.

Och som jag skrivit tidigare..fullständigt värd väntan.

Mvh,

// Paul
 
Slowfinger skrev:
Det är säkert därför som Cyberphoto inte fått några heller.
Vid brist är näthandlarna lågprioriterade.

Scandinavian Photo är ett jäkligt bra och schysst företag enligt mina erfarenheter.

Vi är faktiskt flera här på FS som har fått trevliga påket från Cyberphoto. Så vart du har fått, att inte CP levererat några, i från vet jag inte. Det är i alla fall inte korrekt.

Tack Cyberphoto! fast det tog lite tid ;-)
 
Beställde den 1/11 på cp och fick den i måndags. Så det var en lååång väntan. Så visst har de levererat men det verkar ju gå långsammae än på många andra ställen. Men de har bara varit trevliga och bra när jag har förhört mig om min leverans.

Väldigt trevlig kamera förövrigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.